Ellenőrizzük a webshopokat!
Az ünnepi időszakban – amikor hirtelen minden „akciós”, minden „utolsó darab”, és minden „most vagy soha” – különösen könnyű belefutni álwebshopokba. Ezek a csaló oldalak sokszor megtévesztően profik, szépek, gyorsak, sőt még a márkák arculatát is lemásolják. A legfontosabb védekezési lépés ezért, hogy vásárlás előtt néhány másodpercet szánjunk az oldal ellenőrzésére. Egyszerű dolgokra kell figyelni: van-e valós cégadat a weboldalon, szerepel-e elérhetőség (telefonszám, ügyfélszolgálat, nem csak egy e-mail cím), és magyar domain esetén működik-e mögötte valóban magyar vállalkozás. Ha túl olcsónak tűnik valami, az általában nem véletlen. A csalók pontosan erre a kísértésre építenek. Ha az oldal, amelyik a fizetéskor úgy kéri el bankkártya adataidat, hogy nem dob át egy megbízható fizetési szolgáltatóhoz (Pl. PayPal, Barion, SimplePay stb.) az azonnal megszakítandó és kerülendő!
Engedjük meg magunknak azt a pár perc gyanakvást, mert ezzel nemcsak pénzt spórolunk, hanem sok fejfájástól és utánajárástól is megkíméljük magunkat.
Az érzelmi kizökkentés trükkje!
Az online csalók egyik legerősebb fegyvere az, hogy érzelmileg kizökkentenek: sürgetnek, ijesztgetnek, vagy épp ellenkezőleg, csábító ajánlattal próbálnak meggyőzni, a hiúságra játszanak, kapzsiságra játszanak. Amikor azt látjuk egy üzenetben, hogy „azonnal intézkedj”, „lejár a hozzáférésed”, „probléma van a csomagoddal”, vagy „most azonnal fizetned kell”, akkor szinte biztosak lehetünk benne, hogy valaki manipulálni próbál.