A nemzetközi hitelminősítő hangsúlyozta, hogy alapeseti előrejelzése nem számol olyan súlyos nyugati szankciókkal, amelyek negatív minősítési lépéseket indokolnának, bár az elmúlt hetekben nőtt egy ilyen forgatókönyv megvalósulásának kockázata.
A Fitch hangsúlyozta ugyanakkor azt is, hogy alapeseti prognózisa továbbra sem valószínűsít Ukrajna elleni teljes körű orosz inváziót.
A cég szerint az esetleges további szankciók mértékét a nyugati hatalmak valószínűleg ahhoz kalibrálnák, hogy Oroszország milyen kiterjedésű műveletekre szánja el magát, és ez erősen bizonytalan.
A hitelminősítő szerint ha az Egyesült Államok például az orosz szuverén adósság másodpiaci forgalmazását venné célba új szankciókkal, az tovább szűkítené Oroszország költségvetés-finanszírozási rugalmasságát és a külföldi befektetéseket. Emellett a tőkekiáramlás és a rubel gyengülése szakpolitikai szigorításokat tenne szükségessé.
Mindazonáltal ez sem gyakorolna jelentősebb hatást a makroszintű stabilitásra és a tartalékokra. Utóbbiak közé tartozik a szövetségi szintű készpénztartalék és a nemzeti vagyonalap eszközállománya, amely együtt az orosz hazai össztermék (GDP) 16,5 százalékát teszi ki.
Oroszország devizakészlete mindemellett 17 havi folyó külső fizetési kötelezettség finanszírozására elegendő, és ezen a mércén a legmagasabb a Fitch által "BBB" sávban nyilvántartott szuverén adósok között - áll a hitelminősítő keddi elemzésében.
A Fitch Ratings kiemeli azt is, hogy a teljes orosz szövetségi állampapír-állományon belül 20,5 százalékra - az orosz GDP-érték 3 százaléka alá - csökkent a nem rezidens befektetők aránya.
A cég várakozása szerint mindemellett a szövetségi államháztartás GDP-arányos egyenlege a 2022-2023-as időszakban átlagosan 1,3 százalékos többletben lesz.
Az Ukrajna körüli megnövekedett kockázatok és az amerikai Menendez-törvényjavaslat - amely megtiltaná amerikai pénzügyi szolgáltatóknak az orosz szuverén adósság elsődleges és másodpiaci forgalmazását - jelzik, hogy mekkora a potenciális rizikója egy kedvezőtlen szankciós forgatókönyvnek, amely az alapesetinél nagyobb hatást gyakorolna a szuverén adósminőségre. E negatív forgatókönyvek közé tartozhatnak olyan intézkedések, amelyek lehetetlenné tennék a rendszerszintű jelentőségű orosz bankok és vállalatok számára dollártranzakciók lebonyolítását vagy hozzáférésüket a nemzetközi fizetési rendszerhez, vagy olyan széles körű energiapiaci szankciók, amelyek fennakadásokat okoznának az orosz exportban - áll a Fitch Ratings tanulmányában.
A hitelminősítő szerint az orosz bankrendszer hitelképességére a legnagyobb hatást olyan szankciók gyakorolnák, amelyek akadályoznák a nagy állami tulajdonú orosz bankokat a devizafizetések végrehajtásában, különösen akkor, ha megtiltják nekik a dollártranzakciók lebonyolítását.
Az orosz bankok esetleges kizárása a SWIFT nemzetközi bankközi kommunikációs és tranzakciós hálózatból ugyancsak jelentős rövid távú felfordulást okozna, tekintettel arra, hogy az alternatív rendszerek csak korlátozottan vannak jelen a nemzetközi fizetési forgalomban - hangsúlyozzák a Fitch Ratings elemzői.
A hitelminősítő szakértői kiemelik ugyanakkor azt is, hogy alapeseti előrejelzési forgatókönyvükben nem számolnak ilyen intézkedésekkel sem, részben azért, mert az ilyen jellegű szankciók akadályoznák a külföldi hitelezőkkel szembeni orosz törlesztési kötelezettségek teljesítését.
A Fitch szerint éppen ezért valószínűbbek az olyan orosz bankokkal szembeni szankciók, amelyeknek rendszerszintű jelentősége kisebb.
A Fitch Ratings decemberben változatlan stabil kilátással megerősítette Oroszország hosszú futamú szuverén devizaadósság-kötelezettségeinek "BBB" szintű besorolását. Ennek indoklásában kiemelte: az orosz államadós-besorolást a rendkívül erőteljes külső orosz pénzügyi mérleghelyzet támasztja alá, és az a tény, hogy Oroszország államadóssága a legalacsonyabb a "BBB" szuverén besorolású kategórián belül. (MTI)