Biztató az első félév, de hamar jöhet a fordulat

Bár több eszközkategóriában is javított a magyar lízingpiac az első félévben, a gépjárművek és a termelőeszközök esetében is csökkenő rendelésállomány tapasztalható, ez pedig jelentősen kihathat a második félév eredményeire – ismertette Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára. A szakember rámutatott arra is, hogy jelentős lökést adott a lízingpiacnak a személyautó-szegmensben hirdetett finanszírozási akció, így a lakossági szerződések darabszáma duplázódott a 2023-as első félévhez viszonyítva.

„A szektor gyengélkedése ellenére meglepő módon az építőipari gépek finanszírozásában jelentős növekedést tapasztaltunk: az összeg 44 százalékkal emelkedett, elérve a 15,7 milliárd forintot. Emellett a darabszám is 37,5 százalékkal nőtt, összességében a szektor 693 gépet finanszírozott” – emelte ki a Magyar Lízingszövetség főtitkára.

Ők mozgatják a lízingpiacot

Az ügyfélösszetétel tekintetében kijelenthető, hogy továbbra is a kis- és középvállalkozások dominálnak a magyar lízingpiacon. Az első félévben a finanszírozott összeg mintegy 58 százalékát ezek a cégek vették fel, de a nagyvállalatok is növelték részesedésüket, immár 22,7 százalékot tesznek ki a teljes összegből. A lakossági ügyfelek részaránya a finanszírozott összeg tekintetében csupán 9 százalékos.

Ugyanakkor a szerződések darabszámát tekintve a KKV-szektor aránya jelentős csökkenést mutatott, bár még így is a teljes piac 50 százalékát teszik ki. Ezzel szemben a lakossági szerződések aránya majdnem duplázódott az előző év első félévéhez képest, 2024 első félévében már mintegy 20 százalékot tettek ki a teljes állományból, ami javarészt az autókereskedők akcióinak köszönhető. Ezt támasztja alá az is, hogy a lakosság kétszer annyi személyautót finanszírozott az idei első félévben, mint 2023 januárja és júniusa között: most 7 748 gépkocsi esetében választották a lízinget az ügyfelek, ami 34 százalékos részesedést jelent – a flottakezelőket nem beleszámolva.



Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo