Bizonytalanok a HR vezetők a szakma jövőjében

Gátat szabhat-e a HR szakma fejlődésének a vállalatok bizonytalansága? Motiválhatóak a vállalatok a HR tanácsadó cégek újszerű szolgáltatásainak kipróbálására, és a hosszabbtávú megbízásokra? Ez a két fő kérdés merült föl a Hewitt és a GfK közös felmérésének összegzésekor.

A Hewitt Inside HR tanácsadó cég megbízásából a GfK Hungária Piackutató Intézet végzett felmérést a nagyvállalatok körében, melynek célja a belső HR politikák prioritásainak, illetve a külső HR szolgáltatások igénybevételi szokásainak és tendenciáinak feltérképezése volt. A felmérés szerint a vállalatok többsége a HR témakörök csak kis szeletével foglalkozik. Nem fektetnek elég hangsúlyt a vállalat hatékonyságának szempontjából is fontos problémákra, mint például a megfelelő szervezeti kultúra kialakítása, a tehetséggondozás, a belső kommunikáció, az EU csatlakozásra történő felkészülés, vagy a HR hatékonyságának mérése.

A felmérésben megkérdezett 201 magyar vállalatnak csak háromnegyede rendelkezik önálló HR osztállyal, ahol a vállalat dolgozói létszámától függően, átlagosan 9 fő csak ilyen jellegű feladatokat lát el. A megkérdezett vállalatok döntő többsége rendelkezik ugyan stratégiával a HR területén, de legtöbbjük csak a külső körülményekhez alkalmazkodva háromévente aktualizálja azt. A stratégiák folyamatos aktualizálása azért is fontos, mert – a cégek saját bevallása szerint is – a mindenkori piaci helyzet, a különféle átszervezések és tulajdonosváltások rengeteg feszültséget eredményeznek a megfelelő HR politika kialakításakor.

A vizsgált vállalatok HR stratégiájának legfontosabb területei a HR vezetők 31%-a szerint a tréningek, képzések során történő szakmai fejlesztés, képzés biztosítása. A válaszadók 20%-a a munkaerő megtartásának megfelelő ösztönző, motiváló rendszer kialakításával történő fontosságát hangsúlyozta. 13%-uk a létszámbővítést, karrierépítéstis említette. Toldi Gábor, a Hewitt Inside marketingigazgatója szerint a vizsgálat bizonyos területeken előre nem várt eredményt hozott. „Meglepett, hogy mennyire kevés cég gondolkodik a HR-ről stratégiai szinten, hiszen a megfelelő, tehetséges munkaerő kiválasztása és megtartása jelenti a cégek jövőjének a kulcsát. Ez pedig mindenképpen hosszabb távú, stratégiai gondolkodást igényel, szemben az azonnali eredményt hozó tevékenységekre való koncentrálással.” – vélekedett Toldi.

A jövőre vonatkozó prioritások felállításáról bizonytalanul nyilatkoztak a HR vezetők, s a ma is kiemelten kezelt területeket említették meg a prioritások között. Így a teljesítmény értékelési rendszer működtetését a HR vezetők 34%-a, az EU csatlakozásra történő felkészülést és a HR hatékonyságának mérését már alig vették figyelembe a jövő évi HR stratégia kialakításakor.

A megkérdezett cégek külső tanácsadót legtöbbször speciális feladatok ellátására, vagy részfeladatok megoldására alkalmaznak. Ezekben az esetekben is leginkább a problémafeltáró koncepciót kidolgozó fázisában, valamint a lebonyolítás és a hatékonyság mérése során. A külső tanácsadó bevonása a vállalatok 36%-a esetében általában az egyéni képességfejlesztő tréningek, a keresés-toborzás-kiválasztás megszervezése és a bér- és juttatási összehasonlító elemzések készítése terén jellemző. A legkevésbé az üzleti igények HR alapú támogatása és a karriertervezés során merül fel külső tanácsadó bevonása. Az előbbi esetben a belső kidolgozás, megoldás is hiányos.

A külső tanácsadó kiválasztásánál a legfontosabb szempontok a szakmai tudás, a képzettség, a költségek és a vállalat előzetes információi. A munka értékelésekor az eredmények direkt felhasználhatósága, pontossága, gyorsasága és hatékonysága az elsődleges tényezők. A módszertan, vagy a tréner személye számít a legkevésbé. „Meggyőződésem, hogy egy HR tanácsadó cég csak úgy lehet sikeres, ha egyedi, innovatív, speciális szolgáltatásokat képes nyújtani, miközben folyamatosan biztosítani és bizonyítani tudja a vállalatok felé szolgáltatásainak eredményét, megtérülését.” kommentálta az eredményeket Toldi Gábor.

Érdekes még megemlíteni, hogy a vizsgálat szerint a külső HR tanácsadó cég felkérésénél fontos tényező a szolgáltatás megfoghatósága, személyre szabottsága, ami sok esetben sajnos, a szolgáltatás leegyszerűsítésével is jár. Több cég a rövidtávú célokat helyezi előtérbe és csak azokra a szolgáltatásokra kíváncsi, amelyek azonnali és kézzelfogható eredményeket hoznak, vagy költségmegtakarítást eredményeznek. Ez a vállalati hozzáállás pedig meglehetősen szűk kereteket ad a HR szakmának és ezzel megkérdőjelezi a szakma fejlődésének lehetőségeit is.

A jövő vonatkozásában a megkérdezett HR vezetők bizonytalannak tűntek. Nem vállalkoztak tendenciák említésére, ami a fent említettek tükrében valóban nehéz lenne. Gátat szabhat-e a HR szakma fejlődésének a vállalatok bizonytalansága és bizalmatlansága? Hogyan motiválhatnák még hatékonyabban a HR tanácsadó cégek a vállalatokat újszerű szolgáltatásaik kipróbálására, hosszabbtávú megbízások megkötésére? A Hewitt kutatása alapján felmerülő kérdések bizonyára sok töprengeni valót adnak mind a vállalati, mind a HR tanácsadói oldal számára. „Jelenleg inkább a rövidtávú szemlélet jellemző a piacra. Az Európai Uniós csatlakozás és a növekvő versenyhelyzet ugyanakkor várhatóan nagyobb fokú stratégiai gondolkodást és egyfajta szemléletváltást igényel majd a HR vezetőktől.” – adott hangot jövőbe vetett bizakodásának a Hewitt Inside marketingigazgatója.


Véleményvezér

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország 

Egykor önálló népek éltek a mai Oroszország nagy részén.
Hátul kullog Magyarország a diplomások számában

Hátul kullog Magyarország a diplomások számában 

A populizmus melegágya az iskolázatlanság.
Fülön csapták Orbán Viktor barátját

Fülön csapták Orbán Viktor barátját 

Az ellenzék ezúttal ártatlan.
Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában

Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában 

Az ukránok állnak győzelemre, legalábbis Európában.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo