Bért alig, árat annál inkább emelnek idén a vállalkozások

A Gazdaság- és Vállalkozáskutató Intézet (GVI) féléves konjunktúravizsgálata részeként több mint 2 ezer hazai vállalkozás vezetője számolt be a belföldi értékesítési árak és az exportárak várható alakulásáról, illetve a bruttó bérek múltbeli és jövőbeli változásáról.

Elkerülhetetlen lesz a választások utáni megszorítás?
Tényleg egy újabb Bokros-csomagot szeretne a Tisza Párt?

Online Klasszis Klub élőben Bokros Lajossal!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. december 10. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Inflációs áremelés

Eszerint a belföldi értékesítési árak és exportárak várható alakulása a következő félévben a válaszadók 82 százaléka jelezte, hogy nőni fognak a belföldi értékesítési áraik, 4 százalékponttal többen, mint 2022 áprilisában. A vállalkozások 2005 óta egyetlen alkalommal sem számoltak ilyen magas arányban áremeléssel. A cégek legnagyobb csoportja – 38 százalékuk – az inflációval azonos mértékű áremelést prognosztizál.

A 10–49 fős és az 50–249 fős vállalatok számolnak leggyakrabban emelkedő értékesítési árakkal, míg az ágazatokat tekintve az építőipari és a kereskedelmi cégek vélekednek ugyanígy legnagyobb arányban.

A hazai vállalkozások prognózisa a belföldi értékesítési áraik következő félévben várható alakulásáról 2005. április és 2022 októbere között, százalék (Forrás: GVI 2005–2022)
A hazai vállalkozások prognózisa a belföldi értékesítési áraik következő félévben várható alakulásáról 2005. április és 2022 októbere között, százalék (Forrás: GVI 2005–2022)

Emellett a kereskedelemben kiemelkedően magas azon cégek aránya, amelyek az inflációnál nagyobb mértékű áremelést terveznek. A külföldre értékesítő vállalkozások 63 százaléka ítélte meg úgy, hogy nőni fognak az exportáraik, ami a 2005 óta vizsgált időszak legmagasabb értéke.

Mi lesz a bérekkel?

2022-ben a vállalkozások többségénél (84 százalék) nőttek a bérek. A béremelések mértéke a cégek 42 százalékánál átlagosan 10 százalék feletti volt, harmaduknál 6–10 százalékos, 9 százaléknál pedig 1–5 százalékos. 2023-ra vonatkozóan a cégek 81 százaléka jelezte, hogy béremelést hajt végre, 18 százalékuk nem tervez változtatni a béreken, 1 százalékuk pedig csökkenésre számít.

Bruttó bérek változása 2022-ben és 2023-ban, százalék (Forrás: GVI 2022)
Bruttó bérek változása 2022-ben és 2023-ban, százalék (Forrás: GVI 2022)

Amellett, hogy a béremelést tervező cégek aránya alacsonyabb 2023-ban, a vállalkozások várakozásai a béremelés mértékével kapcsolatban is elmaradnak a 2022-ben megvalósultaktól: a cégek tizede 1–5 százalékos, 47 százaléka 6–10 százalékos, míg 24 százaléka 10 százalék feletti béremelést tervez. A 2022-ben megvalósulthoz képest tehát jelentősen nőtt a 6–10 százalék közötti béremelést tervezők aránya, miközben számottevően csökkent a 10 százalék feletti béremelésben gondolkozóké.

Véleményvezér

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.
Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot

Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot 

A magyar képviselőknek nem tetszett az európai hadiipar közös fejlesztése.
Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet

Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet 

Már Egészségügyi Minisztériuma sincs az országnak.
Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait

Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait 

Nemcsak a Tisza párt kezel külföldön adatokat.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo