hirdetés

Bért alig, árat annál inkább emelnek idén a vállalkozások

A Gazdaság- és Vállalkozáskutató Intézet (GVI) féléves konjunktúravizsgálata részeként több mint 2 ezer hazai vállalkozás vezetője számolt be a belföldi értékesítési árak és az exportárak várható alakulásáról, illetve a bruttó bérek múltbeli és jövőbeli változásáról.

hirdetés

Inflációs áremelés

Eszerint a belföldi értékesítési árak és exportárak várható alakulása a következő félévben a válaszadók 82 százaléka jelezte, hogy nőni fognak a belföldi értékesítési áraik, 4 százalékponttal többen, mint 2022 áprilisában. A vállalkozások 2005 óta egyetlen alkalommal sem számoltak ilyen magas arányban áremeléssel. A cégek legnagyobb csoportja – 38 százalékuk – az inflációval azonos mértékű áremelést prognosztizál.

A 10–49 fős és az 50–249 fős vállalatok számolnak leggyakrabban emelkedő értékesítési árakkal, míg az ágazatokat tekintve az építőipari és a kereskedelmi cégek vélekednek ugyanígy legnagyobb arányban.

A hazai vállalkozások prognózisa a belföldi értékesítési áraik következő félévben várható alakulásáról 2005. április és 2022 októbere között, százalék (Forrás: GVI 2005–2022)
A hazai vállalkozások prognózisa a belföldi értékesítési áraik következő félévben várható alakulásáról 2005. április és 2022 októbere között, százalék (Forrás: GVI 2005–2022)

Emellett a kereskedelemben kiemelkedően magas azon cégek aránya, amelyek az inflációnál nagyobb mértékű áremelést terveznek. A külföldre értékesítő vállalkozások 63 százaléka ítélte meg úgy, hogy nőni fognak az exportáraik, ami a 2005 óta vizsgált időszak legmagasabb értéke.

Mi lesz a bérekkel?

2022-ben a vállalkozások többségénél (84 százalék) nőttek a bérek. A béremelések mértéke a cégek 42 százalékánál átlagosan 10 százalék feletti volt, harmaduknál 6–10 százalékos, 9 százaléknál pedig 1–5 százalékos. 2023-ra vonatkozóan a cégek 81 százaléka jelezte, hogy béremelést hajt végre, 18 százalékuk nem tervez változtatni a béreken, 1 százalékuk pedig csökkenésre számít.

Bruttó bérek változása 2022-ben és 2023-ban, százalék (Forrás: GVI 2022)
Bruttó bérek változása 2022-ben és 2023-ban, százalék (Forrás: GVI 2022)

Amellett, hogy a béremelést tervező cégek aránya alacsonyabb 2023-ban, a vállalkozások várakozásai a béremelés mértékével kapcsolatban is elmaradnak a 2022-ben megvalósultaktól: a cégek tizede 1–5 százalékos, 47 százaléka 6–10 százalékos, míg 24 százaléka 10 százalék feletti béremelést tervez. A 2022-ben megvalósulthoz képest tehát jelentősen nőtt a 6–10 százalék közötti béremelést tervezők aránya, miközben számottevően csökkent a 10 százalék feletti béremelésben gondolkozóké.

hirdetés

Véleményvezér

Hogyan soroznak az ukránok?

Hogyan soroznak az ukránok?

A rém és álhírek minden háborúnak természetes velejárói. Ezek között kiigazodni viszont fontos egy végzetes konfliktus idején.
Korrupció elleni front indult Ukrajnában

Korrupció elleni front indult Ukrajnában

Szomorú, de a nagy számok azt mutaják, hogy a korrupció nyugatról keletre tartva csak egyre nő. Hogyan lehetne megállítani?
Mi történne ha holnap megszűnnének az ársapkák itthon? Pontos számítás

Mi történne ha holnap megszűnnének az ársapkák itthon? Pontos számítás

Nagy vitatéma, hogy hasznosak-e az ársapkák, vagy nem. A benzin esetében nagy volt a bukta, de kérdés, mi lenne az élelmiszerek esetében.
Imádja a közpénzből vett luxust a fideszes polgármester

Imádja a közpénzből vett luxust a fideszes polgármester

Pétervására város fideszes polgármestere nemcsak kastélyt épített uniós pénz felhasználásával magának.
Újabb EU pénzből épített fideszes kastélyt talált Hadházy Ákos

Újabb EU pénzből épített fideszes kastélyt talált Hadházy Ákos

A független képviselő töretlen szorgalommal igyekszik utánajárni, hogy hová kerülnek az uniós pénzek.
Az összeszerelő-üzemként működő magyar gazdaság nagyon kitett a globális láncokban mutatkozó zavaroknak

Az összeszerelő-üzemként működő magyar gazdaság nagyon kitett a globális láncokban mutatkozó zavaroknak

A rendkívül magas magyar infláció mögött rossz, vagy tudatos kormányzati intézkedések állnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo