A
VOSZ Elnökségének állásfoglalása a gazdaság dinamizálásának lehetőségeiről, az átalakítás eszközrendszeréről
1. A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének Elnöksége támogat minden olyan kormányzati törekvést és intézkedést,
- amely a vállalkozói és lakossági jövedelmek decentralizálását célozza, és
- amely az indokoltnál bonyolultabb illetve korszerűtlen intézményrendszer ésszerű átalakításával a központi (területi önkormányzati) szervek és hivatalok összevonásával az állami kiadások érdemi csökkentésében látja a megoldást.
Elfogadhatatlan és megmagyarázhatatlan, hogy a velünk azonos lakosságszámú Csehországban a foglalkoztatottak száma közel egy millióval magasabb, mint nálunk és ez a különbség a versenyszférában van. Vagyis Csehországban ennyivel többen fizetnek adót és járulékokat, tartják el az oktatást, az egészségügyet, az állami bürokráciát. A magyar vállalkozók készek arra, hogy a kormányzat szakértőivel és a munkavállalók képviselőivel együtt nemzeti programot dolgozzanak ki a foglalkoztatás javítása az aktivitás arányának növelése érdekében. Különös jelentőséggel bír ebből a szempontból a kis -és középvállalkozások foglalkoztatási képességének növelése
Javasoljuk, hogy az állami és önkormányzati szerveknél, valamint a többségi állami és önkormányzati tulajdonú vállalkozásoknál normatív szabállyal állapítsák meg az alkalmazható létszámot és két-három éves távlatban további 15 - 20 százalékkal csökkentsék a közszférában foglalkoztatottak számát.
2. A VOSZ Elnöksége indítványozza és megfontolásra ajánlja a munkajövedelmek bruttósítását oly' módon, hogy
- Valamennyi élőmunka-teher (nyugdíjjárulék, egészségbiztosítási járulék stb.) a munkavállalók munkabérének részét képezze, ezzel "tiszta" képet adva az egyén számára a munkabér tartalmáról és terheiről, ezzel is érdekeltté téve az alkalmazottakat a járulékfizetési kötelezettség teljesítésében, a fizetési fegyelem javításában.
- Javuljon a kifizetett nettó bér és a bruttó bérköltség jelenlegi kedvezőtlen aránya. Példa: a KSH szerinti nemzetgazdasági szintű bruttó átlagbér: kb. 185.000,- Ft/hó, az összes bérköltség: 248.000,- Ft/hó, a munkavállaló számára kifizetett nettó munkabér: 116.000,- Ft/hó, a kifizetett nettó munkabér és az összes bérköltség aránya: 47 %.
- Ezen az arányon változtatni kell, a Szövetség szerint 55-60 százalékra, azaz példánk szerint: a 116.000,-Ft/hó nettó bér 136.000 - 148.000,- Ft/hó nettó összegre emelkedjék. E megoldással időszakosan elkerülhető a bruttó bérek kényszerű emelése is (azaz a vállalkozások élőmunka terheinek növekedése), és csökkenthető a fejlett európai országok és hazánk közötti bérszínvonal-különbség. A VOSZ javaslata szakszerű megvalósítása érzékelhető adó -és járulékcsökkenést valamint valódi bérreformot eredményez.
3. A Szövetség továbbra is támogatja egy kizárólag szakmai alapon működő, a politikai pártok közvetlen befolyásától elszigetelt, a Kormány fennhatósága alá nem tartozó Költségvetési Hivatal létrehozását. A Költségvetési Hivatal hozzájárulására lenne szükség valamennyi, az államháztartást és költségvetést érintő törvénytervezet Országgyűlés és Kormány elé terjesztéséhez. Ez a markáns jogosítvány biztosíthatja, hogy a parlamenti képviselők ne hozhassanak az ország rövid és hosszú távú érdekeit súlyosan sértő, irreális célkitűzéseket és számokat tartalmazó pénzügyi tárgyú törvényeket. A rendszerváltozás óta megfigyelt gyakorlat egyértelműen gátolta az Európai Unió életszínvonalához történő felzárkózást, a keletkezett adósságot pedig minden magyar adófizető kényszerül kamatokkal együtt visszafizetni.
A Hivatal megalakulását tartalmazó - lehetőség szerint ötpárti konszenzuson nyugvó, de legalábbis "kétharmados"- törvényen kívül meg kell teremteni a költségvetési szabályok megsértésének bekövetkezésekor a felelősségre vonás szigorú és következetes szankciórendszerét. Ilyen lehet például az a szabály, mely szerint a hiány 50 %-os túllépése esetén a mindenkori kormányfő és a pénzügyminiszter a törvénysértés miatt lemond, a tervezett dupláját elérő deficit esetén pedig a mindenkori államfő rendelkezhessen az Országgyűlés feloszlatásának és új választások kiírásának jogával.
4. A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének Elnöksége összehasonlító elemzést és vizsgálatot kér egy folyamatban levő, közpénzből finanszírozott nagy volumenű beruházás körülményeinek megismerése érdekében.
A budapesti 4-es metró az 1994-es nyomvonal meghatározását követően várhatóan 2012-re készül el, átlépve az 510 milliárdos beruházási értékhatárt.
Spanyolország fővárosában az elmúlt négy évben 90 kilométer új metróvonalat és 80 állomást építettek, 1.444 milliárd forint értékben. Tízszeres hosszúságú nyomvonal, hatszor annyi állomás nem egészen két és félszeres beruházási költséggel! Minden új vonalat és állomást határidőre adtak át, és egy beruházás esetében sem lépték át a megadott költségkeretet. Véleményünk szerint a hazai adófizető vállalkozók és munkavállalók, nyugdíjasok és diákok elemi joga, hogy a nagy volumenű budapesti építés tervezésének, pályáztatásának és a kivitelezésének rendjét és gyakorlatát megismerje!
5A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége továbbra is támogatja a Kormányt a "fekete gazdaság" elleni küzdelemben. Az engedély nélküli ipari, kereskedelmi és szolgáltató tevékenység, a hamisítás, a csempészés, a munkaügyi - munkavédelmi és közegészségügyi szabályok megsértése nem minősülhet bocsánatos bűnnek. El kell távolítani gazdasági és társadalmi környezetünkből a törvénytelen tevékenységet folytató csoportokat és egyéneket! A Szövetség kéri az egyértelmű és átlátható közbeszerzési szabályok megalkotását, ezzel egyidejűleg a politikai és baráti kapcsolatokon nyugvó pályáztatási és pénzosztási gyakorlat kíméletlen felszámolását.
6. Az Országos Szövetség üdvözli és elégedetten nyugtázza, hogy a Kormány a Konvergencia Program alapkövetelményeiből és sarokszámaiból nem akar engedni: továbbra is a feszes és szigorú pénzügypolitika oldalán áll. A VOSZ a jövőben is támogatja a Magyarország fejlődését szolgáló reformintézkedések következetes végrehajtását.
7.A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége növekedés és versenypárti, szem előtt tartva és elfogadva az igazságosság és a szolidaritás elvét. A Szövetség érdekkörébe tartozó ötvenezer vállalkozó stabil, kiszámítható, a legális gazdaságot szolgáló adó és járulékrendszer kialakításában és érvényesítésében érdekelt. Értékteremtő tevékenységüket nem a hitelezők szorításától fenyegetve és szorongva, hanem mindannyiunk érdekében, hazánk felemelkedését elősegítve akarják végezni.
A VOSZ Elnöksége az 1-7. pontokban foglalt elveket és követelményeket a 2008. január 31-i ülésén egyhangú szavazással elfogadta.
Budapest, 2008. január 31.
Vállalkozók és Munkáltatók
Országos Szövetsége
Elnökség