Befektetések és biztosítások

A magyar lakosság nagy része vágyik arra, hogy befektesse a pénzét, de a kockázatok elhárításával. Ennek következtében a biztosítók kínálatában több a hibrid termék, azaz biztosítás mellett befektetési lehetőség is alacsony, de szinte garantált hozammal. Többek között ezt állapítja meg Varga Zoltán, a GfK Piackutató Intézet kutatásvezetője.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A piac elemzése alapján közepesnek tartja a magyar lakosság befektetési hajlandóságát biztosításba. Nálunk ugyanis a befektetéssel rendelkező háztartások 12 százalékának portfoliójában legfontosabb az életbiztosítás. Hasonló vagy ennél magasabb a mutató Németországban, Olaszországban, Angliában és Csehországban.

A nyugdíjbiztosítás, mint fő befektetés 6 százalékos aránya szintén közepes Magyarországon. Ebben a tekintetben előttünk jár Anglia, Ausztria, Svédország és Csehország és Belgium. Megelőzzük viszont többek között az összes, nem említett EU-tagország háztartásait, ahol a nyugdíjbiztosítást kevésbé részesítik előnyben.

A biztosítással rendelkező háztartások között a vegyes formákat választotta 2000 első negyedében a háztartások 16, idén pedig már 19 százaléka. Még nagyobb mértékben nőtt az önkéntes nyugdíjbiztosításra szerződők aránya, 12-ről 18 százalékra az elmúlt év során.

A mind nagyobb befektetési hajlandóságból leginkább azok a biztosítók profitálhatnak, amelyeket a felnőtt lakosság legalább 65 százaléka ismer, és szájpropaganda révén terjeszti szolgáltatásait.

A kisebb, speciális termékeket ajánló kisebb biztosítók a lakosság legnagyobb jövedelmű egyötödében erősíthetik pozíciójukat. A tehetősebb rétegekre ugyanis jobban jellemző, hogy a cégek egyedi termékskálájának megismerése alapján döntenek befektetéseikről.

Az EU-csatlakozás után, az életszínvonal fejlődése nyomán a magyar biztosítási és befektetési szokások várhatóan közelítenek a nyugat-európaihoz a jövőben. A jelenlegi EU-tagországokban a biztosítottság elterjedtsége kevésbé függ a megtakarításoktól, mint inkább a fogyasztói bizalomtól és a vagyoni helyzettel való megelégedettségtől.

A nyugdíj- vagy életbiztosítás, mint a megtakarítások egyik formája hosszú távon bővül Európa nagyobb részén, de gazdasági recesszió idején népszerűbb a rövid lejáratú betét.

Közép-Európában egyelőre stagnál a biztosított lakosok száma. Idén várhatóan az egyes országok felső jövedelmi ötödébe tartozó személyek többféle szerződésével növekedhet a biztosítási piac. Ez azonban a kínálati oldalon a biztosítók részéről széles termékskála mellett az egyéni igények ismeretét igényli, valamint a hozzájuk igazodó kommunikációt.

Az EU-tagság nyomán várható jövedelem-növekedés a befektetések biztosítási piacán legkorábban 2005-től lesz érzékelhető. A befektetésekre nyitott, újfajta pénzügyi kultúrát képviselő huszon- és harmincévesek helyzetének javulása is szerepet játszhat abban, hogy növekszik majd a biztosításba befektetők száma Magyarországon.

A GfK feltárta, hogy a magyar háztartások kétharmada rendelkezik valamilyen biztosítással. Személyes szerződést a felnőtt lakosság mindössze egyharmada kötött valamelyik biztosító céggel. A háztartások biztosítottságával a környező közép-európai országok középmezőnyében foglalunk helyet, állapítja meg Varga Zoltán, a GfK Piackutató Intézet vezető kutatója.

Átlagosan 1,5 biztosítóval állnak szerződéses kapcsolatban a magyar háztartások. Ebből a szempontból hasonlóan megosztott a piac Ausztriában, Szlovéniában és Romániában is. Viszont kevesebb biztosítós kapcsolat jut egy-egy háztartásra Ukrajnában, Lengyelországban, Horvátországban és Csehországban.

Véleményvezér

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.
Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján

Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján 

Szépen gazdagodnak a NER vitézek.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo