Bankkapcsolatok tekintetében a középmezőnyben vagyunk

Bankkapcsolattal 5,5 millió személy, a felnőtt lakosság 68 százaléka rendelkezik Magyarországon. A lakossági bankkapcsolatok száma 7,85 millió, ami azt jelenti, hogy egy-egy ügyfél átlagosan 1,43 bankkal tart kapcsolatot. Többek között ezt állapítja meg a GfK Piackutató Intézet 2003 harmadik negyedévi kutatása.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Különösen a szellemi foglalkozásúak és a legmagasabb jövedelműek csökkentették bankkapcsolataik számát az utóbbi időben. Több bankkal szerződni a 40-49 éves korosztály hajlamos, továbbá a hitelt felvevők.

Az egyes demográfiai csoportok közül a banki ügyfelek aránya továbbra is a szellemi foglalkozásúak között a legnagyobb, 93 százalékkal. Jelentősen bővült a bankok ügyfélköre a tizenéves felnőttek körében, és most már eléri a 44 százalékot.

Ez azt mutatja, hogy az első bankkapcsolatot nyitók piacát kevéssé érdemes az általában magas jövedelmű szellemi foglalkozásúak vagy általában a még kapcsolattal nem rendelkezők között keresni. Eredményesebbnek látszik a 15-19 évesek, illetve a 45 év felettiek megnyerése.

Bankkártyával az ügyfelek kétharmada (66 százaléka) rendelkezik, a felnőtt lakosság 42 százaléka. A kártyatulajdonosok aránya felülreprezentált a 20-49 évesek, legalább érettségizettek, legalább havi nettó 140 ezer forint jövedelmű háztartásban élők, 20 ezer lakosúnál nagyobb városban lakók körében.

A kártyát a tulajdonosok zöme (93 százaléka) automatából történő pénzfelvételre használja. Vásárlásra 50 százalékuk, pénzfelvételre bankfiókból 20, míg mobilkártya feltöltésére ATM automatában 12 százalék.

A bankkártyát vásárlásra is használják az átlagot leginkább meghaladó mértékben a diplomások és a budapestiek. Rajtuk kívül felülreprezentáltak még a 20-39 évesek, érettségizettek, havi nettó 200 000 forintnál nagyobb jövedelmű háztartásban élők és az 50000 lakosúnál nagyobb városban lakók.

Fizetőeszközként a bankkártyát legtöbben bevásárlóközpontok üzleteiben használják (75 százalék), utána a hipermarket következik 43, majd az áruház és a benzinkút 36-36, és a nagy élelmiszerbolt 34 százalékkal.

Akik nem használják fizetőeszközként a bankkártyát, legnagyobb arányban azzal indokolják, hogy jobban szeretik a készpénzt (63 százalék). Utána 10-10 százalékos aránnyal a következő két magyarázat következik: „Nem tudom ellenőrizni a számlaegyenleget” és „kevés helyen lehet használni.”

Milyen gyakran használja Ön bankkártyáját az ATM automatából történő pénzfelvételre? A kérdésre 38 százalék válaszolta azt, hogy havonta két-három alkalommal. További 27 százalék havonta egyszer, míg 16 hetente egyszer.

magas, mert sokan ebben a formában veszik fel a havi fizetésüket.

Az elkövetkező egy-két éven belül számára új banki szolgáltatások igénybe vételére a felnőtt lakosság 22 százaléka készül. Legnagyobb arányban a 30-49 évesek. Legtöbben folyószámla-nyitást, illetve bankkártya-szerződést terveznek.

A magyar lakossági pénzügyi piac adatait a GfK negyedévenként tárja fel, a 15 éves és felnőtt lakosságot fontos szempontokból reprezentáló 1000 fő személyes megkérdezésével.

Közép- és kelet-európai összehasonlítás

A magyarországi bankok piaci hatóköre közepesnek mondható, régiónk többi országával összehasonlítva. Amíg ugyanis 2002-ben a magyar felnőttek 66 százaléka volt valamelyik bank ügyfele, addig Szlovéniában 99, Ausztriában 97, Horvátországban és Csehországban 83-83, Szlovákiában 82 százalék.

A helyzetet a Fessel-GfK piackutató cégnél tartott konferencián elemezték, amely-nek címe: „Közép- és kelet-európai pénzügyi kutatások trendjei és perspektívái” címmel.

A magyarországinál alacsonyabb a mutató Lengyelországban 57, Bosznia-Hercegovinában 59, Szerbia-Montenegroban 52, Oroszországban 49, Ukrajnában 42, Romániában 35, Bulgáriában pedig 22 százalékkal.

A fenti mutatók szaknyelven a pénzügyi közvetítő rendszer marketing szempontú mélységét jelzik.

Szlovéniában és Horvátországban azért kimagasló a banki ügyfelek aránya, mert a nyugdíjakat folyószámlára utalják át. Szlovéniában a 60 év felettiek 83, Horvátországban pedig 79 százaléka rendelkezik folyószámlával. Magyarországon mindössze 28 százalék, a 2000. évi GfK-adatok alapján.

A bankban tartott megtakarítások magas aránya jellemző Szlovéniában, Csehországban és Szlovákiában. Takarékbetétkönyvben tartja spórolt pénzét a szlovákok 53, szlovének 48 és a csehek 42, de a magyaroknak csak 22 százaléka. Nálunk ez a megtakarítási forma megy ki a szokásból, és főleg idősebbek kedvelik.

Sok banki ügyfél által igénybe vett további szolgáltatás a hitel. Szlovéniában hitelt vett fel az ügyfelek 20, Horvátországban 16, míg Magyarországon 9 százaléka.

A déli és északi szomszédjainkhoz képest a magyar bankok piaci hatókörének viszonylag alacsony mutatói egyben a növekedéshez kihasználható magas potenciál irányszámai is.

A GfK elemzése megállapítja, hogy az egyes országokban a jövedelemmel, illetve az életszínvonallal való elégedettség mutatói nem feltétlenül arányosak a banki szolgáltatások igénybe vételével. Fontos szerepet játszik a pénzügyi kultúra, amire az új ügyfelek megnyerése érdekében célszerű oktatni a lakosságot. Különösen Magyarországon és Lengyelországban, ahol a lakossági bankpiac nagyjából hasonlít egymásra. Mindkét országban a postás viszi a nyugdíjakat, és nagy a mezőgazdasági foglalkoztatottak részaránya, akik kevéssé fogékonyak például folyószámla nyitására.

A lakossági pénzügyi piac fő jellemző Magyarországon a következők:

A magyar hitelpiacot az állami kamattámogatások élénkítették ugyan. De a lakosság jelentős része rövidtávra tervezi a pénzügyeit, és a megtakarítások célja gyakran a felkészülés váratlan kiadásokra.

A bankolási szokásokra a reklám hatása növekszik. Csökkent a fluktuáció, az ügyfelek vándorlása egyik banktól a másikig.

Ellentmondásosak a lakosság egy hányadának elvárásai. Egyrészt szolgáltató, barátságos, tanácsadó „szupermarket-fiókot” szeretne, ami viszonylag költséges. Ugyanakkor elégedetlen a kamatokkal és a pénzfelvevő automaták számával.

Magyarországon legkedveltebbek a következő bankprofilok: 1. A kisemberhez szabottan szerény. 2. Mindenütt megtalálható. 3. Megfelel a gazdagok igényeinek. 4. Polgárian stabil. 5. Fiatalosan dinamikus.

Bajai Ernő

Véleményvezér

Sok nagy okos már világháborút lát

Sok nagy okos már világháborút lát 

Az orosz ballisztikus rakéta bevetése egy teszt volt.
Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat

Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat 

A büntetés mértéke nevetséges.
Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo