Az árfolyam-ingadozás még a háborúnál is jobban fáj a vállalkozásoknak

„Hivatalosan” is vége a Covidnak: nem meglepően a válaszadók alig 17 százaléka érzi még hatását; döntően az otthoni munkavégzésre való áttérést és hosszútávon való megtartását.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A helyzet azonban nem rózsás: az árfolyam ingadozás, a munkaerőhiány és az infláció okoz fejfájást a KKV-knak. A moratórium megszűnése, valamint az emelkedő energiaárak miatt várhatóan nőni fog a felszámolások száma– derül ki a Via Credit és az OPTEN közös felméréséből. A Via Credit és az OPTEN több száz fős felmérésében arra kereste a választ, hogyan vélekednek a vállalkozás vezetők a jelenlegi gazdasági helyzetről. Visszatekintve az elmúlt évek pandémiás időszakára, hogyan látják cégük működését, gazdálkodását? A kialakult gazdasági helyzetben hogyan vélekednek a HR, COVID vagy épp a Forint árfolyam témákról? A válaszadók 56 százaléka 50 fő alatti-, 36 százalék 50-250 közötti-, 8 százalék pedig 250 főnél több alkalmazottal rendelkező vállalkozás. Covid és háború: nem jelent gondot. Csak az árfolyam ingadozás… Túl vagyunk a Covidon: legalább is a válaszadók 83 százaléka mondta azt, hogy a járványnak semmilyen hatása nincsen már a vállalkozás működésére. Akik még érzik a hatást, azok közül is közel 44 százalék nem negatívumot említett, hanem a home office-ra való áttérést, mint a pandémia egyik fennmaradó következményét. Háború: a szomszédban zajló háború a vállalatok 70 százalékra nincsen hatással egyelőre. Ellátási lánc hiányosságok, megemelkedett energiaárak elenyésző számban jelentenek csak gondot. A fennmaradó 30 százaléka a válaszadóknak azonban érzi a háború okozta ellátási láncban keletkező fennakadásokat. Az elszálló alapanyagárak vagy az energia árának negatív hatásai egy-egy válaszadó akár teljes éves profitját is felélte. A vállalkozások már nem csak a nyersanyagárak tőzsdei ingadozását építik be a szerződéseikbe, hanem az energiaárak változását is áthárítják a megrendelők fele.

Nem a nagy krízisek a fő gond, hanem az árfolyamok változása (Fotó: depositphotos)
A forint-euró/dollár árfolyam ingadozása viszont érezteti hatását; 76 százalék érzi a beszerzési árakban, illetve a működési költségekben való emelkedést. Egyes iparágakat, exportorientált vállalkozásokat megsegíti az erős euró, ezáltal a hazai hozzáadott értéket tartalmazó termékek versenyképesebbek nemzetközi viszonylatban. Ezek a cégek viszont kevesebben vannak, mint azok, akik árképzésének részét képezik az import áruk, alapanyagok feldolgozása, így az ő profitabilitásuk is romlik. Terveznek a cégvezetők 64 százalék tervez beruhását, 84 százalék pedig béremelést tervez idén. Pozitívum, hogy a válaszadók alig 13 százaléka gondolkodik elbocsátásokban, csupán 3 százalék tervez bércsökkentést. Papadimitropulosz Alex, a Via Credit ügyvezetője szerint nem meglepő, hogy ilyen eredmények születtek a felmérés során; bő két év válságot követően a cégek végre fellélegezhetnek és elbocsátások, bércsökkentések helyett bepótolhatják elmaradt fejlesztéseiket. A háború és az általa generált ellátási lánc és devizaárfolyam okozta bizonytalanságot azonban a vállalkozások tartós folyamatként kezdik felfogni és minden bizonnyal folyamatosan újraterveznek. Az már elmúlt, hogy a cégvezetők több éves tervet tennének le az asztalra, az utóbbi időben megszokhattuk, hogy sokszor éven belül újraírják az üzleti tervet a változó körülményekre reagálva. Árfolyam ingadozás, munkaerőhiány és infláció okoz fejfájást a KKV-knak Melyek a magyar kkv-k legfőbb problémái: számos válaszlehetőség közül választhattak – akár többet is megjelölve- a felmérésben résztvevők: Covid, háború, adminisztrációs terhek, adók, forráshiány stb.  A három leggyakrabban adott válasz a már korábban is említett árfolyam ingadozás (63 százalék), az infláció (55 százalék) és a szakképzett munkaerő (73 százalék) hiánya volt. Az OPTEN sem látja annyira optimistán a vállalkozások előtt álló időszakot „A moratórium megszűnése, valamint az emelkedő energiaárak sok vállalkozás számára jelentenek komoly kihívást.  Az idei évben már 12 000 cég került kényszertörlés alá - ami több mint tavaly egész évben - és a felszámolások száma is emelkedésnek indult.” – világít rá Dr. Csorbai Hajnalka, az OPTEN stratégiai igazgatója. Az ellátási láncokban kialakult problémák most legjelentősebben az ipari szektorokra hatnak – szemben a COVID által sújtott főként szolgáltató szektorokkal. „Ne legyenek illúzióink, sok bedőlés várható még idén és a jövő évben, és sok cég számára továbbra is a rövid távú túlélés a cél. Ezért is fontos, hogy a bedőlő vállalkozások minél kevesebb céget rántsanak magukkal.” – teszi hozzá az igazgató.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo