"A kilátások kifejezetten sötétek"

Javult ugyan az építőipar helyzete az idei harmadik hónapban, de ez nem jelent trendfordulót, a felszámolási adatok továbbra sem adnak okot a derűlátásra. Az ágazat felszámolási helyzete lényegesen rosszabb a nemzetgazdasági átlagnál, és a cégfluktuáció is magas, miközben a kilátások kifejezetten sötétek. A márciusban elindított 461 új végelszámolás február után újabb történelmi rekord.

Márciusban erősödött az építőiparban a januári, viszonylag kedvező cégmutatók februárban tapasztalt romlása. Az idei harmadik hónapban 334 új felszámolást indítottak a februári 300 után, ami 11,3 százalékos növekedés. Az egy évvel ezelőtti adattal összevetve ugyan 7 százalékos csökkenést regisztrált az Opten céginformációs szolgáltató, árnyalja a képet azonban, hogy a tavaly márciusi adatnál az elmúlt öt évben csak négy alkalommal jegyeztek fel nagyobbat. Az ágazatban a harmadik hónapban bedőlt cégek számának egy évre visszatekintő csökkenési üteme elmarad a mínusz 11 százalékos nemzetgazdasági átlagtól, azaz az építőipar továbbra is rosszabb helyzetben van a gazdaság átlagos állapotánál.

Negyedéves szinten - feltehetően még a januári, viszonylag kedvező számok miatt - ugyancsak csökkenést mutatnak az ágazatban regisztrált felszámolások, a január-márciusi 904 cégbedőlés 32-vel, azaz 3,4 százalékkal kevesebb, mint 2010 ugyanezen időszakában. A nemzetgazdasági átlag viszont ugyanekkora növekedést mutat, azaz a negyedéves időszakot vizsgálva némiképp javult az építőipar helyzete. „Kétségkívül enyhe javulás érzékelhető az ágazati adatok alapján, a vizsgált időszak azonban túlságosan rövid ahhoz, hogy trendfordulóról lehessen beszélni" - értékelt Csorbai Hajnalka, az Opten stratégiai igazgatója.

Február után márciusban is rekordot döntött az ágazatban a tulajdonosok által bezárni tervezett vállalkozások száma, a harmadik hónapban ugyanis 461 cégnél húzták le a rolót. Ez 51-gyel több, mint az előző hónapban, és 151,9 százalékkal haladja meg a 2010. márciusi adatot. „A magas építőipari szám akár a tulajdonosok átlagosnál reálisabb piaci értékelésének jele is lehetne, ha ezzel egy időben nem nőne markánsan az új alapítások száma" - mondta Csorbai Hajnalka. Februárhoz képest ugyanis csaknem 20 százalékkal több új céget hoztak létre márciusban, nem beszélve arról, hogy sok végelszámolás fordul felszámolási eljárásba, ami ugyancsak az adósságtologatás jele lehet.

Márciusban 569 új cég lépett piacra az ágazatban, ez az elmúlt öt évet tekintve inkább sok, mint átlagos. A növekedés üteme egy év alatt 10,3 százalék, ami meghaladja a nemzetgazdasági átlagot. „Az mindenesetre érdekes, hogy miközben a KSH mind az ágazat kibocsátásáról, mind pedig a szerződésállomány alakításáról durván visszaeső adatokat tesz közzé, hónapról hónapra sok száz új céget hoznak létre" - kommentálta a számokat az Opten stratégiai igazgatója.

Véleményvezér

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.
Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok

Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok 

EU-párti győzelem a moldovai választásokon.
Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött

Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött 

Elfajzott-e a Fidesz, ez a kérdés uralja a közbeszédet.
Orbán Viktor patrióta barátja egyszerűen lelőtte volna az Észtországba behatoló orosz vadászgépeket

Orbán Viktor patrióta barátja egyszerűen lelőtte volna az Észtországba behatoló orosz vadászgépeket 

A cseh miniszterelnöki szék várományosa váratlanul kemény oroszellenes gondolattal állt elő.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo