A kamionstop változásai

Szeptembertől változnak a kamionstop szabályai: szombat reggel helyett például csak délután három órától lép életbe a korlátozás.

A kormány múlt heti ülésén döntött a nehézgépjárművek hétvégi forgalomkorlátozását meghatározó szabályok módosításáról, amely a keddi Magyar Közlönyben jelent meg. Amellett, hogy a módosítás szélesebb idősávban teszi lehetővé a tehergépkocsik közlekedését, szigorúbb követelményeket is támaszt a fuvarozókkal szemben - írja a magyarorszag.hu. A rendelet másfél évtizede született, ezért volt szükség a módosításra. A kormány olyan megoldást keresett, amely a közlekedés biztonságának javítása érdekében a lehető legjobban szétválasztja a tehergépkocsik és a személygépkocsik forgalmát - tette hozzá Budai Bernadett kormányszóvivő.

Enyhülhet a pénteki és a hétfői teherforgalom

A változások közé tartozik, hogy a nyári időszak kezdete június 15-ről július 1-jére tolódik, ugyanakkor a nyári forgalomkorlátozási időszak vége augusztus 31-e marad. További változás, hogy szombat reggel helyett délután három órától lép életbe a korlátozás, de a forgalomkorlátozási időszak vége, a vasárnap 22 órai időpont nem változik.

A módosítástól többek között azt várják a szakemberek, hogy enyhül a péntek délutáni és a hétfő kora reggeli teherforgalmi csúcs. Budai Bernadett azt mondta, hogy a tehergépkocsik szombat délelőtti közlekedése és az ebből következő magasabb színvonalú áruellátás jobban igazodik a lakosság megváltozott hétvégi bevásárlási szokásaihoz. A forgalomkorlátozási időszak kiszélesítése pedig időben is egyenletesebbé teszi a kamionok közlekedését, így nem alakulnak ki forgalmi csúcsok a településeken.

Bővül azoknak az útvonalaknak a köre, amelyekre a nyári időszakban, szombat délután és vasárnap este között egyáltalán nem hajthatnak fel a nehéz-tehergépkocsik. Az M7-esen, a 2/A számú úton, a 6-os úton Dunaújváros és Budapest között vagy a 37-esen Miskolc és Sátoraljaújhely között ebben az időszakban még azok a tehergépjárművek sem közlekedhetnek, amelyek amúgy a már korábban hatályos szabályok szerint felmentéssel rendelkeztek. Az új szabályozás a felmentések tekintetében szigorú környezetvédelmi követelményeket is meghatároz: csak az EURO-3 vagy az annál magasabb kategóriába tartozó - vagyis a kevesebb káros anyagot kibocsátó, a környezetet jobban kímélő - járművek mentesülhetnek a korlátozások alól.

Vita a környezeti hatásról

A rendelet módosítását rendkívül hosszú, hároméves egyeztetési folyamat előzte meg. A kormány egyeztetett a fuvarozók képviselőivel, a környezetvédelmi szervezetekkel, és kikérte az önkormányzati szövetségek véleményét is. A Közlekedéstudományi Intézet által készített előzetes hatásvizsgálat azt mutatja, hogy a kormányrendelet módosításának nincs számottevő környezeti hatása, de a szaktárca folyamatosan figyelemmel kíséri az intézkedések hatását - jelentette ki a kormányszóvivő.

Ezzel számos szervezet nem ért egyet, hiszen például a Levegő Munkacsoport szerint az intézkedés környezetvédelmi és közlekedésbiztonsági okokból is elhibázott, ráadásul "a rendelet azzal, hogy enyhíti a nehéz tehergépkocsik közlekedésének korlátozását, sérti a környezetvédelem jogszabályokkal biztosított szintjét, így az Alkotmánybíróság vonatkozó határozatai értelmében alkotmányellenes".

A civil szervezet szerint a korlátozás csökkentése a Ro-La forgalom további visszaeséséhez vezet, aminek következtében növekszik a környezetszennyezés is. Ezzel egyetért az SZDSZ is, hiszen szerintük azáltal, hogy a csúcsforgalmi időszak közel egy nappal meghosszabbodik, értelemszerűen a szennyezőanyag-kibocsátás növekedését okozza, ezáltal sérti az állampolgárok egészséges környezethez való alkotmányos jogát.

Az esettel kapcsolatban tiltakozását fejezte ki többek közt az Országos Környezetvédelmi Tanács és a Magyar Vasúti-, Vízi-, Légiközlekedési Szövetség is.

Véleményvezér

Friss ketchup volt a tettes a prágai magyar nagykövetség lefestésében

Friss ketchup volt a tettes a prágai magyar nagykövetség lefestésében 

A ketchup ártalmatlannak bizonyult.
Szőlőbirtok szőlő nélkül, hogy kell okosba lenyúlni 89 millió forintot borturizmusra

Szőlőbirtok szőlő nélkül, hogy kell okosba lenyúlni 89 millió forintot borturizmusra 

Páratlan kilátás jár a NER-es birtok mellé.
Az Európai Csalásellenes Hivatal szerint 10 milliárd forintot kell visszafizetnie Magyarországnak

Az Európai Csalásellenes Hivatal szerint 10 milliárd forintot kell visszafizetnie Magyarországnak 

Bajban a kulturális és innovációs miniszter.
Bulgáriával közösen repesztünk az utolsó helyen

Bulgáriával közösen repesztünk az utolsó helyen 

Európa végére süllyedtünk.
Hatalmasat kaszálhatnak a jómódúak az olcsó állami lakáshitelen

Hatalmasat kaszálhatnak a jómódúak az olcsó állami lakáshitelen 

Az ügyeskedők nagy korszaka jöhet.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo