A kamionstop változásai

Szeptembertől változnak a kamionstop szabályai: szombat reggel helyett például csak délután három órától lép életbe a korlátozás.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A kormány múlt heti ülésén döntött a nehézgépjárművek hétvégi forgalomkorlátozását meghatározó szabályok módosításáról, amely a keddi Magyar Közlönyben jelent meg. Amellett, hogy a módosítás szélesebb idősávban teszi lehetővé a tehergépkocsik közlekedését, szigorúbb követelményeket is támaszt a fuvarozókkal szemben - írja a magyarorszag.hu. A rendelet másfél évtizede született, ezért volt szükség a módosításra. A kormány olyan megoldást keresett, amely a közlekedés biztonságának javítása érdekében a lehető legjobban szétválasztja a tehergépkocsik és a személygépkocsik forgalmát - tette hozzá Budai Bernadett kormányszóvivő.

Enyhülhet a pénteki és a hétfői teherforgalom

A változások közé tartozik, hogy a nyári időszak kezdete június 15-ről július 1-jére tolódik, ugyanakkor a nyári forgalomkorlátozási időszak vége augusztus 31-e marad. További változás, hogy szombat reggel helyett délután három órától lép életbe a korlátozás, de a forgalomkorlátozási időszak vége, a vasárnap 22 órai időpont nem változik.

A módosítástól többek között azt várják a szakemberek, hogy enyhül a péntek délutáni és a hétfő kora reggeli teherforgalmi csúcs. Budai Bernadett azt mondta, hogy a tehergépkocsik szombat délelőtti közlekedése és az ebből következő magasabb színvonalú áruellátás jobban igazodik a lakosság megváltozott hétvégi bevásárlási szokásaihoz. A forgalomkorlátozási időszak kiszélesítése pedig időben is egyenletesebbé teszi a kamionok közlekedését, így nem alakulnak ki forgalmi csúcsok a településeken.

Bővül azoknak az útvonalaknak a köre, amelyekre a nyári időszakban, szombat délután és vasárnap este között egyáltalán nem hajthatnak fel a nehéz-tehergépkocsik. Az M7-esen, a 2/A számú úton, a 6-os úton Dunaújváros és Budapest között vagy a 37-esen Miskolc és Sátoraljaújhely között ebben az időszakban még azok a tehergépjárművek sem közlekedhetnek, amelyek amúgy a már korábban hatályos szabályok szerint felmentéssel rendelkeztek. Az új szabályozás a felmentések tekintetében szigorú környezetvédelmi követelményeket is meghatároz: csak az EURO-3 vagy az annál magasabb kategóriába tartozó - vagyis a kevesebb káros anyagot kibocsátó, a környezetet jobban kímélő - járművek mentesülhetnek a korlátozások alól.

Vita a környezeti hatásról

A rendelet módosítását rendkívül hosszú, hároméves egyeztetési folyamat előzte meg. A kormány egyeztetett a fuvarozók képviselőivel, a környezetvédelmi szervezetekkel, és kikérte az önkormányzati szövetségek véleményét is. A Közlekedéstudományi Intézet által készített előzetes hatásvizsgálat azt mutatja, hogy a kormányrendelet módosításának nincs számottevő környezeti hatása, de a szaktárca folyamatosan figyelemmel kíséri az intézkedések hatását - jelentette ki a kormányszóvivő.

Ezzel számos szervezet nem ért egyet, hiszen például a Levegő Munkacsoport szerint az intézkedés környezetvédelmi és közlekedésbiztonsági okokból is elhibázott, ráadásul "a rendelet azzal, hogy enyhíti a nehéz tehergépkocsik közlekedésének korlátozását, sérti a környezetvédelem jogszabályokkal biztosított szintjét, így az Alkotmánybíróság vonatkozó határozatai értelmében alkotmányellenes".

A civil szervezet szerint a korlátozás csökkentése a Ro-La forgalom további visszaeséséhez vezet, aminek következtében növekszik a környezetszennyezés is. Ezzel egyetért az SZDSZ is, hiszen szerintük azáltal, hogy a csúcsforgalmi időszak közel egy nappal meghosszabbodik, értelemszerűen a szennyezőanyag-kibocsátás növekedését okozza, ezáltal sérti az állampolgárok egészséges környezethez való alkotmányos jogát.

Az esettel kapcsolatban tiltakozását fejezte ki többek közt az Országos Környezetvédelmi Tanács és a Magyar Vasúti-, Vízi-, Légiközlekedési Szövetség is.

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo