A fogyasztói bizalmi index nem élvezi a döntéshozók bizalmát

A fogyasztói bizalmi index 2003 júniusában 171,1 százalékos értéket ért el, amely az előző negyedévhez képest közel 3,9 százalékpontnyi csökkenést jelent – tette közzé a Budapesti Közgazdaságtudományi és Államigazgatási Egyetem marketing tanszéke az aktuális adatait. A tudományos hátterű negyedéves adatszolgáltatást a gazdaságpolitikai döntések meghozói egyelőre nem használják fel.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Történelmi döntések előtt szerencsés lenne felkészíteni a lakosságot is: ne csak a közgazdászok értsék például, mit jelent az euróra való áttérés. Akkor, amikor bevezették az eurót, egyebek között Ausztriában a tömegek komoly áremelkedést vélelmeztek, holott az érintett országokban sehol sem haladta meg az 1,5 százalékot az infláció mértéke. Bod Péter Ákos, a Budapesti Közgazdaságtudományi és Államigazgatási Egyetem gazdaságpolitikai tanszékének tanszékvezetője e gondolatsort folytatva azt is kijelentette, hogy a mindenkori kormányzat döntéseinél nem igazolódik vissza a háztartások vélekedése. Pedig már jó ideje nagyon hasznos segédeszköz áll a döntéshozók rendelkezésére, az egyetem marketing tanszékén például 1996 óta negyedévenként teszik közzé az amerikai Michigani Egyetemen kifejlesztett módszer szerint készülő fogyasztói bizalmi indexet.

Az egyetemi tanár részletezte is, hogy a gazdaságpolitikai döntésekre például a pénzpiaci környezet azonnal és hatékonyan reagál, de legalább ennyire jelentős a nem professzionális környezet magatartása. A lakosság nagyon könnyen megváltoztathatja megtakarítási gyakorlatát, vásárlási terveit. Azaz komoly mértékbe visszahathat a gazdasági folyamatokra az emberek reagálása. A lakossági bizalmi index mérésének, illetve az azt is figyelembe vevő gazdaságpolitikai döntéshozatalnak felértékelődését reméli Bod Péter Ákos.

A fogyasztói bizalmi index 2003 júniusában 171,1 százalékos értéket ért el (a vetítési alap az 1996 júniusi 100 százalék), amely az előző negyedévhez képest közel 3,9 százalékpontnyi csökkenést jelent. A pesszimista várakozás összefügg az ország általános gazdasági helyzetével. A lakosság egy éves távon az ország pénzügyi helyzetének romlását várja. Sőt az 5 év múlva várható gazdasági helyzetet szintén kedvezőtlenebbnek értékelték, mint az előző negyedévben. (Egyébiránt az Egyesült Államokban a márciusi fogyasztói bizalmi index hosszú évek óta nem volt ennyire kedvezőtlen, azaz 77,6 százalékos.)

A BKÁK marketing tanszéke a ’90-es évek közepe óta foglalkozik a lakossági fogyasztói bizalmi index elkészítésével. Berdács József tanszékvezető annak apropóján, hogy négy szerző munkája eredményeképpen megjelentethették a Fogyasztói bizalom című könyvet, kijelentette: a bizalomnak nemcsak a fogyasztói magatartásban, hanem a vállalati döntésekben is lényegi szerepe van. Ugyanis számos cég a márkák iránti bizalom kiépítését a márkahűség alapjának tekinti. Az egyetem kiadványának szerzői közül Hofmeister-Tóth Ágnes azt a tapasztalati tényt részletezte, hogy piacgazdaságban az ország gazdasági helyzetével kapcsolatos optimizmus növeli a fogyasztók bizalmát, megtakarítási, valamint hitelfelvételi hajlandóságát.

A bizalmi index magyarországi készítői a megkérdezéses eljárásuk szempontjainál alapvetően építenek az ’50-es években kimunkált amerikai szisztémára. Ugyanakkor figyelembe vették és veszik, hogy Magyarországon még másfél évtizeddel ezelőtt is jellemző volt a hiánygazdaság, s voltaképpen csak a legutóbbi időkben lett természetes számos tartós fogyasztási cikk esetében a minőségi, szolgáltatási színvonal miatti csere. Megjelentek olyan termékek is, mint a PC-k, melyeknek a megvásárlása a háztartásokat és a munkavégzést egyaránt szolgálják, s ebben az esetben más szempontok is motiválják a döntést, mint például egy mosógép esetében.

G. L.

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo