4,5 százalékos infláció 2002-2003 február között

2003. februárban az egyhavi átlagos áremelkedés 0,8% volt, 2002. februárhoz viszonyítva pedig 4,5%-kal növekedtek az árak - tette közzé a KSH.

Idén az első két hónapban átlagosan 4,6%-kal voltak magasabbak az árak, mint az előző év azonos időszakában.Az előző hónaphoz viszonyított áralakulást az élelmiszerek drágulása 0,32%-kal, a szolgáltatásoké 0,25%-kal, az egyéb cikkek, üzemanyagoké 0,20%-kal, a szeszes italoké, dohányáruké 0,13%-kal, a háztartási energiáé 0,03%-kal emelte, míg a ruházkodási cikkek körében bekövetkezett árcsökkenés 0,15%-kal, a tartós fogyasztási cikkeké 0,03%-kal mérsékelte azt.

1 hónap alatt – 2003. januárhoz viszonyítva – az idényáras élelmiszerek nélkül számítva, az élelmiszerek árai 0,5%-kal emelkedtek. Csökkent az ára a sertészsiradéknak (4,9%), a tojásnak (4,1%), a sertéshúsnak (2,6%), a baromfihúsnak (1,6%), a lisztnek, darának (1,1%) és a szalonnának (1,0%). Az átlagot meghaladó mértékben emelkedett viszont az ára az idényáras élelmiszereknek (8,0%), a margarinnak (3,1%), a tejnek és a munkahelyi étkezésnek (2,3%), az iskolai étkezésnek (2,1%) és a párizsinak, kolbásznak (2,0%).

2003. februárban – hasonlóan az előző évek azonos hónapjának tendenciájához – a szezonvégi akciók következtében a ruházkodási termékek árai csökkentek. A tartós fogyasztási cikkek körében szintén árcsökkenés figyelhető meg az előző hónaphoz képest. A háztartási energia esetében az átlagosnál kisebb volt az áremelkedés, a palackos gáz 3,8%-kal drágult. A szolgáltatások közül a csatornadíj 3,1%-kal, a testápolási szolgáltatások árai 2,6%-kal, a szemétszállításé 2,5%-kal, a vízdíj pedig 1,8%-kal nőtt. Az egyéb cikkek, üzemanyagok főcsoporton belül a gyógyszerek, gyógyáruk 3,3%-kal, a járműüzemanyagok 2,4%-kal drágultak. A szeszesitalok, dohányáruk körében az árak szintén az átlagosnál nagyobb mértékben emelkedtek.

Egy hónap alatt a fogyasztói árak, az idényáras élelmiszerek (burgonya, friss zöldség, valamint a friss hazai és déligyümölcs) nélkül számítva 0,6%-kal emelkedtek.

12 hónap alatt, 2002. februárhoz viszonyítva, az élelmiszerek árai az átlagosnál kisebb mértékben, 2,7%-kal emelkedtek. Ezen belül jelentős szóródás figyelhető meg: az idényáras élelmiszerek 14, a cukrászáru, fagylalt 11, az éttermi és a munkahelyi étkezés 8, az iskolai étkezés, az alkoholmentes üdítőitalok, valamint a büféáruk 7%-kal drágultak. Csökkent viszont az elmúlt 12 hónap alatt a sertészsiradék (20%), a sertéshús (17%), a baromfihús (8%), a szalonna (7%) és a szalámi, sonka (5%) ára.

A tartós fogyasztási cikkekért átlagosan 1,7%-kal kellett kevesebbet fizetni, mint 2002. februárban. A háztartási energia és a ruházkodási cikkek 12 hónap alatt az átlagosnál kisebb mértékben drágultak. A szolgáltatások átlag feletti, 5,3%-os, áremelkedésén belül a sportrendezvények, múzeumi belépők 16, a testápolási és az oktatási szolgáltatások 12, a csatornadíj 10, a szemétszállítás 9, a járműjavítás, -karbantartás és a helyi tömegközlekedés 8%-kal drágultak. Az egyéb cikkek, üzemanyagok és a szeszes italok, dohányáruk árnövekedése szintén magasabb volt az átlagosnál. A dohányáruk 17, a járműüzemanyagok 15, az újságok, folyóiratok 12%-kal kerültek többe, mint 2002. februárban.

*

A KSH és az MNB közötti megállapodás értelmében a maginflációs mutató számításának módszertanát a két intézmény évente felülvizsgálja. 2003. januárban a mutató összetételének változása (sertészsiradék, a liszt, dara, valamint az étkezési szalonna tételek kihagyása) miatt az idősort 1995. januárig visszamenőleg módosítottuk.

2003. februárban a szezonálisan kiigazított „alapdrágulás” (maginfláció) az előző hónaphoz 0,2%, 2002. februárhoz viszonyítva 4,9% volt.

*

2003. februárban a nyugdíjas fogyasztóiár-index az előző hónaphoz 101,0%, az előző év februárhoz viszonyítva pedig 103,9% volt.

Véleményvezér

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat 

A gyűlöletet könnyű szítani.
Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo