4,4 százalékos az első négyhavi infláció

2003. áprilisban az egyhavi átlagos áremelkedés 0,1% volt, 2002. áprilishoz viszonyítva pedig 3,9%-kal növekedtek az árak. Idén az első négy hónapban átlagosan 4,4%-kal voltak magasabbak az árak, mint az előző év azonos időszakában - tette közzé a KSH.

Az előző hónaphoz viszonyított áralakulást a szolgáltatások drágulása 0,22%-kal, a ruházkodási cikkeké 0,21%-kal, a szeszes italoké, dohányáruké 0,07%-kal emelte, míg az egyéb cikkek, üzemanyagok árcsökkenése 0,29%-kal, az élelmiszereké 0,12%-kal, a tartós fogyasztási cikkeké 0,03%-kal mérsékelte azt.
1 hónap alatt – 2003. márciushoz viszonyítva – az idényáras élelmiszerek nélkül számítva, az élelmiszerek árai 0,6%-kal mérséklődtek. Csökkent az ára a tojásnak (8,2%), a sertészsiradéknak (3,0%), a húsnak, húskészítményeknek (2,3%) – ezen belül a sertéshús ára 6,3%-kal mérséklődött – és a lisztnek (1,6%). Emelkedett viszont az ára a cukrászárunak, fagylaltnak (2,4%), az étolajnak (1,7%) és a rizsnek (1,5%).

A ruházkodási termékek árai – az előző hónaphoz hasonlóan – az átlagosnál nagyobb mértékben emelkedtek. A szeszesitalok, dohányáruk, valamint a szolgáltatások körében szintén az átlagot meghaladóan növekedtek az árak. Ez utóbbi csoporton belül a szerencsejáték 4,9%-kal, a sportrendezvények, múzemi belépők 3,5%-kal, az üdülési szolgáltatások 1,9%-kal drágultak. A dohányáruk ára pedig 1,7%-kal emelkedett. Az egyéb cikkek, üzemanyagok és a tartós fogyasztási cikkek árai csökkentek az előző hónaphoz képest. Az egyéb cikkek főcsoporton belül a járműüzemanyag-árak 6,0%-kal mérséklődtek, a virágok, dísznövények pedig 14,3%-kal kerültek kevesebbe, mint 2003. márciusban.

Egy hónap alatt a fogyasztói árak, az idényáras élelmiszerek (burgonya, friss zöldség, valamint a friss hazai és déligyümölcs) nélkül számítva nem változtak.

12 hónap alatt, 2002. áprilishoz viszonyítva, az élelmiszerek árai az átlagosnál kisebb mértékben, 1,2%-kal emelkedtek. Ezen belül jelentős szóródás figyelhető meg: a cukrászáru, fagylalt 10, a munkahelyi és az iskolai étkezés 8, az éttermi étkezés, valamint az alkoholmentes üdítőitalok 7, az idényáras élelmiszerek 6%-kal drágultak. Csökkent viszont az elmúlt 12 hónap alatt a sertészsiradék (22%), a sertéshús (17%), a baromfihús és a szalámi, sonka (7%), a szalonna (6%), a tojás (5%) és a párizsi, kolbász (3%) ára.

A tartós fogyasztási cikkekért átlagosan 1,7%-kal kellett kevesebbet fizetni, mint 2002. áprilisban. A ruházkodási cikkek 12 hónap alatt az átlagosnál kisebb, az egyéb cikkek, üzemanyagok az átlaggal közel azonos mértékben drágultak. A szolgáltatások átlag feletti, 5,4%-os áremelkedésén belül a sportrendezvények, múzeumi belépők 15, az oktatási szolgáltatások 12, a testápolási szolgáltatások és a szemétszállítás 11-11, a csatornadíj és a helyi tömegközlekedés 9-9, a járműjavítás, -karbantartás és a társasház közös költség 8-8%-kal drágultak. A szeszes italok, dohányáruk és a háztartási energia árnövekedése szintén magasabb volt az átlagosnál. A dohányáruk 17, a palackos gáz 11, az elektromos energia 9%-kal került többe, mint 2002. áprilisban.

A 2003. márciusi indexekkel kezdődően az Eurostat sajtóközleményeiben a 10 jelölt ország harmonizált fogyasztóiár-indexe (HICP) is megjelenik a tagországok adatai mellett. Ennek megfelelően, az ott kialakított formában, a HICP e hónaptól a hazai publikációkban is – havi sajtóközlemény és gyorstájékoztató – a nemzeti fogyasztóiár-indexszel egyidőben megtalálható.

2003. áprilisban a harmonizált fogyasztóiár-index az előző hónaphoz 100,0%, előző év áprilishoz viszonyítva pedig 103,9% volt.

2003. áprilisban a szezonálisan kiigazított “alapdrágulás” (maginfláció) az előző hónaphoz 0,4%, 2002. áprilishoz viszonyítva 4,7% volt.

2003. áprilisban a nyugdíjas fogyasztóiár-index az előző hónaphoz 100,1%, az előző év áprilishoz viszonyítva pedig 103,5% volt.










Véleményvezér

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat 

A gyűlöletet könnyű szítani.
Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo