0,5%-kal csökkentek az ipari termelői árak

2003 szeptemberében az ipari termelői árak 0,5%-kal mérséklődtek az előző hónaphoz képest. Az árcsökkenés a belföldi értékesítési árak 0,4%-os növekedésének és a forintban mért exportértékesítési árak 1,2%-os esésének eredőjeként következett be - tette közzé a KSH.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Utóbbiak alakulására elsősorban –hasonlóan az április-május hónapokban lezajlott folyamathoz – ez alkalommal is a forint árfolyamváltozása hatott. 2002 szeptemberéhez képest 12 hónap alatt az ipari termelőiár-színvonal 3,2%-kal lett magasabb, ezen belül a belföldi értékesítéseknél 5,4%-os, az exportnál 1,4%-os áremelkedés volt. Az év első 9 hónapjában az egy évvel korábbihoz viszonyítva az árnövekedés 1,5%-ot ért el, a belföldi értékesítési árak 4,3%-os emelkedése és az exportárak 0,8%-os csökkenése mellett.

A belföldi értékesítési árak augusztushoz viszonyított szeptemberi áralakulását a feldolgozóipari ágazatok ármozgása határozta meg. A legnagyobb árnövekedést a vegyi anyag és termék gyártása, valamint az élelmiszer, ital, dohány gyártása ágazatokban mértük (1,7 illetve 1,2%). Közel 2%-kal mérséklődtek az árak a kőolaj-feldolgozásban, néhány ágazatban pedig az árak stagnálását figyelhettük meg (fafeldolgozás, villamosgép- és műszer-, papírgyártás, valamint fémalapanyag, fémfeldolgozási termékek gyártása). A többi ágazat egyhavi ármozgása szűk intervallumban (0,2–0,8%) maradt. A belföldi értékesítések 12 havi árváltozásában a legmagasabb érték továbbra is az energiaágazatot jellemzi: az éves árnövekedés itt az augusztusi energiaár-emelést követően kialakult mértékkel megegyező, azaz 14,7%. A feldolgozóipari ágazatok átlagos árváltozása 3,1% volt, ezt meghaladóan nőttek a belföldi értékesítés termelői árai a vegyi anyag, termék gyártásában (5,2%), valamint a bőrtermék, lábbeli gyártása, az élelmiszerek, ital, dohány gyártása, az építőipari anyagokat reprezentáló nemfém ásványi termékek gyártása, a fémalapanyag, fémfeldolgozási termékek gyártása, továbbá a villamosgép- és műszergyártás ágazatokban, ahol 3-4% körüli árnövekedés realizálódott az előző év szeptemberéhez képest. A többi feldolgozóipari ágazatban az áremelkedés 0,1-2,9% közötti volt. Az év első 9 hónapjában a belföldi értékesítések árszínvonala 4,3%-kal volt magasabb az előző év hasonló időszakában. Ezen belül kétszer ilyen gyorsan növekedtek a villamosenergia-, gáz-, gőz-, vízellátás árai (8,8%), míg a bányászatban 2,3%, a feldolgozóipari ágazatokban pedig átlagosan 3,2% volt az áremelkedés.

A forintban mért exportértékesítési árak szeptemberben – 3 havi folyamatos emelkedést követően – az előző hónaphoz viszonyítva mérséklődtek. 100% feletti árindex csupán két ágazatban alakult ki: a vegyianyag- és -termékexportban 1,5%, az élelmiszer-, ital-, dohánykivitelben 0,9% árnövekedés volt. Nem változtak a forintban számba vett kiviteli árak a bőrtermék-, lábbeliexport esetében, a többi ágazatnál az előző havinál alacsonyabb értékesítési árakat regisztráltunk (97,7–99,7%). A legnagyobb áresés a kőolaj-feldolgozási termékeket érintette. A 12 havi árnövekedés szeptemberben is a bőrtermék-, lábbeliexportban volt a legmagasabb (9,2%). 5-6% közötti éves áremelés érvényesült a fafeldolgozási, az élelmiszer-ipari, valamint bútoripari termékek exportjában. Az export szempontjából meghatározó gépipari ágazatok 99,1–104,1 közötti árindexei átlagosan mindössze 0,4%-os éves árnövekedést jeleznek. Az év első 9 hónapjában az exportértékesítési árak forintban kifejezve 0,8%-kal alacsonyabbak voltak, mint egy évvel korábban. Az ágazati árindexek két szélső értéke 96,4 és 110,8 volt, előbbi a villamosgép- és műszerkivitel, utóbbi a kőolajtermékek exportárának alakulását mutatja.

Az ipar belföldi értékesítése rendeltetés szerinti főcsoportjait szeptemberben 0,2–0,7 közötti havi árnövekedés jellemezte. Legerőteljesebben a fogyasztási cikkeket előállító ágazatok emelték áraikat. A beruházási javakat gyártó ágazatokban 0,4%-os árnövekedés érvényesült. Az energia- és továbbfelhasználásra termelő ágazatokban átlagosan 0,2%-os árnövekedés volt, miközben az energiatermelő ágazatokban 0,5%-kal mérséklődtek, a továbbfelhasználásra termelő ágazatokban pedig 0,9%-kal növekedtek az árak. 12 havi összehasonlításban legkevésbé a fogyasztási termékek árai emelkedtek (3,1%), a legnagyobb áremelkedés pedig az energia- és továbbfelhasználásra termelő ágazatokban (6,9%), ezen belül is az energiatermelő ágazatokban (10,5%) volt. Az év első 9 hónapjának árváltozását az előző év azonos időszakához viszonyítva az áremelkedés nagyságát tekintve a sorrend némileg változott, legkevésbé a beruházási javak árai (2,2%), legerőteljesebben az energia- és továbbfelhasználásra termelő ágazatok árai, elsősorban az energiaárak (8%) nőttek.

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo