Nem hivatalos információk szerint Brüsszel megunta, hogy az autógyártók évek óta képtelenek maguk előállítani egy, az autóik által kiváltott környezeti terhelés bemutatását szabályozó reklámetikai magatartáskódexet - írja a Jogi Fórum. A Bizottság állítólag már május végén nyilvánosságra hozza a vonatkozó jogszabálytervezeteket.
Az Unió majdnem tíz évvel ezelőtt foglalkozott utoljára a kérdéssel. Akkor csak a károsanyag-kibocsátásra és az üzemanyag-fogyasztásra vonatkozó adatok közzétételi kötelezettségét írták elő, a hirdetési piac átfogó szabályozására nem került sor. Az autógyártók részére akkoriban készült nem hivatalos iránymutatás, hogy hogyan tegyenek eleget a fenti kötelezettségeknek.
Nagy vonalakban csak annyit írt elő az EU, hogy a környezetvédelmi információnak a reklámüzenettel együtt, könnyen érthetően kell megjelennie a hirdetésekben. Ehhez képest a legtöbb újságokban, tévékben látható hirdetés apró betűs, nehezen olvasható információt tartalmaz. Az Európai Parlament tavaly októberben jelezte, hogy olyan hirdetéseket látna szívesen, amelyek felülete, illetve időtartama 20 százalékában a károsanyag-kibocsátási és az üzemanyag fogyasztási adatokról szól.
Sokan nem örülnének neki
A tagállami kormányzati képviselők előre láthatóan június elején hivatalosan is foglalkoznak majd a kérdéssel, de az EU Observer nevű internetes portál információi szerint a javaslat várhatóan hűvös fogadtatásra talál majd.
Az már szinte biztos, hogy a nyomtatott sajtó képviselői mindent megtesznek majd az új reklámszabályozás ellen, hiszen az új szabályozás bevételcsökkenést jelenthet a számukra: hasonló helyzet állhat ugyanis elő, mint a kilencvenes évek elején, amikor a cigarettareklámok tűntek el a dohánytermékekre vonatkozó reklámkövetelmények szigorodása miatt. Jelenleg az európai sajtóban az összes hirdetési bevétel mintegy negyede-egyharmada az autóhirdetésekből származik.
Brüsszelben sem mindenki támogatja az ügyet, Günther Verheugen például egy német lapnak nyilatkozva elmondta, hogy nem szabad hasonló szabályokkal sújtani a reklámtevékenységet, mert az előbb-utóbb az iparág túlszabályozásához vezetne.
Az autóiparban érdekes megosztottságot eredményezett a szabálytervezet híre. A nagyobb teljesítményű gépeket gyártó német autógyárak egyöntetűen ellene foglaltak állást, míg a kisebb autókat nagyobb számban előállító francia és olasz gyárak nem ennyire elutasítóak. Ez utóbbiak akár még versenyelőnyt is kovácsolhatnak maguknak, ha környezetbarát színben tüntetik fel az általuk gyártott kisautókat.