Megreguláznák az autóhirdetéseket

Az Európai Unió nagyobb hangsúlyt fektetne a környezetvédelmi szempontok megjelenítésére az autóhirdetésekben. Ennek megfelelően lehetséges, hogy a gépjárműreklámok hamarosan a dohányreklámokhoz hasonló harsány figyelmeztető feliratokat is tartalmaznak majd.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Nem hivatalos információk szerint Brüsszel megunta, hogy az autógyártók évek óta képtelenek maguk előállítani egy, az autóik által kiváltott környezeti terhelés bemutatását szabályozó reklámetikai magatartáskódexet - írja a Jogi Fórum. A Bizottság állítólag már május végén nyilvánosságra hozza a vonatkozó jogszabályter­vezeteket.

Az Unió majdnem tíz évvel ezelőtt foglalkozott utoljára a kérdéssel. Akkor csak a károsanyag-kibocsátásra és az üzemanyag-fogyasztásra vonatkozó adatok közzétételi kötelezettségét írták elő, a hirdetési piac átfogó szabályozására nem került sor. Az autógyártók részére akkoriban készült nem hivatalos iránymutatás, hogy hogyan tegyenek eleget a fenti kötelezettségeknek.

Nagy vonalakban csak annyit írt elő az EU, hogy a környezetvédelmi információnak a reklámüzenettel együtt, könnyen érthetően kell megjelennie a hirdetésekben. Ehhez képest a legtöbb újságokban, tévékben látható hirdetés apró betűs, nehezen olvasható információt tartalmaz. Az Európai Parlament tavaly októberben jelezte, hogy olyan hirdetéseket látna szívesen, amelyek felülete, illetve időtartama 20 százalékában a károsanyag-kibocsátási és az üzemanyag fogyasztási adatokról szól.

Sokan nem örülnének neki

A tagállami kormányzati képviselők előre láthatóan június elején hivatalosan is foglalkoznak majd a kérdéssel, de az EU Observer nevű internetes portál információi szerint a javaslat várhatóan hűvös fogadtatásra talál majd.

Az már szinte biztos, hogy a nyomtatott sajtó képviselői mindent megtesznek majd az új reklámszabályozás ellen, hiszen az új szabályozás bevételcsökkenést jelenthet a számukra: hasonló helyzet állhat ugyanis elő, mint a kilencvenes évek elején, amikor a cigarettareklámok tűntek el a dohánytermékekre vonatkozó reklámkövetelmények szigorodása miatt. Jelenleg az európai sajtóban az összes hirdetési bevétel mintegy negyede-egyharmada az autóhirdetésekből származik.

Brüsszelben sem mindenki támogatja az ügyet, Günther Verheugen például egy német lapnak nyilatkozva elmondta, hogy nem szabad hasonló szabályokkal sújtani a reklámtevékeny­séget, mert az előbb-utóbb az iparág túlszabályozásához vezetne.

Az autóiparban érdekes megosztottságot eredményezett a szabálytervezet híre. A nagyobb teljesítményű gépeket gyártó német autógyárak egyöntetűen ellene foglaltak állást, míg a kisebb autókat nagyobb számban előállító francia és olasz gyárak nem ennyire elutasítóak. Ez utóbbiak akár még versenyelőnyt is kovácsolhatnak maguknak, ha környezetbarát színben tüntetik fel az általuk gyártott kisautókat.

Véleményvezér

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat 

Budapesten is elkelne még néhány metró.
A lengyeleknek sikerült a repülőrajt

A lengyeleknek sikerült a repülőrajt 

A nyomában sem vagyunk a lengyeleknek.
Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből

Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből 

Amikor kitiltanak a munkahelyedről, kicsit vicces.
Dübörög a bevásárlóturizmus, százezer forintot spórolt egy család, hogy olaszban vette a Barilla tésztát

Dübörög a bevásárlóturizmus, százezer forintot spórolt egy család, hogy olaszban vette a Barilla tésztát 

Nagyot lehet külföldön nyerni, ha jól figyeljük az árakat.
A védőnők helyzete katasztrofális lett, amióta a kormány gondozása alá kerültek

A védőnők helyzete katasztrofális lett, amióta a kormány gondozása alá kerültek 

Újabb fekélyes terület az egészségügy területén.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo