Megreguláznák az autóhirdetéseket

Az Európai Unió nagyobb hangsúlyt fektetne a környezetvédelmi szempontok megjelenítésére az autóhirdetésekben. Ennek megfelelően lehetséges, hogy a gépjárműreklámok hamarosan a dohányreklámokhoz hasonló harsány figyelmeztető feliratokat is tartalmaznak majd.

Nem hivatalos információk szerint Brüsszel megunta, hogy az autógyártók évek óta képtelenek maguk előállítani egy, az autóik által kiváltott környezeti terhelés bemutatását szabályozó reklámetikai magatartáskódexet - írja a Jogi Fórum. A Bizottság állítólag már május végén nyilvánosságra hozza a vonatkozó jogszabályter­vezeteket.

Az Unió majdnem tíz évvel ezelőtt foglalkozott utoljára a kérdéssel. Akkor csak a károsanyag-kibocsátásra és az üzemanyag-fogyasztásra vonatkozó adatok közzétételi kötelezettségét írták elő, a hirdetési piac átfogó szabályozására nem került sor. Az autógyártók részére akkoriban készült nem hivatalos iránymutatás, hogy hogyan tegyenek eleget a fenti kötelezettségeknek.

Nagy vonalakban csak annyit írt elő az EU, hogy a környezetvédelmi információnak a reklámüzenettel együtt, könnyen érthetően kell megjelennie a hirdetésekben. Ehhez képest a legtöbb újságokban, tévékben látható hirdetés apró betűs, nehezen olvasható információt tartalmaz. Az Európai Parlament tavaly októberben jelezte, hogy olyan hirdetéseket látna szívesen, amelyek felülete, illetve időtartama 20 százalékában a károsanyag-kibocsátási és az üzemanyag fogyasztási adatokról szól.

Sokan nem örülnének neki

A tagállami kormányzati képviselők előre láthatóan június elején hivatalosan is foglalkoznak majd a kérdéssel, de az EU Observer nevű internetes portál információi szerint a javaslat várhatóan hűvös fogadtatásra talál majd.

Az már szinte biztos, hogy a nyomtatott sajtó képviselői mindent megtesznek majd az új reklámszabályozás ellen, hiszen az új szabályozás bevételcsökkenést jelenthet a számukra: hasonló helyzet állhat ugyanis elő, mint a kilencvenes évek elején, amikor a cigarettareklámok tűntek el a dohánytermékekre vonatkozó reklámkövetelmények szigorodása miatt. Jelenleg az európai sajtóban az összes hirdetési bevétel mintegy negyede-egyharmada az autóhirdetésekből származik.

Brüsszelben sem mindenki támogatja az ügyet, Günther Verheugen például egy német lapnak nyilatkozva elmondta, hogy nem szabad hasonló szabályokkal sújtani a reklámtevékeny­séget, mert az előbb-utóbb az iparág túlszabályozásához vezetne.

Az autóiparban érdekes megosztottságot eredményezett a szabálytervezet híre. A nagyobb teljesítményű gépeket gyártó német autógyárak egyöntetűen ellene foglaltak állást, míg a kisebb autókat nagyobb számban előállító francia és olasz gyárak nem ennyire elutasítóak. Ez utóbbiak akár még versenyelőnyt is kovácsolhatnak maguknak, ha környezetbarát színben tüntetik fel az általuk gyártott kisautókat.

Véleményvezér

Befellegzett a visegrádi négyeknek

Befellegzett a visegrádi négyeknek 

Mélyponton a magyar-lengyel kapcsolatok.
Hamar kitiltották a Harcosok Klubjából a könyvelők alelnökét

Hamar kitiltották a Harcosok Klubjából a könyvelők alelnökét 

Nem kívánatos a könyvelő a Harcosok Klubjában.
Arcul köpte az örményeket egy fideszes országgyűlési képviselő

Arcul köpte az örményeket egy fideszes országgyűlési képviselő 

Oksabb lett volna, ha Hoppál Péter csendben marad.
Magyarország költi a legkevesebbet az egészségügyre az unióban

Magyarország költi a legkevesebbet az egészségügyre az unióban 

Hová tűnik az adófizetők rengeteg pénze?
Utolsó helyen állunk az unióban a nyaralni tudók számában

Utolsó helyen állunk az unióban a nyaralni tudók számában 

Meddig süllyed még a magyarok életszínvonala?
Rettegnek a fideszes polgármesterek

Rettegnek a fideszes polgármesterek 

Fideszes polgármesternek együtt szerepelni egy ellenzékivel egy fotón, skandallum.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo