Az egyik javaslat lehetővé teszi, hogy a tagállamok hatékonyabb, a környezeti hatásokat jobban figyelembe vevő úthasználati díjakat szabjanak ki a tehergépjárművekre, és az így befolyó összegeket a közlekedés okozta környezeti hatások csökkentésére, az utak túlterheltségének mérséklésére fordítsák. Az intézkedéscsomag a vasúti zaj csökkentését is előirányozza.
"A kezdeményezés-csomag célja a környezetszennyezés és az éghajlatváltozás elleni küzdelem, valamint annak biztosítása, hogy a környezeti károkért ne az adófizetők fizessenek, hanem az, aki a károkat okozza" - mondta Antonio Tajani, az Európai Bizottság közlekedésért felelős alelnöke.
A brüsszeli bizottság arra számít, hogy a kezdeményezések eredményeképpen környezetbarátabbá válik a közlekedés, csökkennek a különféle kibocsátások, 8 százalékkal mérséklődik a tehergépjárművek üzemanyag-fogyasztása, és valamennyi közlekedő számára érzékelhető lesz az utak túlzsúfoltságának csökkenése.
Lecserélnék a járműparkot
A stratégia kulcsfontosságú részét képezi a nehéz tehergépjárművekre egyes infrastruktúrák használatáért kivetett díjakról szóló irányelv (az "euromatrica-irányelv") módosítását célzó javaslat. Ez lehetővé tenné a tagállamok számára, hogy az úthasználati díjakat a közlekedésből származó levegő- és zajszennyezés, valamint a csúcsforgalmi időszakokban tapasztalható torlódások mértéke alapján határozzák meg, és eszerint differenciálják. Ily módon a teherfuvarozási ágazat szereplőit arra ösztönöznék, hogy járműállományukat környezetbarátabb járművekkel váltsák fel, illetve körültekintőbben hozzák meg logisztikai döntéseiket és válasszák meg járműveik útvonalát.
A díjak beszedéséhez elektronikus rendszereket kell használni, és a keletkező bevételeket a közlekedés okozta káros hatások enyhítésére - így például a tisztább és jobb energiahatékonyságú járművekkel kapcsolatos kutatási-fejlesztési tevékenységre - kell fordítani. A közlekedés járulékos költségeinek kiszámítása közös módszer alapján történne.
Az euromatrica-irányelv módosítása - az együttdöntési eljárás keretében - most az Európai Parlament és a tagállami kormányokat képviselő Tanács elé kerül vitára.
A meglévő vasúti járműállomány zajkibocsátásának csökkentéséről szóló közlemény a tehervonatok zajkibocsátásának 50 százalékos csökkentéséhez szükséges lépéseket határozza meg. Ezen lépéseknek köszönhetően 2014-re 16 millió polgár élvezhetné szerte az Európai Unióban a vasúti zajszennyezés érezhető csökkenését. A gondot jelenleg elsősorban a korszerűtlen teherkocsik jelentik, ezért év végéig az Európai Bizottság javaslatot tesz a pályahasználati díjakra vonatkozó uniós szabályok módosítására, amely révén elérhető, hogy a teherkocsik többségét alacsony zajkibocsátású fékekkel szereljék fel.