Hogyan lehet környezetbarátabb a közlekedés?

Az Európai Bizottság nyilvánosságra hozta "Környezetbarátabb közlekedés" című kezdeményezés-csomagját, amelynek célja, hogy a közlekedés ára jobban tükrözze a társadalmat terhelő valós költségeket.

A legforróbb, legaktuálisabb téma az üzleti életben!
Fenntarthatóság 2024 – ESG: a szabályozási kihívástól az üzleti lehetőségig

Jöjjön el és hallgassa meg a legjobb szakértőket,
ismerje meg a vállalatok és a pénzügyi szektor legjobb gyakorlatait!

2024. október 1. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az egyik javaslat lehetővé teszi, hogy a tagállamok hatékonyabb, a környezeti hatásokat jobban figyelembe vevő úthasználati díjakat szabjanak ki a tehergépjárművekre, és az így befolyó összegeket a közlekedés okozta környezeti hatások csökkentésére, az utak túlterheltségének mérséklésére fordítsák. Az intézkedéscsomag a vasúti zaj csökkentését is előirányozza.

"A kezdeményezés-csomag célja a környezetszennyezés és az éghajlatváltozás elleni küzdelem, valamint annak biztosítása, hogy a környezeti károkért ne az adófizetők fizessenek, hanem az, aki a károkat okozza" - mondta Antonio Tajani, az Európai Bizottság közlekedésért felelős alelnöke.

A brüsszeli bizottság arra számít, hogy a kezdeményezések eredményeképpen környezetbarátabbá válik a közlekedés, csökkennek a különféle kibocsátások, 8 százalékkal mérséklődik a tehergépjárművek üzemanyag-fogyasztása, és valamennyi közlekedő számára érzékelhető lesz az utak túlzsúfoltságának csökkenése.

Lecserélnék a járműparkot

A stratégia kulcsfontosságú részét képezi a nehéz tehergépjárművekre egyes infrastruktúrák használatáért kivetett díjakról szóló irányelv (az "euromatrica-irányelv") módosítását célzó javaslat. Ez lehetővé tenné a tagállamok számára, hogy az úthasználati díjakat a közlekedésből származó levegő- és zajszennyezés, valamint a csúcsforgalmi időszakokban tapasztalható torlódások mértéke alapján határozzák meg, és eszerint differenciálják. Ily módon a teherfuvarozási ágazat szereplőit arra ösztönöznék, hogy járműállományukat környezetbarátabb járművekkel váltsák fel, illetve körültekintőbben hozzák meg logisztikai döntéseiket és válasszák meg járműveik útvonalát.

A díjak beszedéséhez elektronikus rendszereket kell használni, és a keletkező bevételeket a közlekedés okozta káros hatások enyhítésére - így például a tisztább és jobb energiahatékonyságú járművekkel kapcsolatos kutatási-fejlesztési tevékenységre - kell fordítani. A közlekedés járulékos költségeinek kiszámítása közös módszer alapján történne.

Az euromatrica-irányelv módosítása - az együttdöntési eljárás keretében - most az Európai Parlament és a tagállami kormányokat képviselő Tanács elé kerül vitára.

A meglévő vasúti járműállomány zajkibocsátásának csökkentéséről szóló közlemény a tehervonatok zajkibocsátásának 50 százalékos csökkentéséhez szükséges lépéseket határozza meg. Ezen lépéseknek köszönhetően 2014-re 16 millió polgár élvezhetné szerte az Európai Unióban a vasúti zajszennyezés érezhető csökkenését. A gondot jelenleg elsősorban a korszerűtlen teherkocsik jelentik, ezért év végéig az Európai Bizottság javaslatot tesz a pályahasználati díjakra vonatkozó uniós szabályok módosítására, amely révén elérhető, hogy a teherkocsik többségét alacsony zajkibocsátású fékekkel szereljék fel.

Véleményvezér

Orbán Viktor szerint Orbán Balázs hibázott

Orbán Viktor szerint Orbán Balázs hibázott 

Orbán Balázs méretes ostobaságot mondott, de nem csak egyet.
1660 forint/gombóc fagylaltáron dorbézoltak közpénzből egészségügyi dolgozók

1660 forint/gombóc fagylaltáron dorbézoltak közpénzből egészségügyi dolgozók 

Nincs jobb egy finom fagyinál horroráron közpénzből.
Magyar Péter lopással vádolja az Orbán-klánt

Magyar Péter lopással vádolja az Orbán-klánt 

A lopás mértéke akkora, hogy abból számos közszolgáltatást rendbe lehetne hozni.
Egy nagyváros, ahol új szabályokkal egyszerre csökkentették az albérletek árait és a hajléktalanok számát

Egy nagyváros, ahol új szabályokkal egyszerre csökkentették az albérletek árait és a hajléktalanok számát 

A nagyvárosok túlszabályozottsága gátolja a fejlődést.
Közeleg a megújuló ingyenáram korszaka

Közeleg a megújuló ingyenáram korszaka 

Az atomlobbi nem örül a lehetőségnek.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo