A Európai Tanács korábbi kerethatározatában kötelességet írt volna elő a tagállamok számára, hogy hatékony, arányos és visszatartó erejű büntetőjogi szankciókat fogadjanak azokkal a hajókkal szemben, amelyek szennyezik a tengerek vizét, illetve jogsértő magatartást követnek. A büntetés mértékét az akkori elképzelések szerint az okozott kár arányában kellett volna megfizetni.
Igen ám, de mivel a határozat célja és tartalma az Európai Közösség (EK) hatáskörébe tartozik, ezért a tervezetet az EK-szerződés alapján kellett volna elfogadni - állította az Európai Bizottság. Ezért szerintük a határozatot megfelelő jogalap nélkül fogadták, így az Európai Bírósághoz fordultak.
A Bíróság pedig elfogadta a Bizottság érveit, és emlékeztet arra, hogy a közös közlekedéspolitika a közösség egyik alapja, és a közösségi jogalkotó a számára az EK-szerződésben biztosított hatáskör alapján elfogadhatja a tengeri közlekedés biztonságának javítására irányuló intézkedéseket.