"A gyalogos visszavág (a kerékpárosoknak is)" - ezt a címet kapta a Corriere della Sera napilap felmérése arról, melyik városban maradt még hely a gyalogos közlekedésre a négy- és kétkerekűek itáliai áradatában. A vizsgálatból az derült ki, egyre gyakoribbá vált, hogy a polgármesterek nem az autóvezetőknek, a robogósoknak vagy a kerékpárosoknak igyekeznek a kedvében járni, hanem a gyalogosokat részesítik előnyben.
Matteo Renzi, Firenze első embere már 2009-ben kitiltotta a forgalmat a városközpontból: a firenzei dóm tér megszabadult az addig arra haladó napi 1900 autóbusztól, most június végén pedig újabb három és fél hektár területet adtak át kizárólag a gyalogosforgalomnak.
Parma városában a szélesebb utak - és a zebra - közepén gyalogos-pihenőhelyet alakítottak ki és egyelőre kísérleti jelleggel, a sötétben világító zebrákat festettek fel. Ahogy a szenzorok érzékelik a gyalogos közeledését, apró lámpák gyulladnak fel az úttesten.
Bologna centrumában egyetlen, kizárólag gyalogosoknak fenntartott utca van, a többiben a gyalogosoknak a tömegközlekedéssel kell osztozni, de az új polgármester megszüntette az önkormányzati dolgozóknak eddig fenntartott közel háromszáz parkolóhelyet. Azt is bejelentette, korlátozni kívánja a városközpontba való behajtási engedéllyel most bíró 75 ezer autó számát.
Milánóban négyszázezer négyzetmétert fed le a gyalogosoknak fenntartott terület, Rómában ez alig két kilométeres szakaszt jelent a történelmi városközpontban. Még a Colosseum körül is egész nap autók és motorok robognak. Minél délebbre haladunk Olaszországban, annál kevesebb hely jut az utcákon a gyalogosoknak. Nápolyban néha még járda sincsen és a gyalogosoknak még a zebrán sem adnak mindig elsőbbséget.