Törökország és India az élen
A versenyt világszerte évről-évre rendkívül komoly érdeklődés övezi, hiszen legutóbb a harmincnégy magyar csapattal együtt, összesen háromszázötvenkét ifjú környezetvédő csoport nevezett be az elődöntőkre. A várakozásoknak megfelelően a legtöbb pályamunka Törökországból és Indiából érkezett, előbbiből százhatvannyolc, utóbbiból pedig harminckilenc.
A kiírás szabályai változatlanok maradtak. A versenyre 13 és 16 év közötti fiatalok, 2-5 fős csapatokkal nevezhetnek, akik munkáját egy tanár is segítheti. A csapatoknak első lépésként regisztrálniuk kell jelentkezési szándékukat a www.volvoadventure.org oldalon, ahol nagyon sok segítséget is kapnak munkájuk megkönnyítése érdekében.
A versenyen részt vevő gyerekeknek ki kell választaniuk egy környezetvédelmi problémát a közvetlen környezetükben, ennek megoldására ki kell dolgozniuk egy elképzelést, melyet meg is valósítanak. A pályázatnak a kutatás és tervezés mellett a konkrét akciótervet is tartalmaznia kell, azaz ki kell fejteniük azt is, hogy hogyan változtattak az adott problémán és milyen eredménnyel. Az akcióterv sikerességét és eredményeit fényképekkel is bizonyítaniuk kell.
A csapatoknak az angol nyelven megírt pályázati anyagaikat 2009. január 31-ig kell feltölteniük az oldalra, ahol a részletes szabályzat mellett az eddigi évek munkáit és nyerteseit is megtalálják. A pályázók kérdéseit, kéréseit a [email protected] e-mail címen és a +36 1 238 8112-es telefonszámon Lőrincz Barbara, a Volvo Autó Hungária munkatársa várja.
Első díj 10 ezer dollár
A munkákat a svéd zsűri tagjai értékelik először az elődöntő során. A magyar zsűri előtt már csak a svéd kollégák által legjobbnak ítélt csapatok adják elő pályázatukat, és ezek közül választja ki a hazai bizottság azt a társaságot, amely 2009 májusában a svédországi döntőn angolul mutathatja be munkáját. A magyar zsűri elnöke 2009-ben is a neves geológus, valamint számtalan természettudományos magazin és televízió-műsor szerkesztője, dr. Juhász Árpád.
A kiválasztott csapatok 5 napot töltenek Göteborgban, ahol a prezentációk és az eredményhirdetés tiszteletére rendezett eseményeken kívül különböző szórakoztató programokon, kirándulásokon, Volvo gyárlátogatáson és vidámparki kalandokon vesznek részt. A döntőre kijutó csapatok utazásának és kint tartózkodásának valamennyi költségét a Volvo állja. A győztes csapat 10.000 USD, a második helyezett 6.000 USD, a harmadik pedig 4.000 USD jutalomban részesül. A pénzt bár a csapat nyeri, de a gyakorlatban az iskola kapja meg.
A diákoknak ezúttal sem kell bonyolult és lehetetlen feladatokat teljesíteniük. A Volvo Adventure célja továbbra is az, hogy felhívja a fiatalok figyelmét arra, mennyit tehetnek ők maguk is a világ és jövőjük védelméért.
A zsákai Mirage csapat
A 2008-as göteborgi döntőn hazánkat képviselő zsákai Mirage csapat például környezetük eredeti élővilágának megmentését szorgalmazta. A fiatalok szinte valamennyi gazdát meggyőzték arról, hogy a lehető legkevesebb mennyiségben használjanak műtrágyát földjeiken, annak érdekében, hogy ne pusztuljon tovább a honos sziki növényvilág. A csapat arra is felhívta a pásztorok figyelmét, hogy amennyiben a liba-legeltetésről áttérnek az őshonos háziállatok tenyésztésére, Európai Uniós támogatásban részesülnek, és emellett környezetüket is óvják. A gyerekek az általuk készített plakátokkal és prezentációkkal, melyeket a település vezetőinek és a Hortobágyi Nemzeti Park szakembereinek mutattak be, a túzok madarak védelméhez is hozzájárultak. A csapat munkáját a svéd zsűri igen értékesnek találta, mivel valóban helyi, csak a lakókörnyezetükre jellemző környezetvédelmi probléma megoldására dolgozták ki javaslataikat.
Ahogyan a fenti példából is kiderül, a pályázat elsődleges célja, hogy a jövő döntéshozóit már fiatal korukban környezettudatosságra nevelje. A program egyik legfontosabb küldetése, hogy a gyerekekkel megértessék, a környezetvédelem nem a döntéshozók kizárólagos feladata, hanem az egyén, azaz a maguk szintjén kell megtenni az első lépéseket. A környezetvédelem mellett azonban a pályázatnak igen jelentős szerepe van a gyerekek készség- és képességfejlesztésében is. A sikeres pályázathoz elengedhetetlen a környezettudatos magatartás vagy az általános felelősségtudat megfelelő szintje.