Mapei: Megéri felelősnek lenni

A világ egyik legismertebb építőipari anyagokat gyártó és forgalmazó cége, a Mapei nem csak magas minőségű és széles palettát lefedő termékkínálatával vívta ki piaci előnyét szerte a világon. A vállalat számára legalább ilyen fontos a felelősségteljes magatartás a munkatársai, a szakma képviselői, valamint a szélesebb értelemben vett társadalom iránt. És bár ilyenkor nem elsősorban üzleti szempontok vezérlik a döntéseket, a jó hír mégis gyakran kifizetődő: az emberek vásárlási szokásait befolyásolja az adott cégről kialakult vélemény, és a munkatársak megszerzésénél is versenyelőny a pozitív imidzs.

A Mapei Kft. ügyvezető igazgatója, Markovich Béla úgy véli, Magyarországon hiány van jól képzett építőipari szakemberekben, így egy a piacon jelentős szerepet betöltő cégnek szinte kötelessége, hogy az oktatásban szerepet vállaljon. Ez motiválta a Mapei Kft.-t, amikor úgy döntött, hogy társadalmi felelősségvállalás programját az oktatás köré szervezi. A cég számára üzletileg és emberileg egyaránt fontos, hogy jól képzett szakemberek gyönyörű burkolatokat készítsenek.

Középfoktól a felsőfokig

- Napjainkban a technológia és az anyagok olyan gyorsan fejlődnek, hogy nehezen elvárható az iskolákban tanító szakemberektől az, hogy mindig naprakész tudással rendelkezzenek. Ha viszont a jövő szakemberei csupán az iskolapadból kikerülve ismerik meg az újabb és újabb burkolattípusok, ragasztóanyagok tulajdonságait, az azokban rejlő felhasználási lehetőségeket, nem jó. A Mapei Kft. sokéves elméleti és gyakorlati szakmai tapasztalattal rendelkező oktatói a cég fennállása során felhalmozódott tudásuk átadásával igyekeznek orvosolni ezt a problémát - hangsúlyozza Markovich Béla.

A vállalat oktatói rendszeresen felkeresnek több építőipari szakközépiskolát, és - évente legalább két alkalommal - megismertetik a diákokat a legújabb termékekkel és a professzionális felhasználás mikéntjével.

- Úgy látjuk, a diákok tudásában főképpen az előkészítési folyamatok területén mutatkoznak hiányosságok, így mi elsősorban erre, illetve a felmerülő hibák elkerülésének lehetőségeire összpontosítunk - teszi hozzá a szakember.

A vállalat a szakképzési hozzájárulás révén anyagilag is támogatja a szakiskolákat, és emellett, ha az intézmények konkrét felújításhoz kérnek segítséget, általában megtalálják annak a módját, hogy a diákok környezete minél egészségesebb és szebb lehessen.

A középfokú oktatás mellett a Mapei aktívan szerepet vállal a már munkába állt szakemberek továbbképzésében is. Ezért indult el 2000-ben a Mapei Akadémia, ahová elsősorban a tudásukat bővíteni vágyó kivitelezőket várják.

Budaörsön a korszerűen felszerelt új oktatóteremben rövid, négyórás, legfeljebb egynapos tanfolyamokon ismerkedhetnek meg az érdeklődők azokkal a szakmai újdonságokkal - szabványokkal, technológiával -, amelyek biztosan kiváló minőségű burkolatokat eredményeznek. Az elmúlt évek alatt közel háromezren vettek részt az akadémia képzésén, és a "tanulók" száma évről évre dinamikusan nő.

Az elmúlt évben indultak és idén is folytatódnak az építészek számára szervezett creditpontos előadások. 2007-ben az alkalmanként négyórás, egy pont creditértékű foglalkozások olyan témák köré szerveződnek, mint a homlokzat, a hővédelem vagy a burkolat károsodásának megelőzésére kínálkozó módszerek. 2008 első félévében pedig a hidegburkolati segédanyagok felhasználásáról és a medenceburkolásról hallgathattak előadásokat a szakemberek.

2008 újdonsága a Budapesti Műszaki Egyetemen szeptemberben induló, négy alkalomból álló előadás-sorozat, amelyet az amúgy a hazai oktatásban elhanyagolt területként kezelt témában, a betonszerkezetekről, illetve azok helyreállításának lehetőségeiről tartanak.

A legjobb munkahely

A ma 130 főt alkalmazó Mapei Kft. hitvallása, hogy egy cég számára a legfontosabb érték az ember. A munkatársak akkor tudnak hatékonyan dolgozni, ha egyrészt a munkakörülményeik, másrészt a juttatásaik is megfelelnek elvárásaiknak.

- A családi nyugalom is sokat jelent a hatékony munkavégzés szempontjából, ezért igyekszünk mindenféle módon hozzájárulni ahhoz, hogy a dolgozóink ezen a téren elégedettek legyenek. A cég legfontosabb felelősségvállalási programja, az oktatás szintén komoly lehetőségeket tartogat a munkatársaink számára.

Tavaly negyvenmillió forintot fordítottak belső képzésére. Angolul bárki tanulhat, e mellett pedig a vezetőség folyamatosan figyeli, hogy mire lenne szükségük a munkatársaknak. Ahogy az ügyvezető igazgató fogalmaz, szívesen veszik azt is, ha valaki önmaga felismeri, hogy hol szeretné csiszolni a tudását, hogy még hatékonyabb lehessen.

- Legutóbb például az értékesítési kollégák egy csoportja jelezte, hogy a prezentációs technológiák terén vannak hiányosságaik, így számukra prezentációs tréninget szerveztünk - hangsúlyozza a szakember, és hozzáteszi: bár nálunk nincs cafeteria rendszer, pluszjuttatásokban még sincs hiány.

2006-ban a HVG-Hewitt Legjobb Munkahely Felmérés eredményei alapján a kis- és középvállalatok kategóriában a Mapei Kft. nyerte el a Magyarország Legjobb Munkahelye címet. A felmérésben 123 vállalat közel 24 ezer munkavállalója vett részt, és válaszaikból kiderült, hogy a legjobb munkahelyeknél a felsővezetés értékként kezel minden egyes munkavállalót. Az országban átlagosan a dolgozók 38 százaléka érzi azt, hogy a vállalat vezetése a cég legértékesebb erőforrásaként bánik velük, míg a legjobbaknál a döntő többségük, 67 százalék egyértelműen úgy látja, hogy ők a legértékesebbek. A Mapei sikeréhez hozzájárult az is, hogy a felmérés 40 százalékos átlagával szemben az építőipari anyagok előállításával foglalkozó vállalat dolgozói körében a munkavállalói elkötelezettség kirívóan magas, 91 százalékos volt.

Felelősen a tágan vett környezetért

Az emberközpontú vállalati filozófia részeként a társadalom közérzete is fontos a cég számára.

- 2002-től a hagyományos Mapei-bálon a partnereink által a kaszinó játékban összegyűjtött összeget a Szívbeteg Csecsemőkért Közhasznú Alapítvány javára ajánljuk fel. 2002-ben például az alapítvány a SOTE II. Számú Gyermekklinika kardiológiai osztálya számára vásárolt higanyos vérnyomásmérőket, 2003-ban pedig a Bethesda Gyermekkórház közel félmillió forintos szívultrahang-készülékének megvásárlásához sikerült hozzájárulnunk 374 ezer forinttal. Ez a gép lehetővé teszi, hogy a kis betegek adatait, vizsgálati eredményeit és ultrahang-videofelvételeit CD-re rögzítsék, ami minden időbeni állapotváltozásuk pontos nyomon követését segíti. 2006-ban az alapítvány az általunk felajánlott 255 ezer forintból szívbeteg csecsemők részére vásárolt légzésfigyelő készülékeket, míg tavaly a Tűzoltó Utcai Gyermekklinika kardiológiai osztálya kapott számítástechnikai műszaki berendezéseket a bálon összegyűjtött 330 ezer forintból - meséli Markovich Béla.

Idén a Mapei is csatlakozott a Wienerberger immáron nyolcadik alkalommal kiírt Jövővár Pályázatához, amely program segítségével gyermekintézmények és műemlékek juthatnak támogatáshoz. Az óvodák, általános és középiskolák elsősorban bővítésre - például új tornatermek vagy vizesblokk építésére - használhatják fel a Jövővár-rendszerben elnyert építőanyagot, míg a műemlék-felújításra szánt támogatásra a Magyarországon működő szervezetek és önkormányzatok pályázhattak, amennyiben a tulajdonukban, felügyeletükben vagy kezelésükben lévő műemlék épületek felújítása idén megkezdőik. A Mapei a két kategóriában összesen 5 millió forint értékben ajánlott fel termékeket, amelyek odaítéléséről a felajánló cégektől független, neves közéleti személyekből és építész szakemberekből álló zsűri dönt.

Tanúsított minőség és környezetvédelem

Az anyavállalat alapvető filozófiája a környezettudatosság a gyártás és a termékek oldalán egyaránt.

Az olasz nagyvállalat többéves és intenzív közreműködése a minőségi és biztonsági standardok kialakításában már 1992-ben elkezdődött, amikor a Responsible Care Program (a nemzetközi vegyipar programja a felelősségteljes magatartás népszerűsítésére) tagjává vált. A környezet iránti elkötelezettség azóta is töretlenül jellemzi a céget. A Milánó közelében - Robbia die Medigliában - található központi üzeme már 1998-ban megkapta az ISO 14001 szerinti környezetvédelmi tanúsítványt, valamint az EMAS "védjegyet". Céljuk, hogy a minőségi igazolást mind a 28 leányvállalat megszerezze, és az európai üzemek tekintetében (amelyekre az EMAS-regisztráció érvényes) folytassa az ötéves környezetvédelmi tanúsító programot.

A Mapei a globális árbevételének öt százalékát - 2007-ben hozzávetőleg 80 ezer eurót - költi K+F tevékenységre és a világ különböző országaiban működő hét laboratóriumában összesen közel hatszáz embert (a dolgozók 12 százalékát) foglalkoztat. A kutatások elsősorban az egészségre ártalmas oldószerektől száz százalékban mentes ECO termékvonal bővítését, illetve az új, a környezetbe 90 százalékkal kevesebb port kibocsátó Dust Free (pormentes) technológia kiterjesztését célozzák. A vállalat célja, hogy a biztonságos technológia hamarosan minél több típusú por alakú termékre alkalmazható legyen.

- Az élhetőbb környezetért az anyacég és a hazai leányvállalat egyaránt sokat tesz. Magyarországon egy porkeverő üzemet működtetünk Sóskúton. A gyárból kizárólag szűrt levegő kerül a környezetbe, illetve a belső munkaterületet is igyekszünk a lehető legnagyobb mértékben pormentessé tenni, hogy védjük dolgozóink egészségét - hangsúlyozza Markovich Béla.

Véleményvezér

Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak

Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak 

Az orbáni hintapolitikát megelégelték az európai nagyhatalmak.
Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését

Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését 

Drukkolunk Orbán Viktornak, hogy jobb költségvetést írjon Brüsszelnél.
Befellegzett a visegrádi négyeknek

Befellegzett a visegrádi négyeknek 

Mélyponton a magyar-lengyel kapcsolatok.
Hamar kitiltották a Harcosok Klubjából a könyvelők alelnökét

Hamar kitiltották a Harcosok Klubjából a könyvelők alelnökét 

Nem kívánatos a könyvelő a Harcosok Klubjában.
Arcul köpte az örményeket egy fideszes országgyűlési képviselő

Arcul köpte az örményeket egy fideszes országgyűlési képviselő 

Oksabb lett volna, ha Hoppál Péter csendben marad.
Magyarország költi a legkevesebbet az egészségügyre az unióban

Magyarország költi a legkevesebbet az egészségügyre az unióban 

Hová tűnik az adófizetők rengeteg pénze?

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo