Mapei: Legfőbb érték az ember

2006-ban Magyarország legjobb munkahelye a kis és középvállalati kategóriában a 109 főt foglalkoztató, idén mindössze 5-7 százalékos fluktuációt regisztráló Mapei Kft. lett, míg kelet-közép-európai viszonylatban pedig a harmadik helyezést érte el.

Tavaly még a hetvenszázalékos dolgozói elégedettség is elég volt az előkelő helyezéshez, idén már kilencven százalék kellett hozzá. Az országos átlag negyvenöt százalék körüli - magyarázza Markovich Béla, a Mapei Kft. ügyvezető igazgatója.

Az elkötelezettség ilyen magas aránya visszaigazolja a vezetők hozzáállását is: a legfontosabb érték az ember. Az "ember mint érték" mutató a felmérésben 89 százalékos értéket kapott, a dolgozók 82 százaléka pedig úgy érezte, hogy a felső vezetés őket tartja a legértékesebb erőforrásnak.

- Nagyon fontos, hogy a munkatársak mind szellemileg, mind fizikailag jól érezzék magukat, és elengedhetetlen az is, hogy a tudást is megszerezzék - mondja az ügyvezető, aki szerint az a gyakorlat, amely szerint az új munkatársat nem egyből a mélyvízbe dobják, hanem hagynak elegendő időt a betanulásra - céges oktató és hasonló munkakörben dolgozó mentor segítségével -, meghozza sikerét.

A folyamatos értékelés, a cég minden szintjén alkalmazott objektív mérés minden hónapban segíti a cégvezetést abban, hogy megtalálják a működés hiányosságait és a hibák kijavításának lehetőségeit.

- Ha a dolgozó értéket állít elő, és ő is értékesnek tartja a munkáját, akkor elértük célunkat - mondja az ügyvezető, aki szerint ez a legerősebb motiváció.

Fontos szempont a Mapeinél, hogy az évről évre növekvő létszám mellett is családias maradjon a hangulat.

- A munkatársak mellett családtagjaikat, sőt a partnereket és az ő hozzátartozóikat is családtagként kezeljük - avat be Markovich Béla.

Az Hewitt által mért elégedettség is azt mutatja, hogy a Mapei munkatársai fontosnak és értékesnek érzik magukat. Ez a csapatmunka - és ebben még lát javítanivalót az ügyvezető - elengedhetetlen a cég további sikeréihez.

- Ha sikerül jobban felülemelkedni az egyéni érdekeken, és egymás segítése áll a középpontban, akkor nagyot léphetünk előre - bizakodik Markovich Béla.

A viszonylag jó eredménynek számító 5 százalékos fluktuáció (ez az adat Mapeinél 5 embert jelent) az ügyvezetőben mély nyomokat hagyott.

- Ha egy jó munkatárs elhagy minket, akkor egy vezetőnek kötelessége végiggondolni az okokat - mondja.

A munkavállalók motivációs listájának élén nem a pénz és a különböző juttatások végeztek meglepő módon, derült ki egy a Mapeinél végzett kutatásból. Az eredmények azt mutatták, hogy a jó teljesítések észrevétele, dicsérete, elismerése motiválja leginkább az embereket.

- Nem divat, hogy a jó teljesítményt megdicsérjék - osztja meg tapasztalatait Markovich Béla.

A második legfontosabb a problémamegoldásba való bevonás.

- Nálunk nem a vezető oldja meg a munkatársak problémáit, a feladatokkal kapcsolatos nehézségeket, hanem segíti a munkatársat a megoldások megtalálásában, megoldatja vele a problémákat. A vezető legnagyobb hibája, ha elveszi a sikert a munkatársaitól azzal, hogy helyette old meg mindent. Nem igaz, hogy a vezető tudja megoldani legjobban a problémákat - érvel a Mapei ügyvezetője.

A harmadik legfontosabb tényező a munkatársak problémái iránti érzékenység lett, amelyet, ha más szempontból is, de a Hewitt felmérése is alátámaszt: a megkérdezettek 87 százaléka szerint az üzleti döntésekkor sem feledkeznek meg a dolgozókról.

- A kollégák közötti súrlódások, illetve munkahelyi problémák nem lehetnek hatással a munkatársak motivációjára vagy hangulatára. Nincs ez másként a fiatal kolléganőknél sem: a szülési szabadság után mindenki folytatja munkáját. A Mapei szerencsére töretlenül fejlődik, így a helyettesítésre felvett munkaerő a régi-új kolléga mellett is tovább tud dolgozni - mondja Markovich Béla, aki szerint a dolgozói elégedettség és a következő generáció iránt érzett felelősség sem állhat távol a cég vezetésétől.

A motivációs rendszerben is az értékek előállítása és a csapatmunka szempontjai érvényesülnek: a Mapeinél a dolgozó alapbérét a cég és saját eredményei által befolyásolt prémium egészíti ki.

Megjelent a Piac és Profit Magazin decemberi számában.

Véleményvezér

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo