Lassan terjed a környezetkímélő flottaszemlélet

Meglehetősen gyerekcipőben jár még a környezetkímélő vezetés Magyarországon. A belső kibocsátás és energiahasználat-csökkentési célokat a kis- és közepes vállalatok 54 százaléka kifejezetten az autóhasználathoz köti, mely azonban nagyban összefügg a költségmegtakarítási intézkedésekkel, nem a környezeti teljesítmény javítása a fő motiváció.

A WWF Magyarország és a Toyota Motor Hungary 2011-ben közös projektet indított a vállalati autóflották károsanyag kibocsátásának csökkentése és egy racionálisabb, biztonságosabb és olcsóbb vezetési stílus, az eco-driving (öko-autózás) elterjesztése érdekében. Fő céljuk a levegőbe bocsátott károsanyagok - elsősorban üvegházhatású gázok - csökkentése, és az autóhasználat ésszerűbbé tétele - olvasható a Gazdaság és Felelősség hírlevélben.

"A tudatos közlekedés rendkívül fontos lenne környezetünk védelme szempontjából, így a tömegközlekedési eszközök fokozott használata, vagy a valós igényeknek megfelelő autóhasználat. Hazánkban a közlekedési ágazatokon belül messze a közúti közlekedés bocsátja ki a legtöbb károsanyagot, melynek egy jelentős része elkerülhető lenne például a megfelelő vezetési technikák alkalmazásával. Külföldön nem ritka, hogy a jogosítvány megszerzésének feltétele az öko-vezetési technikák elsajátítása is." - mondta Figeczky Gábor, a WWF Magyarország igazgatója.
Emisziós jelentésre kötelezik a cégeket
Egyelőre nem Magyarországon, hanem az Egyesült Királyságban. És nem minden piaci szereplőt, hanem a tőzsdén jegyzett vállalatokat. Az új kötelezettség 2013-ban lép érvénybe, írta a The Guardian brit napilap. Az ökotudatos kormányszintű intézkedés szorosabbra húzza a kapcsot a légszennyezés és a vállalatok részvényárfolyama között. A természeti erőforrásokat nagy mennyiségben használó vállalatoknak ugyanis csak 20 %-a könyveli pontosan az ökolábnyomát.
A projekt során felmérést végeztek mind a nagyvállalatok, mind a kis- és középvállalatok körében arról, hogy működésük során, valamint autóflottájukkal kapcsolatos döntéseknél milyen súllyal esnek latba a környezeti szempontok, mennyire figyelnek oda az üzemanyag-fogyasztásukra és károsanyag-kibocsátásukra.

A nagyvállalatok esetében érdekes, olykor ellentmondásos eredményeket mutat a kutatás. Míg a vállalatok 62%-a szerint a környezeti problémák közül kiemelten fontos az éghajlatváltozás és szintén 62%-uk tesz is bizonyos intézkedéseket az üvegházhatású gázok kibocsátásnak csökkentéséért, addig csupán kb. 30%-uk méri egyáltalán a kibocsátásait. A felmérésből az is kiderül, hogy a vállalatok számára nem egyértelmű az üzemanyag-fogyasztás és az üvegházhatású gázok kibocsátása közti összefüggés. További tanulság, hogy még az üzemanyag-fogyasztást kiemelten fontosnak tartó vállalatok között sem nagyon találtunk belső ösztönző rendszert, vagy bármilyen szabályozást, belső útmutatást az autóhasználatra vonatkozóan.

A vizsgált száz, autóval rendelkező kis- és közepes vállalat - saját bevallása szerint - 91 %-a tesz környezete megóvásáért lépéseket ám konkrétumként leginkább az amúgy is kötelező intézkedéseket említették (pl.: hulladékkezelés). A belső kibocsátás és energiahasználat-csökkentési célokat a kis- és közepes vállalatok 54%-a kifejezetten az autóhasználathoz köti, mely azonban nagyban összefügg a költségmegtakarítási intézkedésekkel, nem a környezeti teljesítmény javítása a fő motiváció. Az autók környezettudatos használatának elősegítésére 15%-uk alkalmaz belső pénzügyi vagy egyéb ösztönzőket, 11%-uk pedig oktatással (eco-driving) segíti elő a takarékos magatartást.

"Meglehetősen gyerekcipőben jár még a környezetkímélő vezetés Magyarországon." - mondta Varga Péter, a Toyota Motor Hungary Kft. PR és marketingkommunikációs vezetője. "A projekt segítségével fel szeretnénk hívni nem csupán a vállalatok, hanem minden ember figyelmét is arra, hogy ha okosan használják autóikat, azzal a környezetnek és a saját pénztárcájuknak is jót tesznek, tehát mindenki nyer."- tette hozzá.

A WWF ennek a témának szentelt weboldalán, a valts.wwf.hu-n teljes körűen körbejárjuk a zöld autózás témakörét, az autóvásárlástól egészen a jármű roncstelepre kerüléséig. Mindezt érdekes információkkal, meghökkentő adatokkal és olyan tippekkel tesszük, melyek segítségével havi több ezer forintot is spórolhatnak az autótulajdonosok.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo