A WWF Magyarország és a Toyota Motor Hungary 2011-ben közös projektet indított a vállalati autóflották károsanyag kibocsátásának csökkentése és egy racionálisabb, biztonságosabb és olcsóbb vezetési stílus, az eco-driving (öko-autózás) elterjesztése érdekében. Fő céljuk a levegőbe bocsátott károsanyagok - elsősorban üvegházhatású gázok - csökkentése, és az autóhasználat ésszerűbbé tétele - olvasható a Gazdaság és Felelősség hírlevélben.
"A tudatos közlekedés rendkívül fontos lenne környezetünk védelme szempontjából, így a tömegközlekedési eszközök fokozott használata, vagy a valós igényeknek megfelelő autóhasználat. Hazánkban a közlekedési ágazatokon belül messze a közúti közlekedés bocsátja ki a legtöbb károsanyagot, melynek egy jelentős része elkerülhető lenne például a megfelelő vezetési technikák alkalmazásával. Külföldön nem ritka, hogy a jogosítvány megszerzésének feltétele az öko-vezetési technikák elsajátítása is." - mondta Figeczky Gábor, a WWF Magyarország igazgatója.A nagyvállalatok esetében érdekes, olykor ellentmondásos eredményeket mutat a kutatás. Míg a vállalatok 62%-a szerint a környezeti problémák közül kiemelten fontos az éghajlatváltozás és szintén 62%-uk tesz is bizonyos intézkedéseket az üvegházhatású gázok kibocsátásnak csökkentéséért, addig csupán kb. 30%-uk méri egyáltalán a kibocsátásait. A felmérésből az is kiderül, hogy a vállalatok számára nem egyértelmű az üzemanyag-fogyasztás és az üvegházhatású gázok kibocsátása közti összefüggés. További tanulság, hogy még az üzemanyag-fogyasztást kiemelten fontosnak tartó vállalatok között sem nagyon találtunk belső ösztönző rendszert, vagy bármilyen szabályozást, belső útmutatást az autóhasználatra vonatkozóan.
A vizsgált száz, autóval rendelkező kis- és közepes vállalat - saját bevallása szerint - 91 %-a tesz környezete megóvásáért lépéseket ám konkrétumként leginkább az amúgy is kötelező intézkedéseket említették (pl.: hulladékkezelés). A belső kibocsátás és energiahasználat-csökkentési célokat a kis- és közepes vállalatok 54%-a kifejezetten az autóhasználathoz köti, mely azonban nagyban összefügg a költségmegtakarítási intézkedésekkel, nem a környezeti teljesítmény javítása a fő motiváció. Az autók környezettudatos használatának elősegítésére 15%-uk alkalmaz belső pénzügyi vagy egyéb ösztönzőket, 11%-uk pedig oktatással (eco-driving) segíti elő a takarékos magatartást.
"Meglehetősen gyerekcipőben jár még a környezetkímélő vezetés Magyarországon." - mondta Varga Péter, a Toyota Motor Hungary Kft. PR és marketingkommunikációs vezetője. "A projekt segítségével fel szeretnénk hívni nem csupán a vállalatok, hanem minden ember figyelmét is arra, hogy ha okosan használják autóikat, azzal a környezetnek és a saját pénztárcájuknak is jót tesznek, tehát mindenki nyer."- tette hozzá.
A WWF ennek a témának szentelt weboldalán, a valts.wwf.hu-n teljes körűen körbejárjuk a zöld autózás témakörét, az autóvásárlástól egészen a jármű roncstelepre kerüléséig. Mindezt érdekes információkkal, meghökkentő adatokkal és olyan tippekkel tesszük, melyek segítségével havi több ezer forintot is spórolhatnak az autótulajdonosok.