Electrolux: fókuszban a környezettudatosság

Az Electrolux Magyarország gondoskodó vállalat, amely az elvárhatónál nagyobb mértékben segíti azt a közösséget, ahol tevékenykedik, valamint az alkalmazottjait.

Az Electrolux a világ vezető háztartási készülékeket és professzionális termékeket gyártó vállalata. Minden évben 150 országban, több mint 40 millió Electrolux terméket vásárolnak az egyéni, illetve a professzionális fogyasztók. A vállalat az átgondolt design megalkotója, és az otthoni felhasználók és professzionális vásárlók valós igényeinek és véleményének beható tanulmányozásával alakítja ki innovatív termékeit. A környezet tisztelete mindig is része volt az Electrolux Csoport értékrendjének és filozófiájának. Mutatja ezt az is, hogy a cégcsoport idén májusban elnyerte a Globe Forum Business Network Globe-díjat. Ezt az elismerést azok a vállalatok kapják, amelyek új ötletekkel segítik a fenntartható fejlődést és a globális gazdaság létrehozását.

Az Electrolux termékpalettáján szereplő készülékek fejlesztésekor fontos szempont a környezettudatosság, és ugyanez a szemlélet hatja át működésének egészét. A vállalat társadalmi felelősségvállalási stratégiájáról Takács János vezérigazgatót kérdeztük.

- A cég vállalati társadalmi felelősséghez való viszonya röviden a következőképpen fogalmazható meg: napjaink gazdaságára kemény, olykor-olykor durva piaci verseny a jellemző, valamint a mindennapi küzdelem a talpon maradásért. Rohanunk a befektetők után, rohanunk a vevők után, megküzdünk a hatóságokkal, a bürokráciával. Ebben a felgyorsult világban sem szabad megfeledkeznünk azonban környezetünkről, azokról, akik és amelyek hosszú távon talán a legfontosabbak: embertársaink, településeink, városaink, gyerekeink, a rászorulók és az elesettek. Az Electrolux Lehel évente több mint hatmillió terméket gyárt, és közel ötezer főt foglalkoztat. A fejlődés hátterében a vállalat termelési volumenének stabil növekedése, a magyar piacokon stabilan őrzött piacvezető pozíció, a beruházások és a létszámbővítés áll. A dinamikus növekedési szándék mellett azonban komoly hangsúlyt kapnak a környezeti célkitűzések is mind a működésünk, mind a gyártási folyamatok során. Elindítottuk például a Green Spirit programot, melynek értelmében 2009 végére a gyáregységek 15 százalékkal csökkentik az energiafogyasztást és a vízfelhasználást azáltal, hogy tudatos energiafogyasztásra, a hulladékok csökkentésére, valamint az erőforrások optimális felhasználására ösztönzik kollégáikat. A tervek szerint ez az energiamegtakarítás körülbelül négyezer-kilencszáz család éves energiafelhasználásával egyenértékű. A vállalat munkaerő-politikáját is áthatja a felelős szemlélet. Ennek egyik bizonyítéka, hogy 2007-ben a munkahelyi esélyegyenlőség területén elért eredményeinkért elnyertük az ENSZ Nemzetközi Munkaügyi Szervezetének (ILO) budapesti regionális irodája elismerését. A "Befogadó és sokszínű munkahelyért" kitüntetéssel az Electrolux Lehel diszkriminációmentes magatartását értékelte a szervezet.

- Az Electrolux Lehel Kft. EMS (Electrolux Manufacturing System) programjának keretében "Javasolj, és nyerj!" címmel új kezdeményezést indítottak a gyárakban dolgozó kollégák részére. Mi a projekt célja?

- A munkahelyi körülmények további javítása, a folyamatos fejlődés fenntartása s ez által az üzleti eredmények növelése. A projekt keretében a vállalat gyárainak dolgozói javaslatot tehetnek arra, hogy miként lehetne a munkahelyi környezetet biztonságosabbá és kellemesebbé, a termékek minőségét jobbá, illetve a gyár termelését költséghatékonyabbá tenni. A program meghirdetése óta több mint kétszáz ötlet érkezett be a gyárakból, melyek harmadát díjazta is a vállalat. A javaslatok a legnagyobb megtakarítást a jászberényi porszívógyárban eredményezték. Az együttesen több mint tizennégymillió forint éves költségcsökkentés az alkatrészek megváltoztatásából, egyes alkatrészvariánsok egységesítéséből és az elfekvő készletek felhasználásából keletkezik.

- Az Electrolux Magyarország egyike azon vállalatoknak, amelyek komoly súlyt fektetnek a képzési programok támogatására is. Ilyen irányú tevékenysége elismeréseként ön átvehette a Miskolci Egyetem Díszpolgára címet a Miskolci Egyetem Szenátusától.

- Egy multinacionális vállalat vezérigazgatójaként fontos feladatomnak érzem a gazdasági szereplők és az oktatási szféra együttműködésének kialakítását. Több mint tizenöt éve részt veszek az egyetem közéletében annak érdekében, hogy a diplomások tudása és a gazdasági szereplők elvárásai találkozzanak. Kutatási megbízásokkal, a tehetséges hallgatók személy szerinti támogatásával és termelési gyakorlatok biztosításával segítjük az egyetem több karának képzési tevékenységét és szervezünk külföldi tanulmányutakat is az egyetem nemzetközi kapcsolatainak építése és az oktatók nemzetközi hírnevének erősítése érdekében. De példaértékű az együttműködésünk a MLR-RET és a Kooperációs Kutató Központok keretében is. Ugyanakkor nem csupán a felsőfokú képzést segítjük. A társadalmi felelősségvállalási tevékenységünk részeként indított EMS Factory Foundation program keretében idén nyáron például egymillió forinttal támogattuk a jászberényi Belvárosi Általános Iskola Eltérő Tantervű Tagozatát. A globális CSR program koncepciója egyszerű: minél jobban teljesít egy gyár, annál több eredménypontot gyűjt. Az eredménypontokat pénzösszegre konvertálják, amit azután az Electrolux magyarországi gyárainak dolgozói által választott jótékonysági szervezetek adományként megkapnak.

- Lehetséges, hogy egy vállalat sikeres legyen az üzleti versenyben, s ugyanakkor jó dolgokat is előmozdítson abban a társadalomban, ahol működik?

- Fordítsuk meg a kérdést. Szerintem kizárólag a környezetére nyitott cég válhat üzletileg is sikeressé. Az Electrolux sikere többek között az áruk, vállalatok, emberek, termékek és ötletek szabad áramlásának köszönhető, ennek eredményeként pedig a vásárlóinkat olcsóbb és jobb termékekkel tudjuk ellátni. Magyarországi megjelenésének tizenötödik évfordulója alkalmából az Electrolux 2006-ban megbízta Magyarország első számú vezetéstudományi iskoláját, a Corvinust, hogy független megfigyelőként tekintse át beruházásait, tevékenységeit és társadalmi hozzájárulásait abból a nézőpontból, hogy a vállalat milyen állampolgárként viselkedik. E szerint azon túl, hogy az Electrolux az észak-magyarországi régió legnagyobb munkaadója, a hatékony beszállítói hálózata is jelentősen hozzájárul a hazai gazdaság fejlődéséhez: a magyar beszállítók közül a gyár segítségével már többen a vállalat páneurópai beszállítóhálózatának is részévé váltak. A tanulmány kiemelte, hogy az Electrolux "jó állampolgárként" jelentős adóbevételt biztosít abban a két régióban, ahol nagyobb termelőegységekkel rendelkezik, és támogatja a helyi kulturális és sportéletet. Az elemzés végkövetkeztetése szerint az Electrolux Lehel nemcsak igen hatékony és nyereséges vállalat, hanem az elvárhatónál nagyobb mértékben segíti azt a közösséget, ahol tevékenykedik, valamint az alkalmazottjait. Eközben pedig a környezetvédelmi stratégiáját tekintve is kiváló és iránymutató vállalat, egyike a hazai zöld cégek élcsoportjába tartozóknak.

Electrolux EMS Factory Foundation

Az Electrolux Csoport Magyarországon is elindította EMS Factory Foundation programját a társadalmi felelősségvállalás tevékenységének részeként. A koncepció egyszerű: minél jobban teljesít egy gyár, annál több eredménypontot gyűjt. Az eredménypontokat pénzösszegre konvertálják, amit azután a kiválasztott jótékonysági szervezetek adományként megkapnak. Az Electrolux Lehel - a dolgozók többségének választása alapján - az EMS Factory Foundation keretében idén egymillió forinttal támogatta a jászberényi Belvárosi Általános Iskola Eltérő Tantervű Tagozatát, amely az enyhén és súlyosabban értelmi sérült gyermekek nevelésével és oktatásával foglalkozik. Az adományt ünnepélyes keretek között június 10-én adták át, ahol a gyerekek kedves műsorral köszönték meg a gyár dolgozóinak a támogatást. A környezet tisztelete mindig is része volt az Electrolux Csoport értékrendjének és filozófiájának. A társadalmi felelősségvállalás terén végzett tevékenységének elismeréseként a vállalat idén májusban elnyerte a Globe Forum Business Network Globe-díját. Ezt a díjat azok a vállalatok kapják, akik új ötletekkel segítik a fenntartható fejlődést és a globális gazdaság létrehozását.

A gondoskodó vállalat

Az Electrolux Lehel Kft. kidolgozta a beszállítói minősítő és kiválasztási rendszereit, amelyeket világszerte - mindkét fél számára előnyösen - alkalmaz. Globális beszállítói minőségbiztosító rendszere tükrözi a vállalat kultúráját, ahol kulcsfontosságú érték: a minőség, a logisztikai képességek, pénzügyi helyzet, a környezet védelme, megbízhatóság és elkötelezettség. Kiemelt szerepe van a kutatás-fejlesztési kapacitásnak, és csak mindezek után következnek az árszint és a termékspecifikus követelmények. Persze ez a feltételrendszer nem csak a beszállítókat segíti a folyamatos fejlődésben, hogy a képességüknek és hatékonyságuknak maximumát nyújtsák - akár a multinacionális vállalatokkal együtt fejlődve -, de a vállalat jó hírnevét is védi. Az Electrolux feladata olyan proaktív beszállítók bevonása, melyek képesek az Electroluxon belüli többfunkciós együttműködésre a következő tényezők elérése érdekében: fejlesztés elősegítése, lead time lerövidítése, árcsökkentés, minőségjavítás, hatékonyság növelése, korai bevonás a projektmunkába.

Az év leginnovatívabb vállalata

Idén kilencedik alkalommal rendezték meg a Figyelő Top 200 gálát, ahol átadták a Figyelő Top 200 díjakat. Az év leginnovatívabb vállalata kategóriában az Electrolux Lehel Kft. lett az első helyezett. A kiválasztás egy önkitöltős kérdőív, valamint objektív mutatószámok alapján történt. Ezek alapján készült egy lista, majd az első helyre rangsorolt vállalat vezetőjével - ebben az esetben Takács Jánossal - dr. László Géza zsűritag folytatott személyes konzultációt.

- Ez alkalommal tágabb értelemben kell kezelnünk az innovációt, ahol a termékfejlesztés, adaptálás, gyártás előkészítés, a minőségbiztosítás innovatív megújítása is része a teljesítménynek. Az Electrolux Lehel Kft. kiválasztását számos fontos tényező indokolja. 2005-től megépítették a nyíregyházi hűtőszekrénygyárukat, melynek a harmadik gyártószalagja 2007-ben készült el. Itt gyártják a legkorszerűbb alulfagyasztós kombinált hűtőszekrényeket. A fagyasztóládák gyártása - Európában - csak Magyarországon történik, és a termékfejlesztés is itt zajlik (az egyéb részlegek bevonásával). A jászberényi gyárban fejlesztették ki az első jegesedésmentes fagyasztóládát. Az Electrolux európai porszívógyártása is Jászberényben történik. Évente átlagban 10 új termékkel állnak elő, ami igényli a termékinnovációt, újracsomagolást, átalakítást - hangsúlyozta a zsűri tagja, és hozzátette: - Természetesen rákérdeztem kudarcokra is, ennek kapcsán Takács János beszélt a távirányítóval vezérelt hűtőláda-fejlesztésükről, amire a piac nem volt igazán nyitott. Véleményem szerint az, hogy valaki egy kudarcról is mer beszélni, önmagába jó jel, akiknek kevesebb eredményük van, jobban hallgatnak a kudarcokról.

Véleményvezér

Magyar Péter lopással vádolja az Orbán-klánt

Magyar Péter lopással vádolja az Orbán-klánt 

A lopás mértéke akkora, hogy abból számos közszolgáltatást rendbe lehetne hozni.
Egy nagyváros, ahol új szabályokkal egyszerre csökkentették az albérletek árait és a hajléktalanok számát

Egy nagyváros, ahol új szabályokkal egyszerre csökkentették az albérletek árait és a hajléktalanok számát 

A nagyvárosok túlszabályozottsága gátolja a fejlődést.
Közeleg a megújuló ingyenáram korszaka

Közeleg a megújuló ingyenáram korszaka 

Az atomlobbi nem örül a lehetőségnek.
Magyar Péter nagy találatot vitt be a köztársasági elnöknek

Magyar Péter nagy találatot vitt be a köztársasági elnöknek 

A köztársasági elnök nyugodtan találkozhat politikusokkal, nem ez dönti el a függetlenségét.
Több mint 400 százalékos haszonnal árulják a kereskedők a szabolcsi almát

Több mint 400 százalékos haszonnal árulják a kereskedők a szabolcsi almát 

Nehéz a sorsa az almatermelőknek és a vásárlóknak, bezzeg a kereskedők.
Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében

Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében 

Iszonyúan keresik az igazságot az Ügyészségen, csak nem találják.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo