Kártyás játékok

A magyar kis- és középvállalati szektor képviselőinek 81 százaléka hallott már a vállalatok számára kifejlesztett hitelkártyáról, ám alig minden negyedik cég használja a vállalati plasztik nyújtotta szolgáltatásokat. Egy nemrég készült felmérésből az is kiderült, hogy a magyar kkv-szektor képviselői elsősorban a likviditási gondok áthidalására, cashflow-menedzsmentre használják az üzleti plasztikot.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint a bankkártyák számának növekedési üteme 2006-ban 11 százalék, a kibocsátott kártyák száma 8,2 millió volt.

Jelenleg huszonöt bank - és a bankkártya-kibocsátásban hozzájuk csatlakozott takarékszövetkezetek -, valamint egy pénzügyi vállalkozás bocsát ki bankkártyát. Az összes kártyán belül folyamatosan csökken a debitkártyák részaránya, most 80 százalék - a megelőző évben 86 százalék volt -, számuk pedig 6,6 millió. A hitelkártyák mennyisége egy év alatt a másfélszeresére nőtt, és elérte az 1,6 millió darabot, arányuk 14 százalékról 19 százalékra emelkedett. Egy százalékot tesz ki a charge-termékek részesedése, számuk mindössze 20 ezer. Tavaly jelent meg hazánkban a többfunkciós kártyakonstrukció, amely azt jelenti, hogy fizikailag egyetlen kártya használható például debitkártyaként is és credit- vagy charge-kártyaként is. Egyre inkább teret hódítanak a co-branded és affinity kártyák (lásd Piac és Profit 2007/5. szám), az 1,6 millió ilyen típusú kártya részaránya 5 százalékról 11 százalékra nőtt.

Figyelemre méltó, hogy a statisztikák szerint a kibocsátott üzleti kártyák száma 2006-ban megduplázódott, és az év végére 429 ezer ilyen jellegű plasztik volt forgalomban.

Mire használják?

Az üzleti hitelkártyákkal a vállalkozások lehetőséget kapnak arra, hogy elkülönítsék személyes és üzleti költéseiket, egyszerűsítsék a könyvelési folyamatokat, és egyben a kártya révén intézhetik a külföldi költések áfa-visszatérítését is.

Egy üzleti kártya elsősorban a bevételek és fizetési kötelezettségek ütemezéséből eredő nehézségekre nyújt megoldást, ebben egyetért a MasterCard kártyatársaság megbízásából készült felmérés során megkérdezett kis- és középvállalati vezetők többsége. Emellett nagy szerepet tulajdonítanak az ATM-készpénzfelvétel lehetőségének, a bankfiókban felvehető nagyobb összegű hitelnek és a hitel-ügyintézési idő azonnali csökkenésének is.

A használati tapasztalattal is rendelkező válaszadók ötöde gondolta úgy, hogy a kártyát elsősorban a cashflow-gondok enyhítésére használják, de a nagyobb biztonságot is kiemelten fontos kiegészítő elemnek tartják, miként a bel- és külföldi utak alkalmával felmerülő költségek gyors és kényelmes kiegyenlítésének lehetőségét is.

A Visa kártyatársaság adatai szerint Magyarországon jelentős piaci potenciálja van az üzleti kártyáknak, ugyanis elterjedtségük kevesebb, mint 0,1 százalékos, míg ez az adat Európában eléri a 0,54 százalékot, ami jelentős elmaradást mutat a nyugati országokhoz képest, vagyis ez a terület jelentős fejlődési lehetőséget kínál a magyar bankok számára.

A kkv-szektor fontosságát jól mutatja, hogy az európai gazdaság 95 százalékát a kis- és középvállalatok adják. Jelenleg száz emberből hatvankilenc ilyen vállalatnál dolgozik, és ha minden európai kkv még egy embert alkalmazhatna, megszűnne a munkanélküliség az Európai Unióban - mutatott rá Zdenek Houser, a MasterCard Magyarországért, Horvátországért és Szlovéniáért felelős igazgatója.

Az ideális kártya

A vállalkozások nagy részénél a tulajdonos és/vagy az ügyvezető hozza meg az üzletikártya-igényléssel kapcsolatos döntést. Miután pedig megszületett az elhatározás, a vállalatok 85 százaléka annál a banknál teszi meg az első lépést, amelyiknél a cég számláját vezetik. A megkérdezettek szerint nagy többségben a tulajdonosok és ügyvezetők, valamint a pénzügyi vezetők használják a plasztikot, de az esetek 5-10 százalékában az árubeszerzők is fizethetnek céges kártyával.

Az ideális üzleti kártya - legalábbis a válaszadók többsége szerint - nem tartalmaz rendelkezésre állási jutalékot a hitelkeretre vonatkozóan, SMS-visszajelzést küld a tranzakciókról, valamint különböző kedvezmény- és pénzfeltöltő (rebate) programok is társulnak hozzá. Ugyanakkor a legkevésbé fontosnak talált szolgáltatások közé kerültek a VIP-, valamint a pontgyűjtő hűségprogramok.

A kártyatársaság piaci tapasztalatai szerint a jelenleg üzleti kártyát használó kis- és középvállalatok többsége elégedett a termékkel. A felmérés rámutatott arra is - és ez is némi magyarázat a termék csekély elterjedtségére -, hogy a válaszadók 16 százalékának vagy még nem ajánlották fel a vállalati hitelkártyát, vagy egyáltalán nem is ismerik a benne rejlő lehetőségeket. 54 százalékuk ráadásul téves információk birtokában van: úgy tudják, hogy az üzleti kártya túl költséges, csupán néhány kártyaelfogadó hely létezik, és a kártyával rendezett költések nehezen követhetők nyomon.

#page#

Kártyabiztonság. Létezik?

A kártyákat kibocsátó cégek és bankok folyamatosan hangsúlyozzák a biztonság fontosságát a kártya használata során. Napjainkra külön bűnözői iparág fejlődött ki a kártyák és tulajdonosaik adatainak megszerzése érdekében. Ezek az on-line tolvajok már nemcsak a külföldi kártyákat veszélyeztetik, az utóbbi időben Magyarországon is észrevehetően megnőtt a számuk.

Tavaly év végén négy magyar pénzintézet ügyfelei ellen intéztek adathalász (phising)-támadást az on-line tolvajok. Az ügyben nyolc ország húsz szervergépe volt érintett - állapította meg a kormány informatikai biztonságiincidens-kezelő központja, a CERT-Hungary (lásd Piac és Profit 2007/1. szám). A november vége és január közötti időszakban öt támadás érte a Raiffeisen Bank (kétszer), a Szigetvári Takarékszövetkezet, az Erste Bank és a Budapest Bank ügyfélkörét. A rendőrség akkori adatai szerint mintegy kétszáz banki ügyfél adatait szerezték meg illetéktelenek november végén. A nyomozók három olyan bankszámláról tudnak, amelyről pénzt is leemeltek.

Idén március elején csaknem száz hamisított bankkártyát, valamint a hamisításhoz szükséges számítástechnikai eszközöket foglaltak le a dunakeszi rendőrök, miután egy bankkártyacsalásra szakosodott banda nyomára bukkantak.

Egy amerikai hitelkártya adatait 1-6 dollárért, míg egy amerikai bankszámlaszámot, hitelkártyaadatokat, születési dátumot és hivatalos személyi azonosítókat tartalmazó csomagot 14-18 dollár közötti áron lehet beszerezni az internetes feketepiacon a Symantec legfrissebb jelentése (Internet Security Threat Report - ISTR) szerint.

A PSZÁF hadjáratot sejtett
A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének (PSZÁF) előzetes adatai alapján nemcsak egy-két hitelintézet ellen indult támadás, hanem valószínűleg kiterjedtebb akcióról van szó - nyilatkozta Binder István, a PSZÁF szóvivője a közelmúltbeli kártyacsalások kapcsán.
A felügyelet a társhatóságokkal együtt érzékelte ezt, ezért felvilágosító akciót indított, amelynek keretében ismét felhívták az ügyfelek figyelmét arra, hogy soha ne nyissanak meg e-mailből honlapokat, illetve adataikat ne gépeljék be.
Binder István elmondta: a legjellemzőbb bűncselekmény a "phishing" néven ismert adathalászat. Ennek során a csalók különböző eszközökkel - például telefonhívás, e-mail - ráveszik a gyanútlan számlatulajdonost, hogy árulja el a jelszavát, adjon meg bizalmas adatokat, illetve számítógépén töltsön le, indítson el egy bankinak látszó alkalmazást az elektronikus üzenetben kapott link segítségével.
A billentyűzetet figyelő programok regisztrálják, hogyan használjuk a klaviatúrát, milyen banki jelszavakat, kódokat ütünk be. E figyelőprogramok észrevétlenül juthatnak be a számítógépekbe. A felügyelet azt tanácsolja, soha ne válaszoljunk bankinak látszó e-mailekre. A hitelintézetek ugyanis nem kérnek bizalmas adatokat e-mail útján, főleg nem zárolják valakinek a számláját azért, mert nem ad meg ilyen adatokat elektronikus levélben. Az e-mail-ben található mellékletet pedig megnyitása előtt célszerű átvizsgálni vírus- és kémirtó programmal.

Lemaradás és hátrányok

A kibocsátói üzletágban felmerült kár értéke 135 millió forint volt 2006 első felében a Magyar Nemzeti Bank adatai szerint, ami 30 százalékkal haladja meg a megelőző év azonos időszakában mért kárt. A megelőző év azonos időszakához képest 80 százalékkal emelkedett a hamisított kártyákkal lebonyolított műveletekből eredő kár, a teljes kárösszegen belüli aránya 48 százalék. Ebben szerepet játszik a csipmigrációs folyamatban tapasztalható viszonylagos elmaradásunk: 2006 közepén a hazai kibocsátású kártyáknak csak az egynegyede rendelkezett EMV csippel.

Az ellopott és elvesztett kártyákkal elkövetett visszaélések együttes értéke bár minimálisan emelkedett a megelőző év azonos időszakához képest, az összes káron belüli aránya még így is magas, 38 százalék. Az ilyen típusú visszaélések megelőzése céljából egyre több kibocsátó bank teszi kötelezővé a PIN kód használatát POS termináloknál is.

A Visa kártyakibocsátó cég elindította payWave névre hallgató érintés nélküli fizetési szolgáltatását, amely kis értékű vásárlások azonnali kiegyenlítésére használható, elsőként Londonban. Később tervezik bevezetni majd Európa-szerte, Magyarországon még folynak a tárgyalások. A vezeték nélküli technológia segítségével a fizetés adatai biztonságosan cserélődnek ki a csipkártya és a különleges átalakított eladáshelyi leolvasó között. A vásárlóknak a kártyájukat egyszerűen csak a leolvasó készülék elé kell tenni. Ez a fajta fizetés pedig jelentősen meggyorsítja a tranzakciót, s közben minimálisra csökkenti például a kártya leolvasásából származó veszélyforrásokat.

Jana Lvova, a Visa Europe Magyarországért felelős vezetője a szolgáltatás itteni bevezetésével kapcsolatban elmondta, hogy egyelőre még vizsgálják a mihamarabbi bevezetés lehetőségeit a magyar piacon. Hangsúlyozta: a kártyás vásárlás minél gyorsabb és kényelmesebb lebonyolítása egyaránt fontos az ügyfelek, a bankok és a kereskedő számára, vagyis minden szereplő érint a technológiai fejlesztések gyors átvétele.

Véleményvezér

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo