Kártyás játékok

A magyar kis- és középvállalati szektor képviselőinek 81 százaléka hallott már a vállalatok számára kifejlesztett hitelkártyáról, ám alig minden negyedik cég használja a vállalati plasztik nyújtotta szolgáltatásokat. Egy nemrég készült felmérésből az is kiderült, hogy a magyar kkv-szektor képviselői elsősorban a likviditási gondok áthidalására, cashflow-menedzsmentre használják az üzleti plasztikot.

A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint a bankkártyák számának növekedési üteme 2006-ban 11 százalék, a kibocsátott kártyák száma 8,2 millió volt.

Jelenleg huszonöt bank - és a bankkártya-kibocsátásban hozzájuk csatlakozott takarékszövetkezetek -, valamint egy pénzügyi vállalkozás bocsát ki bankkártyát. Az összes kártyán belül folyamatosan csökken a debitkártyák részaránya, most 80 százalék - a megelőző évben 86 százalék volt -, számuk pedig 6,6 millió. A hitelkártyák mennyisége egy év alatt a másfélszeresére nőtt, és elérte az 1,6 millió darabot, arányuk 14 százalékról 19 százalékra emelkedett. Egy százalékot tesz ki a charge-termékek részesedése, számuk mindössze 20 ezer. Tavaly jelent meg hazánkban a többfunkciós kártyakonstrukció, amely azt jelenti, hogy fizikailag egyetlen kártya használható például debitkártyaként is és credit- vagy charge-kártyaként is. Egyre inkább teret hódítanak a co-branded és affinity kártyák (lásd Piac és Profit 2007/5. szám), az 1,6 millió ilyen típusú kártya részaránya 5 százalékról 11 százalékra nőtt.

Figyelemre méltó, hogy a statisztikák szerint a kibocsátott üzleti kártyák száma 2006-ban megduplázódott, és az év végére 429 ezer ilyen jellegű plasztik volt forgalomban.

Mire használják?

Az üzleti hitelkártyákkal a vállalkozások lehetőséget kapnak arra, hogy elkülönítsék személyes és üzleti költéseiket, egyszerűsítsék a könyvelési folyamatokat, és egyben a kártya révén intézhetik a külföldi költések áfa-visszatérítését is.

Egy üzleti kártya elsősorban a bevételek és fizetési kötelezettségek ütemezéséből eredő nehézségekre nyújt megoldást, ebben egyetért a MasterCard kártyatársaság megbízásából készült felmérés során megkérdezett kis- és középvállalati vezetők többsége. Emellett nagy szerepet tulajdonítanak az ATM-készpénzfelvétel lehetőségének, a bankfiókban felvehető nagyobb összegű hitelnek és a hitel-ügyintézési idő azonnali csökkenésének is.

A használati tapasztalattal is rendelkező válaszadók ötöde gondolta úgy, hogy a kártyát elsősorban a cashflow-gondok enyhítésére használják, de a nagyobb biztonságot is kiemelten fontos kiegészítő elemnek tartják, miként a bel- és külföldi utak alkalmával felmerülő költségek gyors és kényelmes kiegyenlítésének lehetőségét is.

A Visa kártyatársaság adatai szerint Magyarországon jelentős piaci potenciálja van az üzleti kártyáknak, ugyanis elterjedtségük kevesebb, mint 0,1 százalékos, míg ez az adat Európában eléri a 0,54 százalékot, ami jelentős elmaradást mutat a nyugati országokhoz képest, vagyis ez a terület jelentős fejlődési lehetőséget kínál a magyar bankok számára.

A kkv-szektor fontosságát jól mutatja, hogy az európai gazdaság 95 százalékát a kis- és középvállalatok adják. Jelenleg száz emberből hatvankilenc ilyen vállalatnál dolgozik, és ha minden európai kkv még egy embert alkalmazhatna, megszűnne a munkanélküliség az Európai Unióban - mutatott rá Zdenek Houser, a MasterCard Magyarországért, Horvátországért és Szlovéniáért felelős igazgatója.

Az ideális kártya

A vállalkozások nagy részénél a tulajdonos és/vagy az ügyvezető hozza meg az üzletikártya-igényléssel kapcsolatos döntést. Miután pedig megszületett az elhatározás, a vállalatok 85 százaléka annál a banknál teszi meg az első lépést, amelyiknél a cég számláját vezetik. A megkérdezettek szerint nagy többségben a tulajdonosok és ügyvezetők, valamint a pénzügyi vezetők használják a plasztikot, de az esetek 5-10 százalékában az árubeszerzők is fizethetnek céges kártyával.

Az ideális üzleti kártya - legalábbis a válaszadók többsége szerint - nem tartalmaz rendelkezésre állási jutalékot a hitelkeretre vonatkozóan, SMS-visszajelzést küld a tranzakciókról, valamint különböző kedvezmény- és pénzfeltöltő (rebate) programok is társulnak hozzá. Ugyanakkor a legkevésbé fontosnak talált szolgáltatások közé kerültek a VIP-, valamint a pontgyűjtő hűségprogramok.

A kártyatársaság piaci tapasztalatai szerint a jelenleg üzleti kártyát használó kis- és középvállalatok többsége elégedett a termékkel. A felmérés rámutatott arra is - és ez is némi magyarázat a termék csekély elterjedtségére -, hogy a válaszadók 16 százalékának vagy még nem ajánlották fel a vállalati hitelkártyát, vagy egyáltalán nem is ismerik a benne rejlő lehetőségeket. 54 százalékuk ráadásul téves információk birtokában van: úgy tudják, hogy az üzleti kártya túl költséges, csupán néhány kártyaelfogadó hely létezik, és a kártyával rendezett költések nehezen követhetők nyomon.

#page#

Kártyabiztonság. Létezik?

A kártyákat kibocsátó cégek és bankok folyamatosan hangsúlyozzák a biztonság fontosságát a kártya használata során. Napjainkra külön bűnözői iparág fejlődött ki a kártyák és tulajdonosaik adatainak megszerzése érdekében. Ezek az on-line tolvajok már nemcsak a külföldi kártyákat veszélyeztetik, az utóbbi időben Magyarországon is észrevehetően megnőtt a számuk.

Tavaly év végén négy magyar pénzintézet ügyfelei ellen intéztek adathalász (phising)-támadást az on-line tolvajok. Az ügyben nyolc ország húsz szervergépe volt érintett - állapította meg a kormány informatikai biztonságiincidens-kezelő központja, a CERT-Hungary (lásd Piac és Profit 2007/1. szám). A november vége és január közötti időszakban öt támadás érte a Raiffeisen Bank (kétszer), a Szigetvári Takarékszövetkezet, az Erste Bank és a Budapest Bank ügyfélkörét. A rendőrség akkori adatai szerint mintegy kétszáz banki ügyfél adatait szerezték meg illetéktelenek november végén. A nyomozók három olyan bankszámláról tudnak, amelyről pénzt is leemeltek.

Idén március elején csaknem száz hamisított bankkártyát, valamint a hamisításhoz szükséges számítástechnikai eszközöket foglaltak le a dunakeszi rendőrök, miután egy bankkártyacsalásra szakosodott banda nyomára bukkantak.

Egy amerikai hitelkártya adatait 1-6 dollárért, míg egy amerikai bankszámlaszámot, hitelkártyaadatokat, születési dátumot és hivatalos személyi azonosítókat tartalmazó csomagot 14-18 dollár közötti áron lehet beszerezni az internetes feketepiacon a Symantec legfrissebb jelentése (Internet Security Threat Report - ISTR) szerint.

A PSZÁF hadjáratot sejtett
A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének (PSZÁF) előzetes adatai alapján nemcsak egy-két hitelintézet ellen indult támadás, hanem valószínűleg kiterjedtebb akcióról van szó - nyilatkozta Binder István, a PSZÁF szóvivője a közelmúltbeli kártyacsalások kapcsán.
A felügyelet a társhatóságokkal együtt érzékelte ezt, ezért felvilágosító akciót indított, amelynek keretében ismét felhívták az ügyfelek figyelmét arra, hogy soha ne nyissanak meg e-mailből honlapokat, illetve adataikat ne gépeljék be.
Binder István elmondta: a legjellemzőbb bűncselekmény a "phishing" néven ismert adathalászat. Ennek során a csalók különböző eszközökkel - például telefonhívás, e-mail - ráveszik a gyanútlan számlatulajdonost, hogy árulja el a jelszavát, adjon meg bizalmas adatokat, illetve számítógépén töltsön le, indítson el egy bankinak látszó alkalmazást az elektronikus üzenetben kapott link segítségével.
A billentyűzetet figyelő programok regisztrálják, hogyan használjuk a klaviatúrát, milyen banki jelszavakat, kódokat ütünk be. E figyelőprogramok észrevétlenül juthatnak be a számítógépekbe. A felügyelet azt tanácsolja, soha ne válaszoljunk bankinak látszó e-mailekre. A hitelintézetek ugyanis nem kérnek bizalmas adatokat e-mail útján, főleg nem zárolják valakinek a számláját azért, mert nem ad meg ilyen adatokat elektronikus levélben. Az e-mail-ben található mellékletet pedig megnyitása előtt célszerű átvizsgálni vírus- és kémirtó programmal.

Lemaradás és hátrányok

A kibocsátói üzletágban felmerült kár értéke 135 millió forint volt 2006 első felében a Magyar Nemzeti Bank adatai szerint, ami 30 százalékkal haladja meg a megelőző év azonos időszakában mért kárt. A megelőző év azonos időszakához képest 80 százalékkal emelkedett a hamisított kártyákkal lebonyolított műveletekből eredő kár, a teljes kárösszegen belüli aránya 48 százalék. Ebben szerepet játszik a csipmigrációs folyamatban tapasztalható viszonylagos elmaradásunk: 2006 közepén a hazai kibocsátású kártyáknak csak az egynegyede rendelkezett EMV csippel.

Az ellopott és elvesztett kártyákkal elkövetett visszaélések együttes értéke bár minimálisan emelkedett a megelőző év azonos időszakához képest, az összes káron belüli aránya még így is magas, 38 százalék. Az ilyen típusú visszaélések megelőzése céljából egyre több kibocsátó bank teszi kötelezővé a PIN kód használatát POS termináloknál is.

A Visa kártyakibocsátó cég elindította payWave névre hallgató érintés nélküli fizetési szolgáltatását, amely kis értékű vásárlások azonnali kiegyenlítésére használható, elsőként Londonban. Később tervezik bevezetni majd Európa-szerte, Magyarországon még folynak a tárgyalások. A vezeték nélküli technológia segítségével a fizetés adatai biztonságosan cserélődnek ki a csipkártya és a különleges átalakított eladáshelyi leolvasó között. A vásárlóknak a kártyájukat egyszerűen csak a leolvasó készülék elé kell tenni. Ez a fajta fizetés pedig jelentősen meggyorsítja a tranzakciót, s közben minimálisra csökkenti például a kártya leolvasásából származó veszélyforrásokat.

Jana Lvova, a Visa Europe Magyarországért felelős vezetője a szolgáltatás itteni bevezetésével kapcsolatban elmondta, hogy egyelőre még vizsgálják a mihamarabbi bevezetés lehetőségeit a magyar piacon. Hangsúlyozta: a kártyás vásárlás minél gyorsabb és kényelmesebb lebonyolítása egyaránt fontos az ügyfelek, a bankok és a kereskedő számára, vagyis minden szereplő érint a technológiai fejlesztések gyors átvétele.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo