Értékes magazinok - Érvek a hirdetési döntéshozóknak

A kereskedelmi televíziózás térhódítása után most az internetes hirdetések és szolgáltatások nehezítik a nyomtatott sajtó versenyhelyzetét - összegezhető a magazinok piaci pozíciójának erősítése érdekében rendezett párizsi konferencia fő mondanivalója. Ám a magazinok mint márkatermékek értéke az olvasók még jobb megismerésével-kiszolgálásával és a megjelenő hirdetések hatékonyságának bizonyításával növelhető.

A vállalatok egyesülése és felvásárlása következtében egyre kevesebb személy dönt a médiatervezésről, és mind nagyobbak a reklámbüdzsék. Mindezt a piac- és közvélemény-kutatók világszervezete, az Esomar párizsi konferenciáján állapították meg a szakemberek a közelmúltban.
– Óriási pénzösszegek elosztása lett a tét, így egyre fontosabbak a hirdetések hatékonyságát bizonyító esettanulmányok, információk, hiszen a médiavásárlókat ismét meg kell győzni a nyomtatott sajtó hasznosságáról – mondta Phil Cutts, a konferencia programbizottságának elnöke, az Időszaki Sajtó Nemzetközi Szövetsége (FIPP) angol tagszervezetének marketingigazgatója. – Tizenhat tekintélyes piacelemzőt és kiadói vezetőt választottunk ki előadónak, hogy minél több érvet adjanak a sajtóvállalkozások irányítói számára a hirdetések megszerzéséhez.
A médiakutatás a legnagyobb országokban – USA, Nagy-Britannia, Franciaország és Németország – a legerősebb, és az óriási költségek megtérülése ezek nagy piacain a legvalószínűbb. Az olvasási szokások és a hirdetések hatékonyságának vizsgálatára egy kiadói és két reklámcégeket tömörítő szervezet hozott létre konzorciumot. Tavaly és két évvel korábban egyaránt 7500 személyes megkérdezéssel tárták fel a magazinok hatását.
A kutatásról Guy Consterdine angol médiaszakértő számolt be. Kiderült, hogy a magazinok angol olvasója átlagosan 54 percet fordít kedvenc lapjára. Témakörök szerint a leghatásosabbak a tudományos-természetleíró (74 perc), a társadalmi-gazdasági (69), az autós és a kertészeti magazinok (68-68). A kutatók kialakítottak egy indexet, amely megmutatja, hogy az átlagos olvasó hányszor nyit fel egy-egy oldalt; ez egyben a hirdetések érzékelésének mennyiségi mutatója is.
Az igazi hatékonyságot azonban az olvasók aktivitása mutatja. Ennek mérését szolgálta az a magazinok gyakorlati használhatósága és imázsa szempontjából fontos kérdés, hogy „A magazinban olvasottak közül valaha is hasznosított-e ötletet, követett-e tanácsot, próbált-e ki, vagy vásárolt-e valamit életében először?”. A válaszadók 69 százalékával a felsorolt négy eset közül valamelyik már előfordult.
A reklámhordozói érték kifejezője az olvasók viszonyulása is a lap közléseihez, ezért a kutatók megkérdezték a felmérésbe bevontakat, egyetértenek-e vagy sem a magazinnal kapcsolatos következő négy állítással: 1. Hihető, amit olvasok benne. 2. Várakozással készülök az elolvasására. 3. Jó információforrás. 4. Amikor pihenek, akkor olvasom. Az egyes magazinfajtákat illetően az olvasói magatartások 14 és 80 százalék közötti eltérést mutattak. A legalacsonyabb mutatót egy humoros kiadvány olvasói produkálták, akiknek mindössze 14 százaléka hiszi el azt, amit olvas. Egy társadalmi-gazdasági magazin táborának 80 százaléka viszont jó információforrásnak tartja a lapját.
A mennyiségi és minőségi mutatók alapján előre jelezhető az olvasók áruvásárlásra, szolgáltatás megrendelésére irányuló aktivitása a hirdetések nyomán, és a szerkesztőségi anyagok tartalma is igazítható ebbe az irányba.
Két francia kutató a magazinok hirdetéseinek hosszú távon érvényesülő imázserősítését bizonyította több mint harminc, tévében és magazinokban egyidejűleg lebonyolított kampány elemzésével: az esetek 80 százalékában kimutatható volt az összefüggés az együttes reklámozás és az eladás növelése között.
Egy német kutató több esettanulmány alapján állapította meg, hogy a tévében sugárzott és a sajtóban is megjelenő reklámokat átfogó kampány nem pusztán összeadja a különböző médiumok hatását, hanem meg is sokszorozza azt.

Bajai Ernö

Véleményvezér

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat 

A gyűlöletet könnyű szítani.
Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo