A bírság kiszabása mellett a versenyhatóság helyreigazításra is kötelezte a vállalkozásokat azokon a felületeken, ahol a megtévesztő hirdetéseiket közzétették.
A Gold Island 2002 Bt., a PG 2000 Kft. és a Nature Force Kft. közel 20 féle készítményt forgalmaz. Ezeket saját honlapjaikon, különféle internetes oldalakon, nagy példányszámban megjelenő nyomtatott sajtótermékekben megjelenő hirdetéseikben potenciazavarok kezelésére, mellkorrekcióra, pénisznövelésre, súlycsökkentésre, a dohányzásról való leszoktatásra, illetve szexuális serkentőszerként is ajánlották.
Törzskönyv nem volt
Az eljárás során a versenyhatóság feladata az volt, hogy megvizsgálja: a fogyasztóknak szóló tájékoztatásokban megfogalmazott állítások megtévesztő módon utalnak-e gyógyhatásra, illetve kedvező élettani hatásra. Ez nem teszi szükségessé, hogy a GVH az adott termékek forgalomba hozatalát engedélyező, vagy ellenőrző hatóságok által lefolytatott vizsgálatokat megismételve, vagy azok helyett szakértői bizonyítást folytasson le az áruk hatásáról - fejti ki a hivatal a közleményben.
A jogsértés megállapításához elegendő, ha a tájékoztatások egészségre vonatkozó, vagy betegségek kockázatának csökkentésével kapcsolatos állítást, gyógyhatást, illetve kedvező élettani hatást fogalmaznak meg, miközben a tájékoztatásban érintett termék az előírt engedélyezési, illetve bejelentési eljáráson nem esett át. Az eljárásban vizsgált termékek nem tekinthetőek gyógyszernek, vagy gyógyszernek nem minősülő gyógyhatású készítménynek, mert nem történt meg hatósági eljárásban való törzskönyvezésük, illetve engedélyezésük. A közlemény szerint gyógyító, illetve betegség kockázatának csökkentésével kapcsolatos hatás ezért a forgalomba hozatallal kapcsolatos jogszabályok alapján jogszerűen egyik terméknek sem tulajdonítható.
A mostani eljárásban vizsgált élelmiszerek, nyilvántartásba vétel hiányában nem minősülnek étrend-kiegészítőnek sem, így azoknak kedvező élettani hatás jogszerűen ugyancsak nem tulajdonítható. Ennek ellenére az eljárás alá vont cégek tájékoztatási gyakorlata azt sugallta, hogy termékeiket a vállalkozások jogszerűen forgalmazzák, holott éppen az ellenkezője az igaz - fogalmaz a GVH. A Gold Island Bt-t, illetve a Nature Force Kft-t ezért eltiltotta a jogsértő magatartás további folytatásától, mert az eljárás alá vontak honlapjukon folytatták termékeik jogsértő reklámozását.
Nyolc milliós bírság
A versenyhatóság elrendelte továbbá, hogy a Gold Island Bt. azon sajtótermékekben helyreigazító nyilatkozatot tegyen közzé, ahol különösen nagy számban jelentek meg jogsértő hirdetései. A GVH szükségesnek látta azt is, hogy helyreigazító nyilatkozat jelenjen meg a Gold Island Bt., illetve a Nature Force Kft. saját, a termékeik forgalmazását elősegítő honlapjain is. A GVH emellett a Gold Island 2002 Bt-t 5 millió, a PG 2000 Kft-t és a Nature Force Kft-t pedig 1,5-1,5 millió forint bírsággal sújtotta. A versenyhatóság súlyosbító körülményként értékelte, hogy a vállalkozások a fogyasztói körnek szánt egyes termékeket intenzíven, több nagy példányszámú sajtótermékben hirdették.