A marketing- és kommunikációs szakma legrangosabb eseményének számító Superbrands Díjátadó Gálán december 4-én este ünnepélyes keretek között immár nyolcadik alkalommal osztották ki a legkiválóbb márkáknak járó Superbrands és ötödik alkalommal a Business Superbrands díjakat. A példaértékű márkaépítést elismerő címek odaítélésről minden évben egy-egy szakmai notabilitásokból álló bizottság dönt. Az exkluzív programokkal színesített díjátadást követően bemutatták az idei Superbrands Évkönyvet, mely a Superbrands és Business Superbrands díjazottak sikerét összefoglaló közös kiadvány.
“A márkaérték az egyik legfontosabb szellemi terméke egy vállalatnak, ami nehezen felépíthető, ugyanakkor pillanatok alatt lerombolható. Az elmúlt években több kutatás igazolta, hogy a jelentős értéket képviselő márkák csökkentik egy cég részvényeinek árfolyam-ingadozását és a vállalat tulajdonosainak, partnereinek kockázatait. Gazdasági válságban, ami ma Magyarországot súlyosan érinti, fontos társadalmi intézmények, vállalatok, szektorok omlanak össze, kerülnek komoly veszélybe. A Superbrands és Business Superbrands díjazás évek óta jó tükröt tart a magyarországi vállalatoknak arról, hogy mennyire menedzselik jól márkáikat. Hiszem, hogy ezek a díjak olyan értéket jelentenek a verseny résztvevőinek, ami előreviszi őket a mai különösen nehéz munkájukban“ - dr. László Géza, a Superbrands Magyarország igazgatója gondolatai a márkaépítés fontosságáról, és a díjazásról.
A Superbrand-ek (fogyasztói csúcsmárkák) kiválasztásának alapja a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalának közel kétszázezres nemzeti védjegy-adatbázisa. A Superbrands Bizottság független tagjai a marketingszakma, a média és a tudományos élet szakértői. Ők ennek a listának a szűkített és folyamatosan aktualizált változatából választották ki az idei év legjobb márkáit. A világ közel kilencven országában azonos előírásokat követő nemzetközi hátterű Superbrands márkadíjazási rendszerben a hazai bírák ugyanazon elv alapján döntöttek a jelöltekről, mint külföldi kollégáik, azaz „Superbrands az a márka, mely a saját területén kitűnő hírnevet szerzett. A márkához kapcsolt értékek olyan érzelmi és/vagy kézzelfogható előnyöket nyújtanak, melyeket a fogyasztók elvárnak és elismernek.”
A Superbrands cím elnyerése már önmagában is komoly elismerést jelent, vannak azonban márkák, melyeket a grémium az eltelt nyolc év alatt többedik alkalommal díjazott. A sok tízezer márka közül azonban csak 46 márka kapta meg a kezdetek óta minden alkalommal a Superbrands díjat. Ezek között ismert sportszermárka, utazási iroda, országos üzlethálózat vagy kulturális fesztivál éppúgy szerepel, mint mosógépgyártó vagy kedvelt élelmiszeripari árucikk.
Külön a B2B márkák elbírálására felállított Business Superbrands Bizottság tagjai a mintegy 3000 céget tartalmazó (Dun&Bradstreet általi) adatbázisában szereplő kizárólag üzleti márkákat zsűrizte. Vállalati mérettől függetlenül a legkisebb vállalkozásokat és a legnagyobb nyereségű cégeket a grémium egyformán vizsgálat alá vonta, különös figyelmet fordítva az egyes iparkamarák, egyesületek, szakmai szervezetek javaslataira.