Okosóra egyenlő egészségtudatos életmód?

Magyarországon jelenleg minden tizedik felnőtt internetező hord okosórát és/vagy karkötőt, okostelefonos aktivitásmérő-alkalmazást pedig negyedük szokott használni. Az okosórát és/vagy okoskarkötőt használók egészségtudatosabbak a nem használó társaiknál, rendszeresebben járnak szűrővizsgálatokra, nagyobb arányban sportolnak, és jobban odafigyelnek a táplálkozási szokásaikra is – derült ki az eNET kutatásából.

Mi legyen a pénzünkkel? Tegyük állampapírba? Részvénybe? Ingatlanba? Kriptóba?
A befektetésektől a vagyonkezelésig - újra itt a Klasszis Klub Live!

Jöjjön el személyesen, találkozzon neves szakértőkkel vagy csatlakozzon online!

2024. március 27. 17:00

Részletek és jelentkezés itt!

Az elmúlt egy évben a 18 évnél idősebb internetezők több mint fele használt fizikai aktivitása/állapota méréséhez kapcsolódó eszközt (pl.: okosóra, aktivitásmérő), alkalmazást (pl.: okostelefonos applikációval történő alvásmérés, lépésszámlálás). 8 százalékuk kipróbálta, de jelenleg már egyiket sem használja. Utóbbi oka elsősorban az, hogy a felhasználóknak nem volt szükségük a mérésekre, a kapott adatokat semmire sem használták, vagy csupán elfelejtették használni magát az eszközt. Jelenleg körülbelül 2,6 millió felnőtt internetező szokta valamilyen módon monitorozni aktivitását, negyedük használ okostelefonos alkalmazást, harmaduk hagyományos (nem okos) eszközt, pl.: vérnyomásmérőt, vércukorszintmérőt, tízből egy internetező pedig okosórát és/vagy okoskarkötőt.

Azok körében, akik most nem használnak semmilyen eszközt, a legmagasabb kipróbálási hajlandósága (18 százalék) az alkalmazásoknak van, további 13 százalék próbálna ki okosórát, 7 százalék pedig okoskarkötőt.

Az okosórák iránt nagyobb az érdeklődés, mint a karkötők iránt

A férfiak 13 százaléka, míg a nők 6 százaléka szokott okosórát és/vagy karkötőt hordani. A fővárosiak (15 százalék) és a tanulók/hallgatók körében a legmagasabb (16 százalék) a csuklón viselhető okos eszközzel rendelkezők aránya.

Az okosórát használók korábban léptek be a piacra, mint a karkötőt használók. 42 százalék több mint egy éve, 32 százalék az elmúlt egy évben, 26 százalék az elmúlt fél évben kezdett el órát használni. A karkötőt használók 40 százaléka több mint egy éve, 20 százaléka az elmúlt egy évben, 40 százaléka pedig csak fél éve használ ilyen típusú eszközt. Ez részben magyarázható azzal, hogy a magasabb árkategóriás okosórák hamarabb, az alacsonyabb árú, viszonylag megbízható méréseket produkáló, második-harmadik generációs karkötők pedig az elmúlt 1 évben jelentek meg a piacon. Másrészt a fogyasztói trendek változása is indokolja az eltérést.

„Az alternatív gyógyászat nem sarlatánság”
Kispesten, családi házak közé simulva bújik meg a Yamamoto Intézet, ahol a diagnosztikai és gyógyító módszerekben ötvöződnek a hagyományos és a természetes gyógymódok és gyógyszerek. Az intézet alapító főorvosával, dr. Hegyi Gabriellával beszélgettünk a komplementer medicina helyzetéről, a hazai egészségügy problémáiról és arról, hogy hogyan lett háziorvosból vállalkozó.
A beszerzés módját tekintve leginkább az ajándékozás jellemző az okosórák esetében, az órával rendelkezők 60 százaléka az eszközt ajándékba kapta (családtagtól, baráttól vagy egy termék mellé promóciós céllal), és 40 százalék vásárolta saját magának. Ezzel szemben azoknál, akik okoskarkötővel rendelkeznek, fordított ez az arány, és 60 százalékuk vásárolta magának.

Az okosórát használóknál a nagyobb, ismertebb márkák típusai a legelterjedtebbek, mint a Huawei Watch, a Samsung Watch és az Apple Watch. Ez visszatükröződik a legelterjedtebb okostelefonos alkalmazások használatában is, a legtöbben a Huawei Health, Samsung Health, Nike+ és Runkeeper alkalmazásokat használják. A karkötőt használók körében viszont a Xiaomi Mi Band termékei a legelterjedtebbek idehaza. A válaszadók ötöde azonban nem tudja, hogy milyen típusú órát és/vagy karkötőt hord.

Eszünk, alszunk, sétálunk

Mind az órát, mind a karkötőt használók kétharmada mindennap szokta viselni eszközét. Az órát használók kétharmada kizárólag napközben, a karkötővel rendelkezők 60 százaléka pedig éjszaka, alvás közben is viseli az eszközét. Az okosórát és/vagy karkötőt használók között a leggyakrabban használt funkció a lépésszámlálás. Ezenfelül az órával rendelkezők 45 százaléka használja az órát hívásfogadásra, illetve -indításra és üzenetek olvasására, harmada figyeli a kalóriafogyasztását és a szívfrekvenciáját. A karkötővel rendelkezőknek is 60 százaléka monitorozza alvását, és ugyancsak 60 százalék az elégetett kalória mennyiségét. A felhasználók összességében meg vannak elégedve e funkciók működésével, és leginkább a vérnyomásmérést hiányolják az eszközökből.

Csak gyűjtögetjük az adatokat, vagy használjuk is valamire?

Az órások 44 százaléka szokta szinkronizálni okoseszközre/számítógépre az adatait, 38 százalék viszont csak a kijelzőről olvassa le azokat. 70 százalék általános érdeklődésre használja az adatokat, 38 százalék egészsége monitorozására, 10 százalék biztosít belőle adatokat orvosa számára, és 10 százalék használja sportteljesítménye növelésére.

Akár negyven százalékkal többet termel az egészséges munkaerő
Nemzetgazdasági szinten több száz, akár ezermilliárd forintos értéket képviselhet az egészségügyi innováció és az ebből adódó hatékonyságjavulás, illetve kedvezőbb népegészségügyi helyzet Magyarországon.
A karkötősök tudatosabban használják eszközüket. 68 százalékuk szokta adatait szinkronizálni, 23 százalékuk olvassa le kijelzőről. Ez részben magyarázható azzal, hogy a karkötők kijelzője kisebb, így részletesebb adatok megjelenítésre kevésbé alkalmas. 63 százalék általános érdeklődésre, 57 százalék egészsége monitorozására, 30 százalék sportteljesítménye növelésére használja az így nyert adatokat.

Az okosórát viselők 43 százaléka nyilatkozta azt, hogy semmiben sem befolyásolja életét az eszköz, 30 százalék szerint részben, 26 százalék szerint pedig jelentős hatással bír az az életére. A karkötőt viselők 38 százalékának semmiben, 41 százaléknak kismértékben, 21 százaléknak jelentős mértékben befolyásolja az életét.

Az okoseszközt használók tudatosabbak az egészségüket illetően

Az okosórát vagy okoskarkötőt viselők többet tesznek az egészségükért, és jobb is az egészségi állapotuk, mint általában a felnőtt internetezőknek – legalábbis a saját megítélésük szerint. Ez a különbség a 40 év felettiek körében látszik igazán. Az okoseszközt viselők nagyobb arányban sportolnak, szednek étrend-kiegészítőt, és járnak legalább évente szűrővizsgálatra, mint az összes felnőtt netező. Továbbszűkítve a fókuszt, a karkötősök 63 százaléka szokott sportolni, ami kiemelkedően magas aránynak tekinthető. Az okoseszközt viselők 56 százaléka jónak vagy nagyon jónak véli a saját egészségi állapotát, míg ugyanez az felnőtt internetezők mindössze 46 százalékára igaz.

Az órát és/vagy karkötőt viselőket leginkább arra serkentik az eszközök, hogy többet mozogjanak, sétáljanak egy nap. Az okosórát viselők megemlítették még, hogy órájuk segítségével könnyebb a kapcsolattartás, mindig elérhetőek, a karkötővel rendelkezők pedig az általános egészségük, napi rutinjuk, táplálkozásuk monitorozására figyelnek oda jobban.

Véleményvezér

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.
Svédország után most éppen a spanyolokkal készülünk összeakasztani a bajszunkat

Svédország után most éppen a spanyolokkal készülünk összeakasztani a bajszunkat 

Nem tetszik a spanyoloknak, hogy azt sem lehet tudni, ki fia borja akarja megvenni egyik legnagyobb járműgyártójukat.
Magyarország az első helyen áll a világon a demokrácia leépítésében

Magyarország az első helyen áll a világon a demokrácia leépítésében 

Kettészakított társadalom, gyenge demokratikus intézményrendszer.
Orbán Viktor és csapata két luxusgéppel repült Donald Trumphoz

Orbán Viktor és csapata két luxusgéppel repült Donald Trumphoz 

Nem olcsó a repülés Amerikába.
Pupákra vernek minket a versenytárs régiós országok a tech cégek versenyében

Pupákra vernek minket a versenytárs régiós országok a tech cégek versenyében 

A régiós versenytársak elhúztak a csúcstechnológiákban.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo