Használjuk ki a színek pszichológiai hatását!

Színes világban élünk, melyek némelyike élénkítően, míg mások nyugtatóan hat ránk. Az üzleti tárgyalásra való felöltözés, az iroda, különösen a tárgyaló berendezése és persze a különféle arculati és kreatív anyagok készítése során érdemes figyelembe venni a színek pszichológiai és akár élettani hatását. A Piac&Profit szakértője összeszedte a meglepő érdekességeket, amikről érdemes tudni.

Kép:Ikea

A fekete több szakember állítása szerint nem is sorolható a színek közé, mivel a fény hiányából ered; ebből következően például abszolút fekete anyag nem is létezik. A fekete a mi kultúránkban a gyász, gonoszság, rejtély, félelem, ismeretlen, szigor, gyűlölet és az elegancia színe. Érdekes módon a szemet nyugalmi állapotban hagyja. A fekete arannyal vagy ezüsttel párosítva közismert, mennyire elegáns és a luxust is sugallja. Ezt a párosítást számtalan márka erőszeretettel használja az arculati anyagain és a különféle kreatívok készítése alkalmával. Vitathatatlanul rideg, kemény szín, tiszteletet és erőt mutat. A feketének súlya, tartása van és érdekes módon a fekete színű dolgok kisebbnek hatnak. A fekete társaságában minden szín még hangsúlyosabb, elegánsabb és mutatósabb lesz, minden színnek egy kis szigort kölcsönöz, még akár a rózsaszínnek is. A fekete pirossal/vörössel a félelemre és a szenvedélyre emlékeztet, míg fehérrel klasszikusan elegáns, mutatós, szinte pezseg. Izgalmas párosítás a fekete a meleg naranccsal, így a narancsot kissé szigorúbbá és hangsúlyosabbá téve. Ha egy márka egyáltalán nem szeretne komolyságot, eleganciát sugallni, érdemes nagyon elgondolkodnia a fekete használatán.

A fehér a tisztaságot (ld. egészségügy), fényt, makulátlanságot, egyszerűséget, sikeres kezdetet, őszinteséget, jóságot, biztonságot, tökéletességet, tiszteletadást, szabadságot és a megbízhatóságot juttathatja az eszünkbe. A feketével ellentétben a fehér szín, mint a fény képviselője tevékenységre késztet. Keleten a gyász színe, így aki az adott márkát, megjelenést keleti populáció számára szánja, ezt figyelembe kell vennie. Szintén egy elegáns szín, de a feketével ellentétben barátságosabb, lágyabb. A fehér optikailag nagyít mindent. Érdemes szemügyre venni egyforma méretű tárgyakat fehér és fekete színben, rögtön látszik, a szín mennyire megtéveszti az érzékelést, mivel a fekete színű kisebbnek, míg a fehér nagyobbnak hat. Már magával ezzel a ténnyel érdekes, izgalmas hatásokat lehet elérni. A fehér eleganciáját arany vagy ezüst színnel lehet emelni. A fehér társaságában minden szín lágyabbnak, könnyedebbnek hat. Nem véletlen, hogy az egészséggel, higiéniával, kapcsolatos termékek és szolgáltatások esetében szinte kötelezően jelen van.

A szürke a kompromisszum színe, hiszen se nem fehér, se nem fekete... Szimbolizálja a semlegességet, egyszerűséget, szabadságot, elhatárolódást, egyedüllétet, titkolózást, az önként vállalt magányt, magasztosságot, józanságot, érinthető biztonságot, távolságtartást, kifinomultságot, bölcsességet, állandóságot, érettséget. Semleges szín, bármilyen szín párosítható hozzá, melyeknek lágy szigort, eleganciát kölcsönöz. Az alkotó emberek nagyon szeretik, mivel inspirálja őket, így adott munkakör esetében az iroda berendezésénél ez a szín jól hasznosítható. A keresztény hit szerint a test halálát és a lélek halhatatlanságát jelképezi, érdekességként bizonyos kultúrákban (Pápua) a gyász színe. Naranccsal párosítva nagyon exkluzív, rózsaszínnel nőiesen elegáns. A szürke izgalmas szín, hiszen rengeteg árnyalata van. A mélyszürke önmagában akár fokozhatja is a depressziót, míg a lágy halványszürke növeli a szabadság érzetet és serkenti a művészi alkotókedvet. A középszürke megnyugtat, biztonságot ad. Pont ezt az utóbbi tulajdonságot kihasználva jeleníti meg sok márka. A kékes árnyalata hűvös és egyben különleges, elegáns. A szürke arannyal is mutat, de leginkább az ezüsttel érvényesül, az utóbbi párosítással exkluzív. A lilával a szürke erőt és hatalmat sugároz, kékkel határozottságot és korlátlan szabadságot. A napsárga is remek párosítás a szürkével a vidámság és melegség mellé eleganciát ad.

Kép:PP archív

A piros szín abszolút domináns, árnyalatai a jelentést, asszociációt nagyban módosítják. A vért, az életet, a háborút, halált, tüzet, veszélyt, bűnt, harcot, erőt, energiát, dominanciát, erotikát, vágyakat, kacérságot és a szerelmet jelképezi. Fiziológiai hatása is van, ugyanis emeli a vérnyomást, növeli a lélegzésszámot és a belső folyamatokat is felgyorsítja. Hiperaktív, lelki problémákkal küszködő, szívbeteg és stresszben élő személyek esetében nem javasolt piros színt elhelyezni a környezetükbe és a piros színű ruhák viselete, ugyanis agressziót válthat ki, fokozhatja a rosszullétet. A bizonytalan, félszeg, feltűnésre vágyó emberek számára pedig éppen ajánlott szín, mivel még az önbizalmukat is növeli. Napjainkban a veszély jelzésére, figyelemfelkeltésre, a szerelem és erotika szimbólumaként továbbá a nőiesség hangsúlyozására használjuk. Szinte köztudott, az, ami piros, kiemelkedik a környezetből ennek megfelelően használjuk! Az erő jelképeként nem véletlen, hogy számtalan ország zászlajában és címerében megtalálható. Világos árnyalatai a szerelmet, szenvedélyt, míg a sötétebb árnyalatok az erotikát, rosszindulatot, dühöt, erőt jelképezik. Tehát az árnyalatokat ennek megfelelően érdemes kezelni.

A kék szín minden árnyalata pozitív jelentést hordoz. A végtelent, a szabadságot, becsületet, tisztaságot, biztonságot, stabilitást, hűséget, bölcsességet, bizalmat, reményt, igazságot, intelligenciát, nyíltságot és az áhítatot szimbolizálja. Fogyókúrázók különösen kedvelhetik, ugyanis csökkenti az étvágyat, ezt ha élelmiszeripari termékről van szó, okvetlenül figyelembe kell venni. Ez a szín nyugtat, segít kezelni a kisebbrendűségi érzést, amit adott szolgáltatás, márka kapcsán remekül ki lehet használni. Érdekes módon a kék szín kedvelőire jellemző lehet, hogy úgy képesek másokat manipulálni, hogy azok észre sem veszik. A kék hasznos szín kismamák számára is; jótékony hatása van fogzás, gyermekbetegségek és fülfertőzés esetén. Gyógyító hatással van a torokra, tüdőre és a pajzsmirigyre. Érthető, miért találkozunk vele olyan gyakran a gyógyászati termékek esetében. A kék közép és sötét árnyalatai nagyon hatásosak pirossal és sárgával. Nem véletlen, hogy a szuperhősök esetében is együtt használják ezeket a színeket. A piros túlzott vibráló vérnyomást növelő hatását nagyon jól lehet mérsékelni a kék közép árnyalataival. A világosabb tónusai a szabadságot, tisztaságot, igazságot, reményt, hűséget, gyógyítást és az életet jelképezik. A kék sötétebb változatai a bölcsességet, megbízhatóságot, tudást, komolyságot, stabilitást szimbolizálják; így például tanácsadók esetében érdemes élni ezzel.

A zöld a természet, fejlődés, élet, termékenység, biztonság, remény és a harmónia színe. Ez az emberi szem számára a legpihentetőbb szín, melyet orvoslás során lelki problémákkal küszködők, stresszes életmódot folytatók esetében tudatosan használnak. Különösen jótékony hatása van klausztrofóbiásokra. Annak esetében, aki feltűnően elutasítja a zöld színt, az átlagosnál nagyobb százalékban megvan az esély arra, hogy boldogtalan. Ebből következik, a lelki problémákkal küszködők számára szánt szolgáltatások esetében megfontolandó a használata, mivel ösztönös elfordulást válthat ki.  A matt sötétzöld már a pénz, gazdaság világának a színe és sokan ennek a színnek láttán a becsvágyra, kapzsiságra gondolnak. A sárgás árnyalata pedig sokakat a betegségre emlékeztet.

Balogh Gabriella marketing szakértő, szakközgazdász ZSERON Kft.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo