Nem minden induló vállalkozás startup – de akkor mi az?

2015. február 16. hétfő - 11:10 / piacesprofit.hu
  •    

A startup pontos jelentésének meghatározása nem könnyű feladat, mivel a számtalan definíció egyenként máshová helyezi a startupok és induló vállalkozások, illetve kkv-k közötti határokat.

A legpontosabban nagy növekedési potenciával bíró, innovatív vállalkozásként lehetne definiálni az angolszász kifejezést. Ahhoz, hogy közelebb kerüljünk a fogalom megértéséhez, első körben érdemes megnézni a startupok és az induló vállalkozások közötti legfőbb különbségeket. Bár a következő szempontok önmagukban is meghatározónak számítanak egy vállalkozás természetére nézve, egy induló vállalkozásnak valamennyi kritériumnak meg kell felelnie, hogy startupnak nevezhessük.

Az innovációs képesség

A startup cég egyik legfontosabb ismérve, hogy innovatív, törekszik az újra, az újításra, legyen szó egy termékről, egy szolgáltatásról vagy akár egy módszerről. Az innováció nem csupán egy-egy termékét határozza meg, hanem magát a vállalati tevékenységet és felépítést is jellemzi általában. Egy általános értelemben vett induló vállalkozással szemben a startup olyan értéket kíván teremteni, amely addig nem volt elérhető, vagy kevésbé volt szokványos.

A növekedési képesség

Míg egy induló vállalkozást inkább a lassú, de dinamikus építkezés, a hosszú távú tervek és az óvatos előrelépés jellemez, addig egy startup ugyanazt a növekedést akár töredékidő alatt képes megugrani. Úgy építi fel üzleti modelljét, hogy képes legyen befutni egy meredekebb növekedési görbét is. A tulajdonosok nem a stabil, de kisebb léptékű bővüléssel terveznek, inkább a robbanásszerű növekedési potenciálra építenek (amely hosszú távon exponenciális növekedést eredményezhet), és egyszerre akár több piacot is célba vesznek.

Hat dolog, amit senki nem mond el a vállalkozói létről
Szívesen vállalkoznának a magyarok, leginkább a függetlenség vonzza őket. Viszont a többség nincs tisztában a vállalkozói lét hátrányaival. Mutatunk hat dolgot, amit mindenkinek meg kell fontolnia, mielőtt vállalkozásba fog.

A magas kockázati faktor

A kiugró növekedési célok megvalósításának egyik alapfeltétele, hogy a startup képes legyen vállalni magas kockázatokat is. A siker érdekében olyan döntéseket is meg kell hozniuk, amelyeket például egy induló vállalkozásnak nem kell: egyszerre több piacon jelenik meg akár a kész termék véglegesítése előtt, tulajdonostársakat, kockázati tőkebefektetőket von be, és nem fél az üzletének egy szeletét átengedni a társaknak. A magas kockázat egyik oka, hogy a cég növekedés-intenzív iparágban tevékenykedik, jellemzően komoly és tőkeerős versenytársakkal küzd, és folyamatosan igazodnia kell a hagyományos iparágaktól eltérő sebességű változásokhoz.

Nemzetközi célok

Egy startup nem elégszik meg a hazai piaccal (leszámítva sokszor az amerikai cégeket), ugyanis innovációs képességének egyik lába a globális piacok megcélzása. A robbanásszerű sikert egyszerre több piacon, illetve a nagyobb piacokon képes elérni. Míg az induló vállalkozások számára az új piacok felé nyitás fontos döntés, addig ez a startupok teljes szellemiségét meghatározza és átjárja.

Közösségi jelleg

A startup nem tekinthető egy elszigetelt szervezetnek, ugyanis állandó kapcsolatban áll az őt körülvevő világgal, sokkal közvetlenebb módon, mint egy induló vállalkozás esetében. Nem partnerekkel rendelkezik, hanem inkább kiterjedt közösségek tagja.

Ott a pénz, de nincs kinek adni
Idén, méghozzá az első félévben érdemes lépnie azoknak a cégeknek, amelyek kockázati tőkével fejlesztenék tovább vállalkozásukat – figyelmeztettek a szakértők a Piac&Profit által szervezett konferencián. Jelentős forrás érhető el még ugyanis az idén a Jeremie és a Magvető alapokból.

A fenti öt szempont között nem szerepelt két olyan kifejezés, amelyet általában együtt szoktak emlegetni a startupokkal. Az egyik az IT, amely a startupok szinte állandó szókapcsolata, pedig csak arról van szó, hogy a legismertebb sikeres cégek ebben a szektorban tevékenykednek. Az ágazat folyamatosan fejlődik és változik, rengeteg az új lehetőség, és ezeket a piaci réseket képesek megtalálni és kihasználni az egyes startupok. De ezek a cégek nem emiatt nyerték el a címet, hanem a fenti öt tényező miatt.

A másik kifejezés pedig a vállalat kora. A startupokat több definíció is induló, fiatal vállalkozásokként emlegeti, viszont itt nincs konszenzus. Ha meghatározó szempont a koruk, az azt jelentené, hogy néhány év után elvesztik startup státuszukat, és méretüktől függően kkv-kként vagy nagyvállalatként kezdjük el számon tartani őket. Ha ez így lenne, akkor ma nem hívhatnánk startupnak a Prezit, vagy akár a Twittert és a Google-t. Pedig növekedési pályájukat nem egy kezdő cég megirigyelné – vélekedett legfrissebb bejegyzésében a Széchenyi Tőkealap blogja.

Tehát nem minden induló vállalkozás minősül startup-nak, ugyanakkor a gazdaság nagyon fontos szeletét alkotják. Ha egy kicsivel többet figyelünk ezekre az induló vállalkozásokra, és nemcsak a startup hype-ot próbáljuk meglovagolni, akkor olyan prosperáló induló cégeket látunk, amelyekből egy befektető alacsonyabb kockázat mellett tud profitot realizálni.

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor