Megtévesztette hitelkártyás ügyfeleit a Budapest Bank

2018. július 13. péntek - 13:06 / piacesprofit.hu
  •    

Az MNB 7,5 millió forint bírsággal sújtotta a Budapest Hitel- és Fejlesztési Bank Zrt.-t a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmára vonatkozó jogszabály megsértéséért. A bank a hitelkártyákhoz kapcsolódó programjában ígért kedvezményeket nem vagy késedelmesen írta jóvá, illetve megtévesztő módon olyan ügyfeleket is megkeresett ajánlatával,akik nem feleltek meg a kedvezmény feltételeinek.

 

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) hivatalból fogyasztóvédelmi célvizsgálatot folytatott a Budapest Hitel- és Fejlesztési Bank Zrt.-nél (Budapest Bank), amelyben vizsgálta, hogy a bank hitelkártyáit érintő ügyfélmegtartó és használatösztönző programjának kereskedelmi gyakorlata megfelel-e a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló jogszabálynak (Fttv.).

vészesen közeledik a fekete péntek

Kép: SXC

A 2014. június 19-től 2017. június 18-ig terjedő időszakot áttekintő jegybanki ellenőrzés megállapította, hogy a bank a hitelkártya-szerződésük megszüntetését kezdeményező ügyfeleket a kártya megtartására, további használatra ösztönző ajánlatokkal kereste meg.

Ha a fogyasztó vállalta, hogy eláll felmondási szándékától, úgy a bank az ügyfélmegtartó program keretében – meghatározott kártyaforgalom teljesülése esetén – pénzvisszatérítést (pl. késedelmi díj, a vásárlási összeg meghatározott része), díjelengedést (pl. éves kártyadíj), illetve egyéb kedvezményeket biztosított számukra.

Az ellenőrzés ugyanakkor feltárta, hogy a bank több esetben nem vagy nem a vállalt összegben, illetve határidőn belül, számos alkalommal pedig csak panasztételt követően írta jóvá az ajánlatban szereplő kedvezményt, noha a fogyasztó a szükséges pénzügyi feltételeket teljesítette.

Több százezer ügyfélt próbáltak átverni a bankok
Az MNB az elmúlt időszakban összesen 20 jelentősebb pénzügyi intézmény – hitelintézetek, pénzügyi vállalkozások – általános szerződési feltételeit tekintette át a fogyasztókra hátrányos egyes szerződéses gyakorlatok megszüntetése érdekében. A jegybanki fellépés révén a piaci szereplők több mint 150 ezer fogyasztói kölcsönszerződésből törölték további jogi lépések nélkül az ügyfelekre hátrányos vagy nem egyértelmű kikötéseket.

A bank emellett megtévesztő módon olyan ügyfeleket is megkeresett ajánlatával, akik a kedvezmény feltételeinek a hirdetményben foglalt kitételek szerint nem feleltek meg.

Az MNB megállapította, hogy a Budapest Bank a hitelkártya használatára ösztönző promóciója során tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott, mivel a kedvezmények népszerűsítésével és elérhetőségével kapcsolatos megtévesztő gyakorlata alkalmas volt arra, hogy a fogyasztókat befolyásolja, akik így – korábbi elhatározásukat megváltoztatva – a hitelkártya megtartása és további használata mellett dönthettek.

A jogsértés miatt az MNB ma közzétett határozatában 7,5 millió forint bírságot szabott ki a Budapest Bankkal szemben, egyúttal kötelezte a vizsgált tevékenységét támogató folyamatainak és belső kontrolljainak olyan kialakítására, illetve megerősítésére, amely révén biztosítható, hogy – a fogyasztóvédelmi jogszabályokkal összhangban – ajánlataival csak az igénybevételre jogosult fogyasztókat keresse meg, továbbá a kedvezményeket a vállalt feltételek szerint teljesítse.

A jegybank enyhítő körülményként értékelte, hogy a hitelintézet már az eljárás alatt megkezdte az ügyfélmegtartó program felülvizsgálatát, s az elmaradt kedvezmények jóváírását is.

Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.