Jövőre már nem kell útnyilvántartás a lízingelt céges autókra

2018. október 19. péntek - 06:06 / piacesprofit.hu
  •    

2019. január 1-től nem szükséges nyilvántartást vezetni a bérbe vett céges személygépkocsik magáncélú használatáról, a bérbevételhez kapcsolódó kiadások áfájának 50 százaléka igazolás nélkül is levonható.

A jelenleg – 2012. január 1. óta – érvényben lévő áfaszabályok szerint a személygépkocsi bérleti díjának áfája olyan arányban vonható le, amilyen arányban az az adóköteles gazdasági tevékenységet szolgálja – írja az RSM blogja. 

felismer az autó

Kép: Pixabay

A gyakorlatban tehát amennyiben egy áfaalany céges személygépkocsit nyílt végű lízing, vagy operatív lízing, illetve bérlet keretében használ, a bérleti- vagy lízingdíj áfatartalmára az üzleti utak arányában érvényesíthet levonási jogot. Fontos ugyanakkor, hogy az áfalevonás jelenleg csak megfelelő és precíz dokumentáltság (azaz útnyilvántartás vagy kiküldetési rendelvény megléte) mellett igazolható. Az alátámasztó dokumentumokból egyértelműen ki kell derülnie, hogy a gépkocsi bérletére üzleti- vagy magán célból került sor.

A hatályos előírás az adminisztráció területén komoly többlet-kötelezettségeket jelent a cégeknek. Gyakran nagyon nehéz pontosan meghatározni a nem üzleti célú használatot, és még ha lehetséges is, az eljárás rendszerint nagy adminisztrációs terhekkel jár.

Miben áll a tervezett áfakönnyítés?

A Tanács 2018. október 2-i határozatában jóváhagyta Magyarország különös intézkedés iránti kérelmét,

amely szerint 2019. január 1-jétől a magáncélra is használt céges személygépkocsik bérbevételéhez kapcsolódó kiadásokra vonatkozóan 50 százalékos levonási korlát kerül bevezetésre. Ezzel egyidejűleg a nem üzleti célú személygépkocsi-használat esetében nem szükséges az üzleti- és magáncél alátámasztása.

Azok az adóalanyok, akik nem az 50 százalékos levonási korlátot, hanem a tényleges üzleti célú használat arányában történő

Árverezett ingatlannál is ott az áfa kérdése
Az árverés az áfa rendszerében termékértékesítésnek minősül, így a céges ingatlan kényszerértékesítése során is felmerül az áfakötelezettség. Kit terhel az áfa ilyenkor, és kell-e a vevőnek vagyonszerzési illetéket fizetnie az árverésen megszerzett ingatlan után?

áfa levonást kívánják alkalmazni, ezt az üzleti célú használatra vonatkozó részletes kimutatás alapján továbbra is megtehetik.

Az új szabályok 2021. december 31-ig érvényesek, ugyanakkor Magyarország kérelmezheti a derogáció meghosszabbítását az ezt követő időszakra is. 

Az áfaátalány kifizetése kiválthatja a külön adminisztrációt

Fellélegezhet majd, aki megelégszik azzal, hogy a bérbevételhez kapcsolódó kiadások (azaz a bérleti- vagy lízingdíj, szervizdíj, gumiabroncs-szolgáltatás stb.) áfájának felét helyezi levonásba, hisz ebben az esetben ezt külön adminisztráció nélkül megteheti, nem kell semmilyen alátámasztás az áfa levonásához.

Aki mégis ragaszkodna a pontos elszámoláshoz, az továbbra is megteheti, hogy nyilvántartást vezet az üzleti- és magánutakról és azok tényleges arányában gyakorolja a levonási jogot. Ez logikusan azokban az esetekben éri meg, ahol az üzleti utak aránya meghaladja az 50 százalékot.

A magyar jogrendbe átültetendő új szabályozást várhatóan a legfeljebb kilenc személy szállítására tervezett és legfeljebb öt tonna össztömegű személygépkocsik bérbevétele után megfizetett előzetesen felszámított áfára kell alkalmazni. 

Feliratkozom a(z) Jogi kisokos téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor