1. hiba: Nem hosszú távra tervezni
Az egyik legtipikusabb hiba, hogy azt hisszük a webáruházat elég egyszer jól megcsinálni, és utána az megy magától az idők végezetéig – írja cikkében szakértő partnerünk, a Webshop Experts.
Rossz hír: nincs még egy olyan gyorsan fejlődő piac, mint az internetes kereskedelem piaca, és bizony folyamatosan követni kell a trendeket, mind üzletileg, mind technikailag. Ha nem csak rövidtávon szeretnénk valamit kezdeni az áruházunkkal, akkor bizony nem árt már az elején átgondolni, hogyan fog az áruház 1, 2 vagy 3 év múlva is működő- és versenyképes lenni.
Pár fontos kérdés, amit érdemes tisztázni indulás előtt a webáruházat fejlesztő céggel:
Ki és milyen módon fejleszti a webáruházunk által használt rendszert?
Milyen módon lesz a webáruház befrissítve az új verziókkal?
Mennyibe fog ez kerülni?
Milyen support fog járni hozzá, és az mennyibe fog kerülni?
Ki fogja végezni ezt a supportot?
2. hiba: Nincs elég pénz marketingre
A második legjellemzőbb hiba, hogy valaki a webáruház indításánál az erőforrások (idő és pénz) nagyobb részét a webáruház elindításába öli, és nem marad keret a marketingre.
Márpedig marketing nélkül nincs élet, és hiába a csillogó-villogó webáruház, ha utána nincs pénz azt hirdetni. És nem célszerű csak egyfajta marketing eszközre feltenni mindent, érdemes kísérletezni, és megtalálni a számunkra leghasznosabb marketing eszközöket. Ökölszabály: a webáruház elkészítése ne kerüljön többe, mint amit a következő fél évben a marketingre tervezünk szánni. Ezzel persze részben magunk ellen beszélünk, de hisszük, hogy jobb egy sikeres, „low budget” webáruház, mint egy sikertelen „full extrás”.
Célszerű az elején egy bérelhető webáruházzal elindulni, ahol is minimalizáljuk a kezdeti költségeket és kockázatokat, és a büdzsé szinte teljes egészét marketingre tudjuk költeni.
3. hiba: „Túlkészülni” magunkat
Habár ez a cikk pont a hibák elkerüléséről szól, mégis úgy látjuk, hogy egyike a leggyakoribb hibáknak, amikor valaki „túlkészül”: vagyis elképzel számos olyan problémát, ami szerinte fel fog merülni a jövőben, és mindegyikre elkészíti előre a megoldást.
Lefordítva a gyakorlatra: hiba telerakatni az áruházat az elején egyedi fejlesztésekkel („mert X funkció nélkül nincs élet”). Az egyedi fejlesztések mindig rendkívül drágák, sok bennük a hibalehetőség, és az a tapasztalat, hogy az esetek 80 százalékban feleslegesek (ami persze csak utólag szokott kiderülni).
Érdemes kiválasztani egy jó webáruház rendszert az elején (amelyik lefedi igényeink 90 százalékát), elindulni vele, és a hiányzó igényeket majd akkor hozzáfejlesztetni, ha már az áruház kitermeli ennek a költségét. Jó esély van rá, hogy közben kiderül: ezen igények többsége nem is volt olyan fontos, mint hittük.