Exporthitel nélkül nem megy: hogyan szerezzek?

2017. december 12. kedd - 07:30 / Kriston László
  •    

Manapság nem elég a külföldi piacokon való érvényesüléshez, ha egy cégnek jó terméke van. Ha be akar törni a hazai cég a uniós vagy EU-n kívüli régióba, az exportot is finanszíroznia kell. A magyar terméket megvásárló külföldi áruházlánc vagy a beszállítókat kereső termékgyártó semmit sem szeret finanszírozni.

Ma annak lehet nyert ügye, aki nemcsak minőségi terméket kínál versenyképes áron, hanem ezen túlmenően önerőből képes megoldani az exportot. A gyártást éppúgy, mint az áruszállítást.

Feltételrendszerek

Ma már így tárgyalnak a legrámenősebb cégek: „Vedd meg a termékem, itt van hozzá a finanszírozás” – mondta Somlai Gergely, az UniCredit Bank kereskedelemfinanszírozási vezetője (head of trade finance) a Német–Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara és a Piac & Profit által rendezett Német–Magyar Üzleti Fórumon. A szakember úgy látja, „a németek kemény tárgyalópartnerek. Ritka, hogy a magyar exportőr diktáljon feltételeket. A német vállalatoknak megvannak a már lefektetett feltételrendszerei, és ennek mentén dolgoznak.Fel kell készülni, hogy milyen válaszokat adunk a kérdéseikre”.

Mivel határon átnyúló ügyletekről van szó, már az elején tisztában kell lenni vele, hogy mely ország jogrendje az irányadó a szerződésre nézve.

Német piacra készül? Így lehet sikeres
Nyitva állnak Németország kapui a magyar termékek előtt, de nem mindegy, hogyan jelenik meg egy magyar kkv az unió legnagyobb gazdaságában. A szakértők szerint hiba csak az árelőnyre építeni. Pláne, hogy más vonzerővel is bírnak a magyar cégek, amit viszont nem mutatnak meg eléggé.

„Célszerű lehet egy exportkultúrát ismerő, ilyen jellegű szakmai múlttal bíró munkatársat vagy akár teamet foglalkoztatni az exportok kezelésére” – hangsúlyozta Balogh Ilona, a Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara ügyvezető igazgatóhelyettese, üzletfejlesztési osztályvezetője.

Exporthitelfajták

  • Amennyiben exportőrlehetőségünk van, de nem rendelkezünk elegendő forrással a teljesítéshez, a megoldás az exporthitel. Ezt nevezik szállítói hitelnek.
  • Létezik vevői hitel is, mely a felvásárlónál hidalja át azt az időszakot, míg megtérül a kiadása az áruk eladásából.
  • Azt is érdemes átgondolni, beépítjük-e a halasztott fizetés árát a vételárba. A nyugati cégeknél tendencia, hogy a fizetési határidőket kitágítják, 90, 180 vagy ezen túli fizetési kötelezettséggel vásárolnak. Ennek csökkentésére is van lehetőség hitellel. A bank megvásárolhatja akár a „teljesítést követően, napokon belül” a szállításból eredő fizetési kötelezettséget, így a bebukás (default) kockázata átszáll a bankra, innentől kezdve ez a pénzintézet problémája.
  • Igénybe vehető exportkapacitásbővítési hitel is.

Referenciák

„A neves német élelmiszerláncok polcaira nehéz bekerülni, a listázási procedúra egy évet is igénybe vehet, de ha egyszer ez sikerül, akkor hosszú távú kapcsolatra lehet számítani” – mondta Balogh Ilona.

Fél lábbal már bent lehetünk a német piacon, ha a német cég magyarországi leányvállalata jó tapasztalatot szerez a magyar alvállalkozóval vagy beszállítóval. A leányvállalat által adott referencia, ajánlás alapján már el lehet indulni a német piacon – jelentette ki Balogh Ilona, aki látott erre példát.

Kevéssé köztudott, hogy a Németországban jelen lévő 1200 magyar vállalkozás többsége ipari szolgáltató cég.

A német cégek köszönik, jól vannak Magyarországon
Továbbjavult a magyarországi német vállalatok üzleti optimizmusa, a hazánkban működő német érdekeltségű vállalatok jelenleg kitűnőnek értékelik gazdasági helyzetüket – a Német–Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara (DUIHK) felmérése szerint.

Feliratkozom a(z) Pénzszerzés téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor