Autóipar: csöbörből-vödörbe

Már éppen fellélegeztek volna az járműiparban érintett vállalatok, köszönhetően az élénkülő keresletet, amikor újabb nehézséggel szembesültek. Az év elején ugyanis a fellépő chiphiány miatt számos gyár kényszerült a termelés leállítására.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az európai autópiac alaposan megszenvedte a koronavírus járványt, az értékesítési számok komoly visszaesést mutattak, éves összehasonlításban 25 százalékos volt a zuhanás. Nem meglepő módon mindez a gyártási oldalon is visszaesést eredményezett. Noha az európai eladási adatokhoz képest a magyar némileg kedvezőbb lett, összességében a hazai értékesítés is igen gyengére sikeredett, hiszen 2019-hez képest 20 százalékkal zuhant a forgalomba helyezett új járművek száma. Míg a konjunktúra csúcsút jelentő 2019-es évben 157 906 ezer új autó talált gazdára, addig tavaly 128 031 új személygépkocsit helyeztek forgalomba Magyarországon.

(Fotó forrása: Depositphotos.com)

A probléma az, hogy a magyarnál sokkal nagyobb európai piacokon is legalább ilyen, vagy nagyobb mértékű volt a visszaesés. Hiszen Németországban éves bázison a november végi adatok 21 százalékos gyengülésről szóltak, Franciaországban 26,9 százalékkal, az Egyesült Királyságban 31 százalékkal esett vissza az egy évvel korábbiakhoz képest az új autók forgalma, ráadásul a Olaszországban és Spanyolországban még ennél is gyengébben alakult az értékesítés.

A járműipar keresleti oldalán mért sokmillió darabos kiesés pedig értelemszerűen a gyártásra is visszahatott. A tavasz folyamán az egész szektor többhetes Csipkerózsika álomba merült, miután előbb a Kínában, majd később világszerte elrendelt korlátozások miatt megszakadtak a beszállítói láncok. Így az első félévben, azon belül is a második negyedévben nem csak az értékesítés, de a termelés is padlót fogott.

A gyártás oldalán egyébként a nemzetközi trendek érvényesültek, a magyarországi járműiparba a nyártól lassan élénkülő kereslet „visszahozta az életet”, és folyamatos élénkülést láthattunk. Ezt jelezte az is, hogy miután augusztusban a korábbi kényszerszünetek miatt a vállalatok a szokásosnál rövidebb karbantartási időszakot tartottak, így ekkor a hazai járműgyártás folyóáron számolt volumene meghaladta a 2019-es szintet. A lendület egyébként annak ellenére sem tört meg, hogy ősszel Európa-szerte újabb korlátozó intézkedéseket vezettek be. A járműgyártás az év második felében egyértelműen visszaépülni látszott. Igaz ebben az is közrejátszott, hogy az élénkülő kereslet miatt nem csak a szokásos nyári karbantartási szünet, hanem az év végi is rövidebb volt, mint más években.

Úgy tűnt, hogy ez az év nem csak a járvány miatt nehézségeket hozó 2020-hoz, de akár a 2019-es évhez képest is bővülést hozhat. A gyártók azonban új nehézségekkel szembesültek már januárban, hiszen januárban több német gyártó is kényszerszünetet rendelt el, a járművekhez szükséges elektronikai alkatrészek ugyanis hiánycikké váltak, miután a járványhelyzetben más szektorok például a szórakoztató elektronikai vagy a számítógép gyártók a megnövekedett keresletük miatt többet vásároltak. Ugyanakkor az egyre fejlettebb technológiával ellátott járművek sem tudják ezeket a chipeket nélkülözni, így a hiány komoly problémát okozott.

A szektor globális kitettsége résvén csak idő kérdése volt, hogy az alkatrészhiány mikor éri el a magyarországi vállalatokat. Január 19-én azt közölte a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft., hogy a beszállítói nehézségek okozta alkatrészhiány miatt tíz napra ismét leáll a termelés a kecskeméti Mercedes-gyárban.

További részletek a Piac&Profit legfrissebb számában. A lapot keresse az újságárusoknál vagy fizessen rá elő online. 

Véleményvezér

Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten

Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten 

Tettlegesséig fajult a választási kampány a fővárosban.
Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo