A Ford Focus sportos kiállású autó; a fényszórók és a hátsó lámpák formája, az ereszkedő tető és a meredeken emelkedő övvonal egytől egyig dinamikával ruházza fel. Két dolgot kell szokni rajta: az érdekes vonalvezetésű hátsó lámpákat, valamint az első lökhárító háromszög alakú rostélyait. Utóbbiakkal nagyon mellényúlt a Ford. De tudják, mit? Ennél a mustársárga gépnél ezek a dolgok nem izgatnak. A bombasztikus mustársárga fényezés (Mustard Olive, 180 ezer forint) ugyanis annyira meghatározó, hogy az ember képtelen másra koncentrálni, és széles mosollyal gyűjti be az elismerő pillantásokat, bármerre jár.
Vizuális orgia
Az új Focus belső tere ég és föld az előző modellhez képest. A műszerfal modern, és látványos. Vizuális orgia sok gombbal és LED-es hangulatvilágítással. Az utastér számos pontján elrejtett diódák kék, zöld és piros fényt is képesek kibocsátani. Este ez a „koncert" különösen látványos. Az új Focus tehát leginkább a technofileket fogja meg berendezésével. A volánra rengeteg formatervezett gombot ültettek; kell néhány perc, mire az ember feltérképezi őket. A főműszerek közötti folyadékkristályos kijelző tájékoztatja a sofőrt minden lényeges dologról. Különösen hasznos az egyszerre négy különböző értéket mutató fedélzeti számítógép funkció. A középső képernyőt is a kormányon elhelyezett gombokkal irányíthatjuk. A menüben való navigálás elsajátításához kell némi idő; láttam már sokkal egyszerűbb fedélzeti elektronikai rendszereket is.
A mérnökök mindent megtettek annak érdekében, hogy a belső ne csak látványos, hanem minőségi is legyen. S valóban, az alkalmazott műanyagok ránézésre és tapintásra is kiválóak, még a fémutánzatú betétektől sem ráz ki a hideg. A Focus mindemellett rendkívül jól összerakott autó, menet közben pedig kiderül, hogy mennyire csendes is. Az utastéri zajszint a kategória egyik legjobbja. A nagyobb járművekre jellemző prémium érzés létrehozását tehát elérte a Ford.
A vezetőhely ergonómiája kiváló, s az ülésekre sem lehet panasz. Elöl nagy a tér, a hátsó sorban a magas növésűek azonban már nem fogják olyan jól érezni magukat. A kompakt kategóriában találunk a Focusnál tágasabb autót, amelyben bővebb a láb- és fejtér, de szűknek nem nevezhető a kocsi. Csalódásra csak a csomagtartó szerény mérete ad okot, ez 316 literjével bőven elmarad az élmezőnytől.
Harmonikus páros
Az 1,6 literes SCTI EcoBoost benzines 150 és 180 lóerővel kapható a Focushoz; mindkét verzió melegen ajánlható. A metálsárga tesztautóban az erősebb változat dolgozott, ami ma az egyik legjobb benzines erőforrás a piacon: erős, takarékos, rugalmas, kulturált és csendes. Megvan a képessége arra, hogy 1200-1300-as alacsony fordulatszámon is rángatásmentesen járjon. A turbólyukat nem ismeri, s finoman, szinte zajtalanul jár és pörög. A 180 lóerő sportkompaktot farag az autóból: a 7,9 másodperces gyorsulás és a 222 kilométer/órás végsebesség nem hétköznapi értékek. Azonban távol áll tőle a „mérges" ferde hátúakra jellemző nyersesség.
A Focus csúcsmodelljében bámulatos összhangban van a motor és a hatfokozatú kézi váltó. Ilyen harmonikus párossal eddig nem nagyon találkoztam. A hatgangos manuális szerkezet fokozatkiosztása príma, s maga a kar is viszonylag rövid úton és határozottan jár a kulisszában, picit sem lötyög. A gyors váltásokat is jól viseli. A műszerfali fokozatkijelzés is okos, a tanácsait betartva valóban kedvezőbb fogyasztás érhető el. 60 és 70 kilométer/óra között már nyugodt szívvel húzhatjuk a hatodikat, az erőforrás nem veszi zokon. Bizony, hiába 180 lóerős a motor, egy-két „taposás" mellett is hozni lehet vele a 7,5 literes átlagot, ami elismerésre méltó.
A turbós Focusszal civilizáltan és őrült tempóban is lehet közlekedni, de a kocsi egyáltalán nem sarkall vágtára. Támogatja ugyan a versenyzői ambíciókat, de aki valódi hot hatchet szeretne magának, várja meg a 250 lovas ST változatot. Ennek a futóműve a teljesítményéhez mérten kissé lágy hangolású. A Titanium felszereltséghez pedig sportosabb beállítás jár, de én ezt nem éreztem. A dobogókői szerpentinen haladva éreztem, hogy elkelne egy feszesebb futómű. Persze nem kell attól tartani, hogy kicsúszunk az árokba, a Focus híresen príma futóműve ezúttal is roppant hatékony. A végtelenségig semleges, nem pattog el, és elnéző az úthibákkal szemben. Nagy tartalékai vannak: erre mondják, hogy bolondbiztos.
Ez a modell a kompakt kategória legjobbjának kikiáltott Volkswagen Golf fejére nőtt. Dinamikus kiállású, minőségi színvonalú, kiválóan megépített és kulturált autó, amelyhez annyi vezetést támogató és sofőrt segítő elektronikus kütyü rendelhető, mint egyik más modellhez sem a mezőnyben. A drágább modellek közé tartozik, ára 4,6 millió forinttól indul.