Vásárlási szokások: nehéz jól választani

A vásárlás nem éppen élvezetes időtöltés, amikor a napi rutin részét képezi. Akciók után kutakodni, árakat összehasonlítani és megtalálni a legkedvezőbb ajánlatot nem is olyan könnyű, mint azt gondolnánk. Sőt, néhány termék esetében kifejezetten nehéz; olyan, mintha egy almát hasonlítanánk össze egy körtével. A termékcímkék és az árcédulák feladata lenne, hogy segítsék az eligazodást, de sok esetben a fogyasztók nem tudják, hogyan használják ezeket.

Ront vagy javít Magyarország megítélésén a soros EU-elnökség?
Milyen újabb öt év elé néz Karácsony Gergely?
Mi lesz a liberalizmussal Magyarországon?
Online Klasszis Klubtalálkozó élőben Horn Gáborral!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a Republikon Alapítvány kuratóriumának elnökétől!

2024. július 24. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

nehéz jól választani

A mosószer vásárlása tökéletes példa arra, hogy milyen nehéz jól választani. A folyékony mosószerek, a gélkapszulák és a mosóporok árainak összehasonlításakor valójában a különböző mértékegységek, azaz a liter, a darabszám vagy a kilogramm között kellene közös nevezőt találnunk ahhoz, hogy megtaláljuk a legjobb ajánlatot. A Nemzetközi Mosószer Szövetség (A.I.S.E.) kutatása vásárlók szokásait vizsgálta a gyakorlatban, hogy megtudja, tényleg azokat az információkat veszik-e figyelembe a döntésnél, amiket valóban érdemes.

Az A.I.S.E. 2004-ben létrehozott egy úgynevezett mosásszámot jelző ikont, amely megmutatja, hogy átlagosan hány mosásra elegendő a kiválasztott termék. Az ikont a mosószerek elülső címkéjén találhatjuk – általában a csomagolás bal alsó sarkában. Az ikon egy számmal ellátott ruhákkal megrakott szennyeskosarat ábrázol. A jelzés a mosószerek minden formájára (folyékony mosószerekre, gélkapszulákra és mosóporokra) egyaránt érvényes. A vásárlási döntést segítő megoldás már egy ideje rendelkezésünkre áll, a fogyasztóknak már „csak” használniuk kellene, hogy beépüljön a mindennapi vásárlási szokásaikba. De vajon ismerik-e a vásárlók ezt a jelzést, és tisztában vannak-e annak jelentésével és céljával?

Most, évekkel a mosásszámot jelző ikon bevezetése után az A.I.S.E. úgy döntött, szeretné megvizsgálni az ikon ismertségét a vásárlók körében, hogy megtudja, a fogyasztók használják-e az ikon adta információt vásárlás közben.

A GfK Hungária az egyik legmodernebb technika, egy szemmozgást követő kamerás szemüveg segítségével végzett kutatást női vásárlók körében egy budapesti áruházban. A vásárlók szemmozgása rámutatott: annak ellenére, hogy tudatosan keresik az összehasonlítható információkat, a vizsgálatban résztvevők mindössze 45%-a pillantott rá a mosásszámot jelző ikonra. A megkérdezettek egy része nem volt tisztában az ikon jelentésével, és szinte egyáltalán nem használták az információt a termékek összehasonlításához. Azok a résztvevők, akik a vásárlási döntés előtt összehasonlították a különböző termékeket, továbbra is a Ft/kilogramm, a Ft/liter és Ft/darab egységár vagy a termék teljes ára alapján döntöttek.

Már az online fizetéstől sem ódzkodnak a játékvásárlók
A játékforgalmazói piacon egyre nagyobb szeletet hasít ki az online értékesítés. Már az online fizetéstől sem ódzkodnak a vevők, a karácsonyi szezonban például közel másfélszeresére nőtt a bankkártyás fizetések száma.
„A szemkamerás vizsgálat eredményei arra ösztönöznek bennünket, hogy felhívjuk a vásárlók figyelmét a megfelelő összehasonítási alapra. Nagyon nehéz megállapítani egy mosószer értékét akkor, amikor kilogrammot kell literhez vagy darabszámhoz viszonyítanunk. A mosásszámot jelző ikon éppen abban nyújt megoldást, hogy a mosószerek különböző kiszereléseit és formáit könnyedén összehasonlítsuk. Vásárlási szokásainkon nehéz változtatni, hiszen azok már rögzültek, ennek ellenére ösztönöznünk kell magunkat arra, hogy használjuk a mosásszámot jelző ikont, azért, hogy a legkedvezőbb ár-érték arányú terméket válasszuk vásárláskor.” – vonta le következtetéseit a kutatás eredményéből Murányi István, a magyar mosószer iparági szövetség, a KOZMOS főtitkára.

Számos európai országban a mosószerek egységárát már nem kilogramm, liter vagy darab szerint tüntetik fel, hanem mosásonként. Így a vásárlók az egy mosásra jutó ár alapján hasonlítják össze a különböző mosószereket, ezáltal könnyedén ki tudják választani a számukra legkedvezőbbet. „Sajnos Magyarországon hivatalosan még nem ez a rendszer működik, de önkéntes alapon egy-két kereskedelmi egységben már alkalmazzák a mosásra vonatkozó egységárat is.” – nyilatkozta Murányi István. Ahhoz, hogy a legjobban dönthessünk vásárláskor, egyetlen egyszerű számítást kell elvégeznünk telefonunk vagy egy zsebszámológép segítségével. Ha a mosószer árát elosztjuk a mosásszámot jelző ikonon feltüntetett számmal, akkor megkapjuk, mennyibe kerül egy mosás.

Véleményvezér

Lázár Jánosnak nem megy a Fanta-matek

Lázár Jánosnak nem megy a Fanta-matek 

A Fanta-botrány és a műbalhé.
Magyar Péter szerint egy fideszes képviselő titokban megszavazta az Európai Parlament elnökének a néppárti jelöltet

Magyar Péter szerint egy fideszes képviselő titokban megszavazta az Európai Parlament elnökének a néppárti jelöltet 

Újraválasztották Roberta Metsolát az Európai Parlament elnöki tisztségébe.
A szegénység görbén egyedül Szlovákia előz meg minket Európában

A szegénység görbén egyedül Szlovákia előz meg minket Európában 

Egy ország gazdasági teljesítménye és a szegénység között ugyan szigorú az összefüggés, mégis vannak apróbb különbségek.
A magyar agrárbárók átlagos birtokmérete tízszer nagyobb, mint az uniós átlag

A magyar agrárbárók átlagos birtokmérete tízszer nagyobb, mint az uniós átlag 

Rendkívül falánkok a magyar agrárbárók.
Kiderült, hogy milyen típusú orosz rakéta találta el a kijevi gyerekkórházat

Kiderült, hogy milyen típusú orosz rakéta találta el a kijevi gyerekkórházat 

Példátlan állami terrorcselekmény volt.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo