A KSH friss adatai szerint Magyarországon az 55 év felettiek száma meghaladja a hárommilliót. Az idősebbek aránya a teljes magyar népességhez viszonyítva fokozatosan növekszik, 2025-re pedig az ország népességének jóval több mint 20 százaléka 65 év fölötti lesz. Az emberek egyre tovább élnek egészségesen, megőrzik fizikai és szellemi aktivitásukat, hosszabb ideig tudnak és szeretnének is munkában maradni. A munkavállalók 51 százaléka 65 évesen, azt követően vagy egyáltalán nem szeretne nyugdíjba menni. A legtöbben ennek okaként az aktív életmódot, a munka élvezetét, és anyagi természetű érveket neveztek meg – derül ki az Aegon 2015-ös nemzetközi nyugdíj-felkészültségi kutatásából.
Élethosszig tanulás – boldog időskor
Az időskori munkavállalás azonban amellett, hogy elkerülhetetlen a mai modern társadalom gazdasági fenntarthatóságához, hozzájárulhat a teljesebb idős korhoz, csökkentheti a depresszió, az időskori demencia előfordulását is. Az aktív idősödés (active ageing) fogalma nem csak a fizikai aktivitás képességét, de a szociális, gazdasági, kulturális, szellemi és civil életben való aktív részvételt is magába foglalja.
Nemcsak a tartósan munkanélküliek, hanem az inaktív nyugdíjasok esetében is megfigyelhető, hogy jóval többször keresik fel a családorvost, és sokkal többet költenek gyógyszerre, mint dolgozó társaik. Hiszen a munkának olyan meghatározó szerepe van életünk során, hogy annak hiánya pszichés eredetű megbetegedésekhez vezethet. A hollandiai Amszterdami Egyetem kutatóinak tudományos eredményei szerint az időskori depresszió és a demencia között bizonyítható kapcsolat van. A boldog időskor eléréséhez hozzájárul az élethosszig tartó tanulás, a kreativitás, az életet vezérlő célok, stratégiák kialakítása.
Mentor program időseknek
Az immár egy évtizedes múltra visszatekintő Senior Mentor programot elindító és működtető Civil Vállalkozások Nonprofit Kft. kutatásai szerint az idősebb felnőttek különösen a fiatalokkal és gyerekekkel végezhető munka iránt érdeklődnek. A sikeres mentor és oktató kvalitásait könnyen megtalálni az idősebb felnőttekben, akik türelmesek, gyors megoldások erőltetése nélkül hajlandóak időt szánni a gyerekekre, és rendszeresen tudnak tanítványaikkal foglalkozni.
Ma több mint száz egyéni tag – oktatóként és mentorként – teljesít szolgálatot kihívásokkal küszködő általános iskolákban iskolai tanítás utáni programokban, hogy segítsék a gyerekeket az olvasás elsajátításában és magabiztosságuk növelésében, valamint azon készségek megszerzésében, melyek szükségesek a siker eléréséhez mind az iskolában, mind az életben. (Forrás: budapestlab.hu)