Rezsire megy el a nyugdíjasok pénze – de mire még?

A magyar nyugdíjasok az uniós átlagnál kevesebbet költenek rezsire, és mint minden ország esetében, így hazánkban is jelentős összeget adnak ki az étkezésre. Ezek a megállapítások az Allianz International Pensions által elvégzett, 32 európai országra kiterjedő elemzés eredményeit tükrözik.

Kép:PP archív

A magyar nyugdíjasok rezsire és mindennapi élelmiszerre költenek a legtöbbet, előbbire jövedelmük 27,7 százalékát, utóbbira pedig 24,6 százalékát fordítják. Ugyanez a sorrend figyelhető meg az EU többi tagországának átlagát vizsgálva, ahol azonban a rezsi magasabb (32,7 százalék), az élelmiszer pedig alacsonyabb (17,8 százalék) arányban jelenik meg. Az EU-s átlaghoz képest viszont a magyar nyugdíjasok arányaiban jóval több pénzt, havi jövedelmük 8,6 százalékát (EU-s átlag: 4,6) fordítják egészségügyi kiadásokra. Ennél csak a lettek, portugálok és a máltaiak költenek többet ezen a területen.

A rezsi, élelmiszer és egészségügy után a rekreáció és kultúra következik a költekezési sorrendben, ez a havi kiadásaik 7,1 százalékát teszi ki, kissé lemaradva az uniós átlagtól, ami 8,2 százalék. Az olvasás terén árnyalatnyi az eltérés, hiszen az EU-ban 1,3 százaléknyi a könyvekre, újságokra fordított pénz, míg Magyarországon 1,2 százalék. Ruhavásárlásban azonban nagyon visszafogottak a magyar nyugdíjasok, ebben csak a bolgárok, románok és a lettek költenek kevesebbet bevételeikhez képest.

Az Allianz elemzése felhívja a figyelmet az európai nyugdíjasok mindennapi, rezsiköltségeken és élelmiszeren felüli kiadásai közötti jelentős különbségekre. Az elemzés eredményei például ellentmondanak annak a közhelynek, hogy a németek számára mindennél fontosabb az autójuk – valójában havi jövedelmüknek mindössze 3,4 százalékát fordítják autóvásárlásra, ami lényegesen alacsonyabb a listát vezető norvég nyugdíjasok által erre a célra fordított 8 százaléknál. A magyarok a németekhez hasonló arányban, 2,4 százalékot áldoznak erre. Biztosításra Hollandia (10,7 százalék), Franciaország (8,4 százalék) és Németország (6,1 százalék) lakosai költenek a legtöbbet.

Lehet több is a nyugdíj
A nyugdíj összegét meghatározó tényezők, így a valorizációs szorzószámok, és az ún. degressziós sávhatárok évről-évre változnak, nagymértékben képesek befolyásolni a nyugdíj összegét, de nem csak negatív, hanem pozitív irányban is.
A brit nyugdíjasok mottója az eredmények szerint „az én házam az én váram”: egész Európában ők költik jövedelmük legnagyobb hányadát – 8,3 százalékot – bútorokra, háztartási berendezésekre és otthonuk karbantartására. Magyarországon a havi kiadások 4,4 százalékát teszi ki az otthon szépítése, ami az uniós 5,4-es átlagot közelíti meg.

Az osztrák nyugdíjasok imádják a szervezett üdüléseket, erre a célra havi jövedelmük 4,3 százalékát fordítják. Ezzel szemben a dán nyugdíjasok inkább önállóan szervezik utazásaikat, vagyis nem szívesen fizetnek az utazási irodák szolgáltatásaiért. Meglepő módon a montenegrói nyugdíjasok költenek legtöbbet ruházatra és cipőre (havi jövedelmük 6,1 százalékát). Őket Málta és Görögország követi a sorban. A magyarok megközelítőleg az európai áltagnak megfelelő arányú összeget adnak ki erre a célra.

Véleményvezér

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo