Nők az életben – nők a neten

 

„Választ keresünk arra, hogy (...) a női felhasználók érdeklődése és internetezési szokása mennyiben tér el a férfiakétól!” – állt a sajtóbeszélgetésre invitáló meghívóban. Novák Péter, a kirowski média igazgatója azt is előre jelezte, hogy beszámolójuk a NetSurvey által 2000 novemberében készült Basic internetes kutatás eredményeire és hiteles adataira épül. Nocsak! Milyen alapon lehet „tudományosan” különbséget tenni női, illetve férfi internetező között? Szerintem ugyan sehogy, de mert szeretek a kétségeimre választ kapni, elballagtam a tájékoztatóra.

Az igazgató egy rövid bevezető után átadta a szót Vajda Zsuzsanna pszichológusnak, tanszékvezető egyetemi docensnek, akiről kiderült, hogy magában a felmérésben oly annyira nem vett részt, hogy sok mindent másként is lát, mint a kutatást végzők. Így amint elkezdte volna sorolni észrevételeit, a szervező vissza is vette tőle a szót, és a továbbiakban sem kapott lehetőséget mondandója kifejtésére.

Bőven akadt azonban így is tisztázandó kérdés. Például már az első bemutatott táblázatban nem volt egyértelmű, hogy az elemzők mit értenek „internet penetráción”: az internetet rendszeresen használók számát, vagy az internetes hozzáféréssel rendelkezőket. A következtetések levonásához szükséges összesítő számok pedig szinte mindenhonnan hiányoztak. Az sem vált hasznára a kutatásnak, hogy valójában egy internetes alapkutatásról „nyúztak le még egy bőrt”, így a vizsgált kérdés – nők a neten – szempontjából számos adat nem a megfelelő formában állt rendelkezésre. És még így is igazolódni látszott az a feltevésem, amivel a tájékoztatóra megérkeztem: az internet használatában a nők és férfiak aránya szinte azonos. Van-e értelme akkor a kérdésfelvetésnek?

Vajon miért akarnak néhányan a nők és a férfiak között állandóan „tudományos alapon” különbséget tenni, túl a természet adta különbségeken? Mivel az utóbbi évek, évtizedek technológiai fejlesztéseinél már a kezdetektől fogva azonos a női és a férfi felhasználók aránya, és mivel ma már nincs abban semmi meglepő, ha egy nő diplomával rendelkezik, autót vezet, mobiltelefonál és a pénztárnál bankkártyával fizet, az sem lehet kérdés, hogy használja-e az internetet. Persze, hogy igen, és az is természetes, hogy a két nem különböző érdeklődési köréből fakadóan abban viszont vannak eltérések, hogy a nők illetve férfiak milyen oldalakat részesítenek előnyben. De nem kell ahhoz piackutatás, hogy lássuk, a www.she.hu oldalnak több a női olvasója, mint a férfi, ahogy az autós oldalakra meg fordítva igaz. Ha azt nem kutatjuk, hogy a női fehérnemű osztályon vagy a kozmetikai szalonokban a férfi, vagy a női vásárló-e a gyakoribb, miért gondoljuk, hogy a neten mindez másképpen alakulna?

A kirowski média vezetője szerint felmérésük nagy és meglepő felismerése, hogy a neten a nők nagyobb hangsúlyt helyeznek a személyes érintkezésre, mint a férfiak, hogy a nyilvános site-okon többször chatelnek vagy e-maileznek. Azt gondolom, ez sem „internet specifikus”. Hiszen ki telefonál otthon többet? A nőkre vagy a férfiakra jellemző tulajdonság-e a mások felé való nyitottság? Ha volt valami értelme meghívni a sajtótájékoztatóra Vajda Zsuzsannát, hát ennek a kifejtése lett volna az, már ha hagyják.

Véleményvezér

Legyél hatósági főállatorvos állatorvosi diploma nélkül

Legyél hatósági főállatorvos állatorvosi diploma nélkül 

Kevés a hatósági állatorvos.
Kormányváltó hangulat

Kormányváltó hangulat 

Oda a Fidesz népszerűsége.
Sok nagy okos már világháborút lát

Sok nagy okos már világháborút lát 

Az orosz ballisztikus rakéta bevetése egy teszt volt.
Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat

Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat 

A büntetés mértéke nevetséges.
Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo