Nem mindenkinek érdemes kocsit venni

Havi 150 ezer forintnál is többe kerülhet egy új, alsó-középkategóriás autó fenntartása annak, aki parkolóhelyet bérel, casco biztosítással rendelkezik, és éves szinten 10 ezer kilométernyit autózik.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: Avalon

A KSH adatai szerint nemzetgazdasági szinten az átlagos – családi kedvezmény nélkül számított – nettó havi kereset 154 ezer 100 forint volt 2014 első hét hónapjában. Az adatok szerint sok magyar autótulajdonos fordít havi szinten ekkora összeget egy átlagos felszereltségű, új alsó-középkategóriás autó fenntartására úgy, hogy a felmerülő költségnek egy részével egyszerűen nem számol – derül ki az Avalon CarSharing legfrissebb elemzéséből.

„Rengeteg autótulajdonos nem veszi figyelembe például az új autók gyors értékvesztését, illetve olyan járulékos költségeket mint a biztosítás és a parkolóhely, így abban a hamis hitben ringatják magukat, hogy komolyabb anyagi tehervállalás nélkül engedhetik meg maguknak a saját gépkocsi fenntartását. A kiábrándító valóság az, hogy ez a legtöbb esetben még egy kompakt autó esetében sem biztosan igaz” – mutat rá Sződi János, az Avalon CarSharing ügyvezető igazgatója.

Nem véletlen, hogy a cégek is kezdenek rákapni a megosztásra.

Az Avalon számításai szerint egy 6 millió forintos vételárú új autó két év használat és 20 ezer kilométer körüli futásteljesítmény után már csak 4 millió forintot ér, így csak az amortizáció értéke meghaladja a havi 81 ezer forintot.

Amennyiben egy átlagos KGFB és casco-díjjal (együtt évi 140 ezer forint) és gépjárműadóval (évi 19 ezer forint) számolunk, illetve havi 15 ezer forintból megoldjuk a parkolóhelyet (Budapest belvárosában ez az összeg a többszöröse is lehet), valamint van éves autópálya-matricánk, akkor ez újabb havi 31 ezer 500 forintot tesz ki. Ehhez, ha hozzáadódik egy kedvezőnek mondható 7 liter/100 km-es fogyasztás évi 9600 kilométer futással kombinálva 400 forint/literes üzemanyagár mellett, az havi 22 ezer 400 forinttal terheli meg a pénztárcát. Kilométerenkénti 16 forintos szervizköltséggel számolva mindez havi 150 ezer 33 forintjába kerül a tulajdonosnak.

Autóflotta egy kisvállalkozásnak?
Kisvállalkozóként nem is gondolhatunk arra, hogy egy egész autó flotta segítse a munkát – jó, ha egy autó rendelkezésre áll. Legalábbis így volt ez eddig, most azonban a megosztás gazdasága lehetővé teszi, hogy szükség esetén kis városi, de ha kell, akár egy kisteherautó álljon az üzlet rendelkezésére.
Nem éri meg a saját autó

Ezek a költségek azonban drasztikusan csökkenthetők, ha az embernek szüksége van egy autóra, de nem ragaszkodik ahhoz, hogy a tulajdonába is kerüljön. Ilyen alternatíva lehet a CarSharing, amely ma már egy innovatív, környezetbarát közösségiautó-használatot jelent, amelyben az autó akár félórás időtartamra is igénybe vehető. A korábban felvázolt feltételeknek teljesen megfelelő autó használatát, azonos éves kilométerfutással körülbelül havi 118 ezer forintból lehet megoldani CarSharing konstrukcióban, ami 20 százalékos megtakarítást jelent.

„Azoknak a városi lakosoknak, akik autójukat nem mindennap használják hosszabb utakra, egyszerűen nem éri meg saját autót tartani. A CarSharing főként azoknak kínál jelentős költségmegtakarítást, akik leginkább pár órás, városon belüli utakhoz keresnek autót, hiszen évi 6–10 ezer kilométer alatt olcsóbb, mint a saját autó, és rugalmasabb, mint a bérautó” – magyarázza Sződi János.

Sződi János hozzáteszi: a valós különbség még nagyobb a CarSharing javára, hiszen német és svájci tapasztalatok szerint a CarSharingre váltók drasztikusan csökkentik az autóval megtett kilométereik számát: a korábbi átlagos, éves 5000 kilométernyi használatot éves 800-ra szorították. Ez magyar körülmények között azt jelentené, hogy a korábbi 10 ezer kilométeres futás 2000 alá szorulna.

OSZD MEG, ÉS UTAZZ!
Miközben beindult a BuBi, Németországban egyre népszerűbb a nagyvárosi közösségi kerékpárkölcsönző rendszerekhez hasonlóan működő autómegosztás. Az úgynevezett „carsharing” használóinak száma  tavaly csaknem megduplázódott a Zöld8 összeállítása szerint.
Ha hitelre vesszük a kocsit, még rosszabb

Ekkor még azonban nem beszéltünk a gépjármű finanszírozásáról: ha készpénzben vesszük, akkor a betéti kamatokról mondunk le, ha hitelre, akkor pedig a kamatok, illetve devizahitel esetében az akár kedvezőtlenül alakuló árfolyam költségeit nyögjük.

Azonban nemcsak vadonatúj, hanem a 2–5 éves autók esetében is szembetűnő a CarSharing előnye: egy 2 éves, 4 millió forintért vásárolt, 3 évi használatban összesen 21 ezer kilométert futó, a korábbi körülményeknek megfelelően üzemeltetett kisautó havi fenntartása mintegy havi 108 ezer forintot tesz ki, míg CarSharing rendszerben 70 ezernél is kevesebbe kerül. De még egy 5 éves, 2 millió forintba kerülő, 4 évi használatban 20 ezer kilométert futó, de már sem cascóval, sem autópálya-matricával nem rendelkező autó üzemben tartása is közel havi 54 ezer forintot emészt fel, míg CarSharingben 47 ezer 300-at.

A CarSharing előnyei nemcsak költségoldalon jelentkeznek, hanem sokoldalúbb, és rugalmasabb tud lenni, mint a saját tulajdonú jármű. Különböző helyzetekben ugyanis más-más autóra lehet szükség: a CarSharing-felhasználók pedig akár tucatnyi típus (városi minitől a 9 személyes furgonig) közül tudnak választani. Sződi János hozzátette: a felhasználó komfortszintjét növeli, hogy a járművek mindig tiszták, illetve üzembiztosak; amennyiben az autó mégis leállna, Budapest területén egy órán belül érkezik a csereautó.

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo