Nem éri meg, mégis készpénzzel fizetünk

Az érintés nélküli funkcióval ellátott bankkártyák száma tavaly hazánkban is átlépte az egymilliós határt, háromból ketten mégis úgy érzik, a leggyorsabban akkor szabadulnak a kasszától, ha bankjegyekkel fizetnek. Havi kiadásunk 62 százalékát még mindig készpénzzel fedezzük.

Még mindig inkább a készpénz a menő - Kép: NRC

A legalább hetente internetező magyar felnőttek körében végzett reprezentatív felmérés szerint havi kiadásaink közel negyedét bankkártyával, 12 százalékát átutalással fizetjük. Bár a lakosság közel fele tartja elképzelhetőnek, hogy rövid időn belül természetessé válik a készpénz nélküli vásárlás, 22 százalék még sosem próbálta a kártyás fizetést. Érdekes tény, hogy bár a megkérdezettek fele intézett már pénzügyi tranzakciót az interneten keresztül, többségük túl lassúnak és bonyolultnak tartja.

Még rosszabb a helyzet az érintés nélküli fizetésre alkalmas eszközök terén, ezzel a lehetőséggel a technikai újdonságokra az átlagosnál amúgy nyitottabb internetezőknek is csupán 18 százaléka élt már legalább egyszer. A terjedésük útjában nemcsak a megszokás, hanem a tájékozottság hiánya is áll: hiába, hogy tavaly már minden negyedik POS terminál alkalmas volt érintés nélküli fizetésre, ennek legfőbb előnyeit – fizetéskor a kártya nem kerül ki a tulajdonos kezéből, illetve megadott összeghatár alatti vásárláskor nem kell PIN kódot beütni – még azok fele sem ismeri, akik hallottak már a technikáról. A legtöbb magyar fejében a gyors, egyszerű és biztonságos fizetés megtestesítője – noha a legtöbb reklám a modern fizetőeszközök épp e három tulajdonságát emeli ki – még mindig a készpénz.

A bankok és kártyáik népszerűségét a megszokáson túl a tranzakciós illeték is visszavetette, amely a köztudatban a készpénzfelvétel utáni díjkötelezettség emelkedésében csapódott le. Eredményeként a megkérdezettek 48 százaléka igyekszik visszaszorítani a készpénzfelvételek számát. Az év elejétől fennálló 150 ezer forintos határig havi két ingyenes készpénzfelvételi lehetőséggel pedig a lakosság 64 százaléka él.

Az innovatív fizetési technikák fizikai terjedése korántsem elégséges a készpénzhasználat visszaszorításához. Jól mutatja ezt az a tény, hogy bár a virtuális fizetésben jártasak nagy része továbbra is használni fogja ezeket az eszközöket, az újszerű megoldásoktól magukat távol tartók döntő többsége nem tartja valószínűnek, hogy a közeljövőben elektronikus pénzhasználatra vált.

Több milliárdnyi valután csücsülünk
Hétezer forint: ekkora összegnek megfelelő valuta marad a hazatérő magyar turisták csaknem egyharmadánál. Tízből csupán hatan figyelnek arra, hogy ne váltsanak át a szükségesnél több külföldi készpénzt az utazás előtt. A magyar turisták hét százaléka pedig nagy címletű külhoni bankjegyeket is hazahoz, akár tizenötezer forintnál is nagyobb értékben

Véleményvezér

Kimaradtak a pedagógus-béremelésből a gyermekvédelmi gyámok

Kimaradtak a pedagógus-béremelésből a gyermekvédelmi gyámok 

Vannak még gondok a gyermekvédelem területén.
Megszületett az első magyar extra szűz olívaolaj, nem tréfa

Megszületett az első magyar extra szűz olívaolaj, nem tréfa 

Egy álom lett kézzelfogható igazság.
Szenved Európa, kivétel litvánok és lengyelek

Szenved Európa, kivétel litvánok és lengyelek 

Nem bízunk a pozitív pénzügyi jövőnkben.
Magyar Péter felajánlotta az összes jobboldali médiának, hogy szívesen ad nekik interjút

Magyar Péter felajánlotta az összes jobboldali médiának, hogy szívesen ad nekik interjút 

Köszörüljük ki a csorbát üzeni Magyar Péter azoknak, akik eddig azért bírálták, mert baloldali médiumoknál beszélt.
Rekordot döntött a lengyel valuta ára a magyarral szemben

Rekordot döntött a lengyel valuta ára a magyarral szemben 

90 forint felett egy zloty ára.
Orvos híján a polgármester költözött az uniós pénzből felújított szolgálati lakásba

Orvos híján a polgármester költözött az uniós pénzből felújított szolgálati lakásba 

Nem is tudni melyik a nagyobb baj, hogy nincs orvos, vagy, hogy illetéktelenül lakik a polgármester a szolgálati lakásban.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo