Egyre több munkába járó hagyja otthon az autóját. A cégvezetők közül is sokan tömegközlekednek vagy kerékpároznak. Ez utóbbival nemcsak a dugóban állás idejét takarítják meg, hanem egészségükért is sokat tesznek. Napi félórás kerekezéssel az ülőmunkát végzők is elvégzik az elengedhetetlen testmozgást, és javul az erőnlétük valójában plusz időráfordítás nélkül, a közlekedés ugyanis mindenképpen idő. Ráadásul bárki nyeregbe pattanhat kortól és fizikai állapottól függetlenül, még a térd- és a csípőproblémákkal küszködők számára is tökéletes választás a tekerés: nem terheli az ízületeket, mivel a testsúlynak csak egy része nehezedik a gerincre, ami viszont erősödik a kormányra hajolás mozdulatával. (Zajlik az aktuális Bringázz a Munkába! kampány. Lehet csatlakozni!)
Az új hullám azonban új veszélyeket is felszínre hoz. Mivel mindenki az utakon gurul két vagy négy keréken, motorral vagy lábbal hajtva, ha nem figyelünk eléggé, egy pillanat alatt megtörténik a baj, amelynek következményeit viszont hosszú ideig viselhetjük.
A frissen üzembe állított biciklivel első utunk minden esetben a kerékpár szervizekbe vezessen, hiszen a majd fél évig nem használt biciklin számos műszaki probléma előjöhet, melyek akár balesetekhez is vezethetnek.
A KSH országos baleseti statisztikájából kiderül, hogy évente majd 2000 biciklis baleset történik, melynek száma 2006 óta egy lassan emelkedő tendenciát mutat, így a tavaszi „nagy generál” nem elhanyagolható. „A kerékpár műszaki állapotának ellenőrzésekor mindenképpen tesztelni kell a lámpák, a gumik, a váltók, a küllők, a fékek, a kormány, a lánc, a hajtómű és az ülés állapotát is” – hangsúlyozza Palágyi István, a Groupama Garancia Vezetéstechnikai Centrumának instruktora. „Ezek azért fontosak, mert elég egy apróbb műszaki probléma, egy rossz váltó vagy egy kopott fék és máris kész a baj” – teszi hozzá a szakértő.
A láthatóság kérdése mindig központi eleme a biciklis közlekedésnek, melyre minden esetben figyelni kell. „A kerékpárosokat legtöbb esetben a világítás nélküli közlekedés, az elsőbbség meg nem adása, és a kanyarodási szabályok megszegése miatt büntetik meg” – figyelmeztet az instruktor. „A szabályszegésért maximum 30 ezer forint bírság is járhat” - teszi hozzá a szakértő.
A KRESZ többféle olyan kötelező elemet is felsorol, melyeket minden esetben a biciklire kell szerelni és annak hiánya már szabályszegésnek minősül. Ilyenek a fehér színű első lámpa, a piros színű hátsó lámpa, az egy vagy két, szimmetrikusan elhelyezett, nem háromszög alakú, piros színű fényvisszaverő prizma, illetve a borostyán sárga színű küllőprizma legalább az első keréken. Fontos továbbá a két, egymástól független fék, és a csengő megléte és zavartalan működése is.
A KRESZ a nem kötelező, de javasolt kiegészítőket is felsorolja. Ilyenek a karos szélességjelző prizma, a visszapillantó tükör és a sárvédő.
Jó tanácsok a szakértőtől
Saját és környezetünk biztonsága érdekében szánjunk időt a tavaszi karbantartásra, és figyeljünk oda, hogy a KRESZ-ben foglalt minden követelménynek maradéktalanul megfeleljen a bicikli állapota és felszereltsége! „Számos bringaszerviz működik országszerte, ahol olcsón és gyorsan helyrepofozzák kerékpárunkat. Pénzünket inkább erre és ne a szabályszegés miatti bírság befizetésére költsük”– figyelmeztet Palágyi István.