A jó idő beköszöntével egyre többen veszik elő biciklijüket és választják munkahelyük megközelítésére, bevásárláshoz, hétvégi túrákra vagy éppen a napközbeni ingázáshoz kedvenc kétkerekűjüket. Sokan azonban nincsenek tisztában azzal, hogy a kerékpáros közlekedésre is vonatkoznak szabályozások, melyeket a KRESZ részletesen taglal. A Groupama Garancia Biztosító összeállította az öt leggyakrabban felmerülő kérdést, melyekre Palágyi István, a Groupama Garancia Vezetéstechnikai Centrumának instruktora öt hasznos jó tanáccsal válaszol.
Öt kérdés a kerékpározás szabályairól
1. Lehet-e ittasan biciklizni?
Magyarországon a ”zéró tolerancia” elve működik, vagyis alkoholos állapotban tilos járművet, így kerékpárt vezetni is! „Egy 2012 nyár végén életbe lépett KRESZ módosítás értelmében azonban a kerékpáros vezetheti kétkerekűjét, ha csekély mértékben (0,5 gramm/liter ezrelék) ugyan, de fogyasztott alkoholt, vezetésre alkalmas állapotban van, és nem főútvonalon közlekedik. Ennek mértéke mindig az alkati tulajdonságoktól és természetesen az alkohol befolyásoltság mértékétől függ, ám egy esetleges balesetnél az alkoholszint vizsgálata dönti el a büntetés mértékét. Épp ezért legyünk körültekintők és mindig tartsunk mértéket, ne kockáztassunk” – figyelmeztet Palágyi István.
Az ittas vezetés miatt bekövetkező balesetek száma, hasonlóan a kerékpáros közúti balesetek számát vizsgálva, folyamatosan emelkedik. Az elővigyázatosság és mértékletesség elengedhetetlen ahhoz, hogy ne veszélyeztessük saját és környezetünk épségét!
Ez egy gyakran felmerülő tévedés, azonban ezt a KRESZ határozottan tiltja, és csak abban az esetben engedélyezi az utcába a behajtást, ha a tiltó táblát egy kiegészítő tábla, a „KIVÉVE KERÉKPÁRRAL” engedélyezi.
3. Kell viselni a biciklizés közben bukósisakot?
A KRESZ kerékpárosokra vonatkozó szabályai között erről is rendelkezik. A bukósisak használata nem kötelező, de biztonságunk védelme érdekében mindenképpen ajánlott. Ha a kerékpáros 50 km/óra sebességgel halad lakott területen, akkor köteles fejvédőt viselni. Ugyanitt sisak nélkül maximum 40 km/óra sebességgel haladhat.
4. Kell viselni biciklizés közben láthatósági mellényt?
„A fényvisszaverő ruházatot csak lakott területen kívül, éjszaka vagy korlátozott látási viszonyok esetén kötelező felvenni, ám a jobb láthatóság érdekében érdemes nappal is viselni. Emellett azt is nagyon fontos tudni, hogy rossz látási viszonyok mellett a láthatósági mellény a lámpát nem pótolja” – figyelmeztet Palágyi István a Groupama Garancia Vezetéstechnikai Centrumának instruktora.
5. Biciklizhetünk-e a járdán?
Ha utunk során kerékpárúttal vagy felfestett kerékpáros nyommal találkozunk, akkor kötelesek vagyunk ott közlekedni. Gyakori tévedés, hogy a kerékpárosok kerékpárút híján, főként a nagy közúti forgalmat kikerülve a járdára hajthatnak, és ott biciklizhetnek. Ez tilos és szabálytalan is, egy esetet kivéve, ha az út egyébként alkalmatlan a kerékpáros közlekedésre, például felújítások miatt. Ebben az esetben maximum 10km/óra sebességgel, a gyalogosok zavarása nélkül lehet közlekedni. Kisgyermekek gyermekbiciklivel viszont csak a járdán közlekedhetnek.
5 jó tanács
1. Kerüljük a járda és az úttest használatának hirtelen váltogatását, mert így senki nem számít váratlan megjelenésünkre, ezáltal igen kellemetlen meglepetésekben lehet részünk.
2. Mindig legyünk figyelmesek az úttesten való átkelés során és vegyük ki fülhallgatónkat vagy állítsuk le kedvenc zenénket, hogy zavartalanul tudjunk koncentrálni a forgalomra.
3. Sose álljunk meg vagy haladjunk el autók holtterében, tehát közvetlenül az utasoldal mellett, vagy a jármű mögött! Valamelyik visszapillantó tükörből mindig legyünk láthatók az autók melletti elhaladásnál.
4. Ha ismeretlen helyen kereszteződéshez érünk, lassítsunk le és győződjünk meg az áthaladás sorrendjéről. Kereszteződésekben lehetőleg vegyük fel a szemkontaktust az autósokkal, és adjunk egyértelmű jelzéseket szándékunkról.
5. Jobbról sose előzzünk kocsisort, kivéve, ha a gépjármű balra kanyarodik, ugyanis a KRESZ szerint ez tilos! Kereszteződésben vagy járművek torlódása esetén az álló járművek mellett, azokat jobbról megkerülve azonban figyelmesen előrébb lehet haladni.