Karrierváltás a járvány után: aki teheti, szabadúszóként folytatná

Részletes felmérés készült a koronavírus utáni karrierváltási hajlandóságról, az ehhez vezető útról, valamint a munkavállalói igények változásairól. Ebből kiderült, hogy a kereset mellett a távmunka fő prioritás lett, de arra is nagyobb rálátást kapunk, hogy melyik szakterület iránt van jelenleg a legnagyobb érdeklődés.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

(Fotó: Pixabay)

Jelentősen megoszlanak a vélemények arról, hogy az elmúlt egy évnek milyen hosszú távú hatásai lesznek a karriercéljainkra, a jövő munkahelyeire, illetve még az is kérdés, hogy mennyire válik egyetemesen elfogadottá a home office. A The Bright Academy ennek kiderítésére – egy kifejezetten munkavállalókat célzó – kutatást készített, melynek válaszai rávilágítottak arra, hogy a biztonságkeresés és a mobilitás a munkánkban sokkal inkább felértékelődött mint korábban.

A válaszadók több mint felének csupán indikálta, nem kiváltotta a váltást a COVID

A válaszadók 48 százalékának hatással volt a mindennapi munkavégzésére a koronavírus. Mintegy 23 százaléknak csökkent a fizetése, és majdnem egy negyede vesztette el a munkáját az elmúlt fél évben. Ám nemcsak negatív hatásokról számolt be a kutatás: a megkérdezettek 12 százaléka saját vállalkozást indított, és kevés számban, ám volt akinek több munkája/ügyfele lett a vizsgált időszakban.

Többen váltottak ugyan kényszerből munkahelyet, mégis kiugróan magas azoknak a száma, akiknek nem érintette a munkáját a koronavírus, csupán régóta fontolgatott döntést hoztak meg az utóbbi hónapokban.

Rengetegen váltottak szakmát, a fő cél viszont ugyanaz: a digitálisan is végezhető munka

A kérdőív nemcsak arra volt kíváncsi, hogy az elmúlt időszak hogyan hatott a karriertervekre, hanem arra is választ keresett, hogy milyen új utak nyílhatnak meg a váltás után. Kiugróan az értékesítés és kereskedelemből szálltak ki, de a vendéglátás - turizmus nehéz helyzete miatt is többen az átképzés mellett döntöttek. A válaszadók 37 százaléka coaching, önfejlesztés és tanácsadással kapcsolatos szakterületek iránt érdeklődnek. 27 százalékuk az adminisztráció és digitális asszisztens munkakörben folytatják, fej-fej mellett a grafika, webdesign, kép- és videószerkesztéssel, melyben szintén ugyanennyien szereznének tapasztalatot.

A marketing és PR viszont még mindig töretlen népszerűségnek örvend. Hasonlóan népszerű az IT, programozás, webfejlesztés, valamint a cégvezetés és vállalkozásfejlesztés, és érdekes, hogy elenyésző azoknak a száma, akik mérnök vagy jogi szakterületen képzelnék el magukat. A válaszokból viszont kirajzolódott: a digitálisan végezhető munkakörök iránt van jelenleg a legnagyobb érdeklődés, és a szabadúszói élet szabadságát is szeretnék minél többen a jövőben megtapasztalni.

Eddig nem látott nyitottság és roham az online tanfolyamok iránt

Több, mint ezer ember tehát nemcsak munkát, de szektort is váltott. Ennek több okát is megjelölték: a kérdőívet kitöltők több mint 50 százaléka a jövőben a saját maga ura akar lenni, és csak második helyen áll a magasabb kereseti lehetőség. Harmadik a digitálisan végezhető munkakörök iránti igény és a home office lehetősége. A megkérdezettek negyede pedig szeretne olyan szakmát választani, amit nem érint a koronavírus. Érdekes, hogy majdnem 80% lát több lehetőséget online is végezhető munkakörben, ami indikálja, hogy jelentős változás fog történni a munkaerőpiacon.

Ahhoz viszont, hogy akár egy teljesen új szakmában helyezkedjünk el, elengedhetetlen az edukáció, amit már online is végezhető tanfolyamok is tudnak biztosítani. Mint kiderült, ez sokkal népszerűbb is a hagyományos modellel szemben.

“Az emberek sokkal nyitottabbak az online végezhető tanfolyamokra, mint a hagyományos tantermi tanfolyamokra. Ennek egyik fő oka, hogy saját időbeosztásban tanulhatnak, rugalmasan, munka mellett. Nem kell ingázni ezért külön, időt és pénzt spórol meg. Az online képzések ára kedvezőbb, hiszen nem kell tantermi bérleti díjat fizetnie a képzés szervezőjének és a hallgatók az útiköltséget is megspórolják.- nyilatkozta Ronga Lilla, a The Bright Academy alapítója
Véleményét a válaszadók is osztják, 87 százalék inkább távoktatásban venne részt a jövőben, és költeni is hajlandóak rá. Saját szakmai fejlődésükbe a résztvevők negyede 50 ezer és 100 ezer forint közötti összeget fektetnének, 20 százalékuk pedig akár ennél is többet.

A The Bright Academy kutatásából leszűrhető, hogy körvonalazódni kezdett a változás. Sokkal többen szeretnének gyermek mellett könnyebben, mobilisan is végezhető munkát találni, amitől nagyobb stabilitást is remélnek.

Prognosztizálhatóan tehát nagy változások jöhetnek a következő évben a munkaerőpiacon és a munkavégzés terén.

 

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo