Ilyenkor jön az adományok harmada

Karácsonykor többen és többet adományozunk, mint év közben. Ez a tendencia, úgy tűnik, idén sem csökken, azonban az előző évekhez képest kicsit árnyaltabb az összkép.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép:sxc

Karácsonykor nagyobb valószínűséggel adományoz az is, aki év közben nem teszi. Ez nem meglepő, hiszen ez az ünnep talán az egyetlen, amikor mindenki megáll egy kicsit, és nemcsak magának, de akár ismeretleneknek is szép pillanatokat próbál szerezni. Az ünnepi hangulat fogékonnyá teszi az embereket, és ez nem változik, még ha gazdasági válság is van.

Az éves adományok közel harmada karácsonykor érkezik

A 2012-es szja 1%-os eredményeknél az látszott, hogy megtört a korábbi évek trendje, a felajánlók száma lényegében nem nőtt tovább, mindössze közel 1%-kal, szemben a korábbi években tapasztalt 5%-os bővüléssel. Mi a helyzet a karácsonyi adományozással?

„Két részre érdemes bontani a témát. Egyrészt megvizsgálni, hogy a többi hónaphoz képest nő-e decemberben az adományozási hajlandóság, másrészt összehasonlítani a számokat az elmúlt évek azonos időszakaival” - mondja Miha Tamás, civil kommunikációs szakember, a Human Dialog Kft. ügyvezetője. - „Az első esetben a válasz egyértelműen igen. Tapasztalataink alapján az éves adományösszeg 26%-a folyik be decemberben.” - teszi hozzá.

Már a november és az október is „erős”, előbbinek 3 év átlagában 11,7%, utóbbinak pedig, a 8,2%-os áprilishoz hasonlóan, 8,4% a súlya egy éven belül. Igaz, ezzel a képzeletbeli 3. és 4. helyezett október és április gyakorlatilag már „csak” az éves átlagot (8,3%) hozza. A jótékonyság szempontjából leggyengébb hónap rendre a január, az adományok átlag 3,4%-a érkezik akkor. Szintén gyengének számít még a június és az augusztus is, viszont érdekesség, hogy a július pozitív értelemben lóg ki ebből a sorból.

„Ami pedig az azonos időszakok összehasonlítását illeti, a 2009. január 1. és 2011. dec. 31. közötti 3 év adományainak elemzését nézve a folyamatosan hírlevelekkel kommunikáló ügyfelek körében nőtt az adományösszeg.  2009-ben 20,2%, 2010-ben 28,8%, 2011-ben pedig 29,2%-os volt a decemberi eredmény mértéke. Fontos megemlíteni, hogy az eredményesség nagyban függ az adott időszakban futó kampány tartalmától is, így ezek a számok nem tisztán az adományozási hajlandóságot jelzik, azonban a tendenciát figyelve így is mindenképpen érdekes az eredmény” - teszi hozzá Miha Tamás.

Az általános karácsonyi adományozási kedv mellett az sem mellékes, hogy a felajánlók a különböző szervezetek segítségével könnyebben el tudják juttatni adományaikat a rászorulóknak, nem egyedül kell felkutatniuk, kinek és hogyan adományozzanak.

Nem csak a magánszemélyek, a szervezetek is aktívak

A karácsony számos civil szervezetet is megmozgat. Ez az az időszak, amikor az alapítványok, egyesületek nagyszabású adománygyűjtési kampányokat szervezve válnak aktívvá. Az akciókból idén sincs hiány, a legtöbb ismert szervezet december elejéig elindította immár hagyományosnak mondható adventi kampányát. Ilyen a Baptista Szeretetszolgálat által szervezett Cipősdoboz akció, az Ökumenikus Segélyszervezet szokásos adventi kampánya vagy a Mikulásgyár, ahol önkénteskedni is lehet. A korábban megszokott és népszerű Aranyág viszont egy ideje nem látható. A közmédia idén Jónak lenni jó címmel indított adománygyűjtő kampányt a Dévai Szent Ferenc Alapítvány árvái javára.

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo