- Milyen osztályba sorolná a magyar felsőoktatáson belüli informatikai képzést?
- Elsőligás, vagyis a globális piacon versenyképes, külső országok diákjai számára fizetős képzési helyként szóba jöhető intézmény, kurzus, tudásegyüttes nincs ma Magyarországon; a legjobbak viszont a másodosztály élvonalában harcolnak, nagyjából ugyanolyan lehetetlen finanszírozási háttérrel, mint a labdarúgócsapatok. Vannak viszont rangos felsőoktatási kutatási műhelyek, Miskolctól a Műegyetemen át Veszprémig. Az izgalmas kérdés inkább az, hogy volt- és van-e az országban elvi lehetőség, belső képesség, tartalom, ami módot ad a stratégiai gondolkodás számára, hogy e területet, illetve ebből néhány ágazatot versenyképessé tegyen. És erre igen a válasz. De a területet prioritásként kezelő kormányzat nélkül az oktatáspolitika önmagában tehetetlen. Megfelelő hátország híján pedig a felsőfokú képzés amúgy is nehezen mozdítható szerkezete, az egyetemi és tudománypolitikai struktúrák sem igazán teszik lehetővé, hogy nagyot, Bajnokok Ligáját merhessünk álmodni. Pedig szükség van ezekre az álmokra: manapság az oktatás és az informatika metszéspontjában szinte minden versenykategóriaként fordítódik le.
- Muszáj odaállni a rajtvonalhoz?
- Az informatikaoktatás, egyáltalán a felsőoktatás: iparág. Mégpedig booming iparág. Az az ország, amelyik nem akar pozíciókat foglalni egy, a saját adottságait jól kamatoztatható területen, az stratégiai hibát követ el. Az informatika olyan terület, ahol nem elsősorban pénzzel lehet megvásárolni a versenyelőnyt, hanem kulturális hagyományokkal, szellemi tőkével. Csak egyetlen példa: az animáció, a 3D-s grafika világában Magyarországon, a színvonalas szereplők összefogásával, ipari háttérrel, kormányzati támogatással néhány éven belül a világ élvonalához tartozó kutatásokat, fejlesztéseket, képzést, produkciókat lehetne beindítani.
- A magyar informatikai képzés mennyire képes a tágabb értelemben vett hazai gazdaságot kiszolgálni?
- A mennyiségi mutatók szempontjából kezdünk lassan felzárkózni az igényekhez. A dolgok ugyanakkor egyre kevésbé a felsőoktatásban dőlnek el. A leginkább keresett programozói és webes tudásokhoz például nem a sokat próbált végzős egyetemista, hanem a korlátlanul terhelhető, nyitott, tizenkilenc-húsz éves fiatal a kelendő. Az egyetemi képzésnek az egyre összetettebb, egyre átfogóbb tudást igénylő új szakmavilágok “tetejét” kell céloznia. Egyébként minél távolabbról nézzük az informatikai felsőoktatás összteljesítményét, annál kedvezőbb a kép, és minél közelebbről, annál több sérülés, heg, szépségflastrom tűnik fel.
- És ha nem a felsőoktatásról beszélünk, hanem lejjebb pillantunk?
- Az információs forradalom elválaszthatatlan a hagyományos tanulás-, tanításmódszertan, az iskola mint intézmény, az osztály mint közösség, az óra, mint tudásátadási egység kérdésétől. Az információs forradalom ezeket a kategóriákat megrázza, fellazítja, új szerkezetbe kezdi helyezni. Ilyen szempontból mi még sehol sem tartunk. A pedagógustársadalom információs írástudása, szemléletének átalakulása tétova. A tanár “felvilágosultsági együtthatójára” van bízva, hogy mikor és hogyan kezd el a digitális univerzum felé lépkedni. Megoldatlannak látszik az infrastruktúra fenntarthatósága és az igényeket követő folyamatos fejlesztése. Amikor 1996-97 fordulóján beindult a Sulinet, csodájára jártak az Európai Unió tagországainak oktatási szakemberei, hogy milyen bátran, lendületesen csináljuk. Mára eltűnt a kezdeti előny, ami történik - mert azért történnek dolgok -, az már fáradt leszakadáshangulatban megy végbe. Észtország - ahol az indulóadottságok még a mieinket is messze alulmúlják - például sulinetes forradalomban gondolkodik. Tigrisugrás nevű programjuk a tanár-diák viszony új, öntevékenységre alapított formáit eredményezte, elképesztő sulinetes közéletet s nem utolsósorban azt, hogy már a tizenhárom-tizenöt éves diákok is valós piaci értéket tudnak létrehozni; volt olyan, hogy a diákcsapatok egy tenderen megverték a profi cégeket.
- Milyen legyen ezek után a szakmai közérzetünk?
- Az USA két éve nemzetbiztonsági prioritássá tette az oktatást, országok sora jelenti be, hogy meg kívánja nyerni a felsőoktatási verseny valamelyik etapját. Nálunk a Mátyás király és az okos lány viszonya a jellemző. Történjen annyi, hogy ne legyünk elmarasztalhatók a meg nem újulás vétkében, de csak mértékkel, nehogy kivívjuk magunk ellen az információs forradalmat szkepszissel figyelők haragvó kritikáját. Az a világfordító, félelmetes koncentráltság és dinamizmus, amivel nagy dolgokat lehet elérni, hiányzik az oktatás egészéből. De nem csak onnan. Ady ma is megírhatná a “Hortobágy poétáját”.
2000. október
Hiányzik a világfordító akarat
Beszélgetés Z. Karvalics Lászlóval, a BME UNESCO Információs Társadalom és Trendkutató Központ vezetőjével
Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?
Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!
2025. július 16. 15:30
Véleményvezér

Élve fejeztek le egy magyart az oroszok
Miért hallgat a magyar kormány, amikor az oroszok gyilkolnak magyarokat?

A lengyel gazdaság száguldása hatalmas égés a magyar gazdaságpolitika számára
A munkavállalók a lábukkal szavaznak.

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata
Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen
Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta
Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz
Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.