Használt-e a járvány az egészségügynek?

Az egészségügy igen széles ágazat, amelynek számos alágazata közül az elmúlt 12 hónapban a gyógyszeripar volt a legellenállóbb. A Covid-19 vakcina szélsebes kifejlesztésében részt vevő vállalatok, a Pfizer, a Johnson & Johnson és az AstraZeneca számára 2020 mérföldkőnek számított. A Fidelity úgy látja, a járványra adott válaszuk hatására javult a megítélésük és hosszú évekre stabil keresletet támasztottak a vakcinák iránt.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

(Fotó: Pixabay)

Voltak persze negatív hatások is. Az első, márciusi és áprilisi lezárások késleltették a Covid-19-től független gyógyszerek klinikai tesztjeit és a gyártóüzemekben végzett ellenőrző bejárásokat. Csökkent az orvoslátogatások, a rendszeres szűrővizsgálatok és az utazáshoz kapcsolódóan kért időpontok száma, ami miatt visszaesett a felírt receptek volumene és a gyógyszertárak forgalma is.

Az ágazat más részein még nagyobb volt a baj. 2020 második negyedéve nagyon kellemetlenül érintette a csípő- és térdprotéziseket gyártó orvostechnológiai cégeket, mivel tucatszám halasztották el a választható (ún. elektív) műtéteket. A csípő- és térdprotézis-értékesítés 50-60 százalékkal csökkent. A piac az év második felében gyorsan magára talált, amikor a kórházakat felosztották Covid- és nem-Covid-zónákra. Az elektív beavatkozások fontos profitforrást jelentenek a kórházak számára, ezért anyagilag is érdekeltek voltak abban, hogy mielőbb folytatni tudják őket.

Milyen jövő vár ezekre a vállalatokra 2021-ben?

A második és harmadik Covid-hullám is rányomta a bélyegét az egészségügyre, de sokkal kevésbé, mint a 2020 áprilisában és májusában lezajlott első hullám. A szolgáltatók megtanulták hatékonyabban kezelni a Covidhoz kapcsolódó kockázatokat, és a gyógyszerteszteket sok esetben ma már távolról monitorozzák.

Sok olyan vállalat van, amelyik a hosszú távú trendekből profitál (ilyen például a népesség elöregedése), a járvány pedig felgyorsította az online rendelésekre való áttérést és hatalmas lendületet adott a diagnosztikai innovációnak. A cégek nem csak kidolgozták a Covid-teszteket, hanem látványos ütemben felpörgették a gyártást is, ami egyeseknek megduplázta a bevételét, és jó hatással volt az ágazat más területeire, például a laborvizsgálatokat végző vállalatokra is. Ez a trend még egy darabig eltarthat, még a vakcinák elterjedése után is.

A fejlett piacokon folytatódik az egészségügy iránti kereslet növekedése. Kínában minden korábbinál gyorsabban zajlik az új és még újabb gyógyszerek engedélyezése, ami arra ösztönözte a globális gyógyszergyártókat, hogy helyi egészségügyi vállalkozásokba fektessenek. A stabil mérlegek hatására az ágazaton belül még élénkebb lesz az M&A tevékenység, elsősorban az innovatív gyógyszerekhez és terápiákhoz kapcsolódó ráépülő (bolt-on) felvásárlások terén.

Változott az egészségügyi cégek megítélése a Covid-19 hatására?

A nagy gyógyszergyárak 2020-ban sokat javítottak az ESG-vel kapcsolatos megítélésükön. Az a kép alakult ki róluk, hogy nem csak a saját profitjuk növelésére, hanem a közjóra is odafigyelnek.

„Ettől függetlenül nem gondoljuk, hogy a vírus hosszú távon érdemben megváltoztatná az egészségügyi politikát. A kormányoknak továbbra is korlátozniuk kell a GDP-ből az egészségügyre költött források növekedését, ezért lejjebb akarják majd szorítani a gyógyszerárakat. Ez különösen az USA-ban igaz, ahol a Biden elnök irányítása alatt hozott bármely új jogszabály megnyirbálhatja a gyógyszergyárak ármeghatározó erejét”- tette hozzá Al-Hilal István, A Fidelty International közép-kelet európai igazgatója.
 

 

 

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo