Busszal megy nyaralni? Ismerje meg a jogait!

Az EP képviselők számos jogszabályt fogadtak el az utasjogokról, a vasúti és tengeri fuvarozásról, valamint például az intelligens közlekedési rendszerekről. A kompenzáció a jegyár 150 százaléka is lehet.

Jogszabályokat fogadott el az EP a buszon, illetve hajón utazók jogairól. Ezek hasonlatosak lesznek a légiutasok jogaihoz. Az induló állomásnál mért több mint két órás késés esetén a buszozóknak alternatív utazási lehetőséget kell felajánlani. Ha az utas ezt nem fogadja el, a teljes jegyárnak megfelelő kártalanításra jogosult. Ha a szállító cég nem tud alternatív lehetőséget felajánlani, a kompenzáció a jegyár 150 százaléka. Az EP ragaszkodott ahhoz, hogy az alternatívával élő utasok is megkapják kompenzációként a jegyár 50 százalékát. A busztársaság kimentheti magát, ha bizonyítja, hogy a késésért vagy a járattörlésért nem felelős.

A jogszabály kitér az utas baleseti sérülése vagy halála esetén fizetendő kompenzációra is. Ez utóbbinak legalább 21 ezer eurónak kellene lennie az EP által megszavazott szöveg szerint. A jogszabály részletezi a fogyatékkal élők és csökkent mozgásképességűek jogait is. Tőlük nem lehet ilyen alapon megtagadni a beszállást.

Két sofőr is kellhet

Az EP által második olvasatban elfogadott közúti jogszabálycsomag értelmében egy nemzetközi szállítást követő hét napon belül a visszaúton fekvő tagországok területén összesen három fuvart (kabotázs) lehet vállalni. Ez országonként legfeljebb egy szállítás jelenthet, az üres rakodótérrel történt beutazást követő három napon belül.

Az Európai Parlament eredetileg ennél is nagyobb mértékben liberalizálta volna a kabotázst, mindenekelőtt a teherautók üresjáratainak csökkentése, és így a környezet védelme, valamint a gazdaságosság fokozása érdekében. Egy 2006-ban elfogadott uniós irányelv értelmében a külföldön vezető buszvezetőknek legalább hatnaponta egy pihenőnap jár. Ez viszont azzal jár, hogy az ennél hosszabb utakra két buszvezetőt kell vinni, ez pedig többletköltséget jelent, amelyet végső soron az utasoknak kell megfizetniük.

Az üzletági képviseletekkel folytatott konzultáció alapján az EP támogatta a 12 napos szabály 2010-től történő visszaállítását. Eszerint ennyi napig dolgozhatnának buszvezetők nemzetközi utakon. A 12 napos szabály viszont csak egy-egy útra vonatkozik, több rövidebbre nem. A pihenőnapokat pedig a legfeljebb 12 nap után ki kell adni. 2014-től a 22 és 6 óra közötti éjszakai járatoknál több sofőrt kell alkalmazni.

Véleményvezér

A jövőben terepjáróval üldözhetik Hadházy Ákost Hatvanpusztán

A jövőben terepjáróval üldözhetik Hadházy Ákost Hatvanpusztán 

A bicskei rendőrök a szakmaiság csúcsán járnak.
A magyar vállalkozók által fizetett áramár a negyedik helyen Európában

A magyar vállalkozók által fizetett áramár a negyedik helyen Európában 

A magyar vállalkozók horroráron kapják az áramot.
Az orosz felszabadító erők nyomában teljes pusztulás, kihalt települések

Az orosz felszabadító erők nyomában teljes pusztulás, kihalt települések 

Halott vidék a felszabadító orosz seregek mögött.
Putyin összes terve romokban

Putyin összes terve romokban 

Putyin nem így tervezte.
Magyar Péter a Fidesz kommunikációján mulat

Magyar Péter a Fidesz kommunikációján mulat 

Folyik a politikai iszapbirkózás.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo